توطئه‌ای سازماندهی شده علیه جریان دانشجویی

عدم رسیدگی به مشکلات دانشجویان و اختصاص ندادن بودجه کافی به دانشگاه ها مشکلات عدیده‌ای را برای جریان دانشجویی ایجاد کرده است که کمی مشکوک به نظر می رسد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دولت در حالی شعار «تکریم دانشجو» سر می دهد که از پرداخت بودجه دانشگاه ها سرباز می زند و این ماجرا مشکلات عدیده ای را در سیستم آموزشی کشور ایجاد کرده است. درحالی که کشور با تورم بی سابقه ای دست و پنجه نرم می کند، سازمان برنامه و بودجه تنها 38 درصد بودجه دانشگاه ها را تا انتهای آبان ماه تخصیص داده است! نکته جالب این ماجرا این است که این 38 درصد بر حسب تورم سال 96 در نظر گرفته شده است.

باتوجه به وضعیت فعلی کشور، این احتمال وجود دارد که طی ماه آینده شاهد افزایش 15 تا 20 درصدی دانشجویان متقاضی غذا از سلف دانشگاه ها باشیم؛ طبیعی است که عدم تخصیص بودجه کافی به دانشجویان از سوی سازمان برنامه و بودجه، روی کیفیت غذای سلف دانشجویان تاثیرات قابل ملاحظه ای را خواهد گذاشت به طوری که در روزهای اخیر شاهد اعتراضات دانشجویان به کیفیت غذاهای سلف در برخی دانشگاه بوده‌ایم.

همچنین با توجه به کمبود بودجه، بیم آن وجود دارد که دانشگاه ها در پرداخت دستمزد کارکنان، پیمانکاران و استادان با مشکلات جدی مواجه شوند.

اعتراضات صنفی دانشجویان به شکل کاملا مرموزی پس از کاهش بودجه دانشگاه ها در حال گسترده شدن است.

طبخ غذا مشکل دارد!!!

روز دوشنبه 30 آبان ماه اعتراضاتی از سوی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر نسبت به کیفیت نامطلوب غذای سلف این دانشگاه صورت گرفت که با پوشش گسترده رسانه های داخلی و خارجی همراه بود.

سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز در همین رابطه گفت: من تصور می کنم طبخ غذا مشکل دارد البته این برداشت شخصی خودم است؛ اما ما در حال بررسی این موارد هستیم. پیمانکار جدید دانشگاه فعالیت خود را شروع نکرده و به همین خاطر پنجشنبه ها غذای دانشجویان حذف شده است. قول داده ایم بحث ها در این زمینه حل شود، ما نمی گوییم که چنین مباحثی درست نیست، ما نمی گوییم غذا خوب است.

در همین راستا نگاه به نامه معاون اداری، مالی و منابع وزارت علوم به معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه قابل توجه است:

این نامه اذعان دارد که تخصیص بودجه 40 درصدی تا پایان سال حتی پاسخ گوی نیازهای اولیه دانشجویان در بخش های مختلف نیست؛ سوالی که به وجود می آید این است که این عدم پرداخت بودجه در شرایطی که کشور با مشکلات اقتصادی عدیده ای دست و پنجه نرم می کند چه توجیهی می تواند داشته باشد؟

عدم تخصیص این بودجه را می توان به عنوان یک شوک بر بدنه جامعه دانشجویی کشور قلمداد کرد؛ برای هر تحلیل‌گر مسائل سیاسی روشن است که جریان دانشجویی به ویژه در ایران، می تواند نقش بسزایی را در شکل دهی و ساماندهی مسائل سیاسی داشته باشد. این موضوع در حوادث سال های 78 و 88 به شکل آشکاری نمود پیدا کرد؛ در این حوادث نقطه آغاز ماجرا و همچنین بدنه اصلی آن، جریان دانشجویی بود و لذا کشور را با مسائل جبران ناپذیری مواجه کرد.

تحرکات مشکوک در چند روز اخیر نشان از زمینه سازی برای آغاز اعتراضات صنفی است. نمونه ای از این تحرکات را در ادامه مشاهده خواهید کرد:

علاوه بر این تحرکات، رسانه های ضد انقلاب و معاند با استفاده از تیترهای تحریک کننده سعی در تشویش اذهان عمومی داشتند:

*این اعتصابات محدود به دانشگاه امیر کبیر نبود؛ روز گذشته نیز در دانشگاه رازی کرمانشاه دانشجویان این دانشگاه در اعتراض به کیفیت بد غذاهای سلف دست به اعتصاب زدند. این اعتصابات و اعتراضات در حالی رخ می دهد که حدود 1 ماه از شروع سال تحصیلی گذشته است. البته اعتراض و بیان مشکلات یکی از ابتدایی ترین حقوق دانشجویان است و در آن هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد؛ اما نکته قابل تامل آغاز چنین اعتراضاتی این است که تنها پس از گذشت 1 ماه از سال تحصیلی شاهد چنین اعتراضاتی هستیم و همچنین معطوف به یک دانشگاه نبوده است.

*دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول نیز از این قائده مستثنی نبود؛ روز گذشته دانشجویان این دانشگاه نیز در اعتراض به کیفیت بد غذاها دست به اعتصاب زدند.

*ظهر روز یکشنبه ۲۹ مهرماه در غذای یکی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان عقرب مشاهده شد و این دانشجو پس از گرفتن عکس از غذای خود آن را نزد پیمانکار آشپزخانه می‌برد؛ اما پیمانکار در ابتدا منکر وجود عقرب در غذا می‌شود و می‌گوید که یک تکه پیاز است نه عقرب! اما پس از اینکه مطمئن می‌شود که این جانور پخته شده در غذا عقرب است آن را به زمین پرت می‌کند.

سناریوی ادامه دار مشکلات صنفی و اعتصابات غذای دانشجویی نشان از دست های پشت پرده ای می دهد که فرض عمدی بودن این اتفاق در آغاز سال تحصیلی، دور از انتظار نیست.

مراقب عوامل نفوذی باشید!

طی گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی، استکبار جهانی برای ضربه زدن به اهداف بی بدیل این انقلاب از هیچ ابزاری دریغ نکرده اند. استفاده از ابزار «نفوذ» همواره به عنوان یکی از مهم ترین سلاح های آن ها برای ضربه زدن به نظام اسلامی بوده است که البته تا بدین لحظه در برخی از رویدادها موفقیت هایی را نیز داشته است.

در همین راستا، سید محمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: رئیس جمهور آمریکا مدتی قبل ادعا کرد که سراسر کشور ایران در درگیری و آشوب قراردارد که البته این موضوع بیشتر یکی از آرزوهای ترامپ است تا این که واقعیت داشته باشد.

وی افزود: سردمداران استکبار جهانی تلاش می کنند تا با کمک عواملشان در فضای مجازی، به موضوع اعتصابات و اعتراضات دانشجویان دامن بزنند؛ آن ها طی این چند سال همواره دانشگاه را به عنوان یکی اهداف اصلی خودشان می دانستند.

حسینی تاکید کرد: مسئولان دانشگاه ها باید تلاش خودشان را بکنند که بهانه ای به دست جریان نفوذ در ندهند و وظایف خودشان را به نحو احسن انجام دهند. عوامل نفودی امکان دارد که در هر مرکز و نهادی وجود داشته باشد.

مسئولان هوشیار باشند

پس از اعتراضات مال باختگان، کامیون‌دارن و بازنشستگان این بار نوبت به جریان دانشجویی رسیده است تا با استفاده ابزاری از اعتراضات صنفی این قشر، آتش اعتراضات شعله‌ورتر شود. التهاب جریان دانشجویی همانند سال های 78 و 88 می تواند امنیت ملی کشور را با خسارات جبران ناپذیری مواجه کند؛ لذا مسئولان کشور باید در راستای رسیدگی به اعتراضات به حق دانشجویان بیش از پیش کوشا باشند.

نویسنده: محمودرضا کریمی

انتهای پیام/

کد خبر: 974590

وب گردی

وب گردی