با فناوری نانو؛ لباس ایرانی بیشتر می‌درخشد!

یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید پارچه، نخ، الیاف رسانا و ضد امواج الکتریکی با دانش بومی شد.

به گزارش خبرنگار گروه علم‌وفناوری ایسکانیوز فناوری نانو موج چهارم انقلاب صنعتی، پدیده‌ای عظیم است که در تمامی گرایشات علمی راه یافته واز فناوری‌های نوینی است که با سرعت هرچه تمام تر در حال توسعه است.

نانوفناوری یک دانش به شدت میان‌رشته‌ای است و به رشته‌هایی چون مهندسی مواد، پزشکی، داروسازی و طراحی دارو، دامپزشکی، زیست‌شناسی، فیزیک کاربردی، ابزارهای نیم رسانا، شیمی ابرمولکول و حتی مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی شیمی نیز مربوط می‌شود.

طی سال‌های اخیر توسعه فناوری نانو در کشور برای حرکت در راستای چشم انداز 1404گام‌هایی برداشته شد و تمامی تلاش‌ها بر این پایه استوار بود که الگویی از حرکت علمی و جهادی هدفمند و برنامه‌ریزی شده ارائه شود.

الگویی که مقام معظم رهبری بعد از بازدید از دستاوردهای کشور در فناوری نانو، مشخصه‌های بارز و عوامل موفقیت آن را وجود برنامه خوب، ثبات در مدیریت، اهتمام به فرهنگ سازی و گفتمان سازی، تمرکز یک مجموعه علاقه‌مند و دلسوز و بامعرفت به کار روی یک نقطه خاص و دوری از انگیزه‌های سیاسی دانسته‌اند.

سازمان‌های نوپا که با هدف توسعه فناوری آغاز به فعالیت می‌کنند. عموماً مؤسساتی کوچک و در عین حال دارای نقش مؤثر در تولید فنـاوری و ایجاد کارآفرینی هستند. فشار سنگین هـزینه های راه اندازی که با بنیه مالی آنان سازگاری ندارد از یکسو و عدم برخورداری از تجربه لازم برای رفع موانع اولیه از سوی دیگر به بار نشستن تلاش‌های آنان را در هاله‌ای از ابهام و تردید قرار می دهد.

شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها که باید با ریسک بالا فعالیت خود را شروع کنند، دورنمای اطمینان بخشی برای دست یابی به موفقیت ندارند. ریسک بالا و عدم تضمین موفقیت تا آن حد جدی است که بسیاری از نیروهای مستعد و دارای پتانسیل، از جمله بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی نسبت به راه اندازی واحد خصوصی فناور رغبت نشان نمی‌دهد.

ایجاد مراکز رشد با هدف کاهش موانع و کاستن عوامل بازدارنده فعالیت های آغازین مؤسسات فناور نوپاست. این مراکز با پشتیبانی‌های لازم و ارائه خدمات اولیه، نقش مؤثری در پا گرفتن و بالندگی و بالاخره افزایش ضریب موفقیت این واحدها خواهند داشت.

لازم به ذکر است که ایران نیز مانند سایر کشورهای توسعه یافته پا به عرصه به‌کارگیری فناوری نانو در بخش‌های کلیدی و حیاتی گذاشته است تا جایی که می‌توان گفت تا جایی‌که دست به تولید محصولات رسانا و ضد امواج در بخش های حیاتی زده است.

سیدعلیرضا میرکاظمی‌مود، رئیس هیات مدیره یک شرکت دانش بنیان در گفت‌و گو با خبرنگار گروه علم‌وفناوری ایسکانیوز، اظهار کرد: این شرکت در مجموع نانوتکنولوژی به خصوص در زمینه رسانا و ضد امواج فعالیت می‌کند. یکی از محصولات تولیدی این شرکت پارچه، نخ ها،الیاف رسانا و ضد امواج است که در صنعت برق کاربردهای مختلفی دارد.

میرکاظمی‌مود تصریح کرد: پارچه‌ها و الیاف تولیدی بیشتر در پست‌های ولتاژ قوی که الکترومغناطیس وجود دارد و دارای امواج آسیب‌پذیرند، مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چرا‌که این لباس‌ها نقش یک محافظ را برای کارکنان در این عرصه ایفا می‌کند. در حال حاضر وزارت نیرو و صنایع یکی از مشتریان اصلی ماست.

عضو هیات علمی شرکت نانو ماد پارس تاکید کرد: پارچه های ضد امواج در مقیاس آزمایشگاهی و نیمه صنعتی و با فناوری نانو تهیه شده است؛ الیاف و پارچه های هوشمند تولید شده علاوه بر جذب امواج در مصارفی مانند پزشکی، پوشاک، منسوجات الکترونیکی و باتری های منعطف پارچه‌ای نیز کاربرد دارد.

میرکاظمی مود، به نوآوری این الیاف نسبت به طرح های مشابه اشاره کرد و گفت: در تهیه این پارچه ها از نانو ذرات مختلف با استفاده از روش های پوشش‌دهی شیمیایی و فیزیکی بهره گرفته شده است که سبب شده منسوجاتی سبک تر، ارزان تر، منعطف تر و با کارآیی بالاتر تولید شود.

وی با تاکید براینکه‌ تمام محصولات تولیدی از صفر تا صد با دانش داخلی توسط این شرکت دانش بنیان تولید می‌شود، افزود: ما در راستای رسیدن به اهداف توسعه شرکت برنامه های دیگری را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. فکر را نمی شود متوقف کرد. یکی از برنامه های ما تهیه نخ ها و پارچه های ضد اشعه ایکس است. در همین رابطه لباس‌هایی را تولید کردیم که گرما تولید می‌کند. همچنین تولید شکم بند ضد امواج است که به تولید انبوه رسیده است. کلاه نوزاد، پوشاک ورزشی، کفش و لزومات و کاورهای ضد امواج در این شرکت تولید می‌شود. می توان گفت بیشتر افراد را مورد هدف قرار دادیم.

میرکاظمی‌مود یادآور شد: تابش امواج در سطوح منتشرشده توسط گوشی همراه و وای فای (Wi-Fi) دارای اثرات بیولوژیکی مضری است. مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که این امواج از طریق رشد سلول‌ها، تکثیر DNA و عملکرد سلول‌های مغز اثرات منفی خواهند گذاشت. به همین دلیل، متخصصان سلامت بر این باورند که در دوران کودکی و حاملگی که رشد سلول‌ها سریع و پیچیده است، انسان بیشتر در معرض خطر این امواج قرار دارد. طبق برخی بررسی‌ها، یک مادر هر چه بیشتر از گوشی همراه استفاده کند، کودک آن بعد از زایمان از مشکلات رفتاری بیشتری رنج خواهد برد. مکانیزم این امر هنوز مشخص نشده است؛ اما ازلحاظ تئوری امواج تابش شده از تلفن همراه می‌تواند بر ترشح منظم هورمون‌ها اثر گذاشته و متعاقباً بر رشد متابولیسم بدن و مغز تأثیر بگذارد.

وی با تاکید براینکه هم اکنون اکثر محصولات تولیدی به کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقا صادر می‌شود، خاطرنشان کرد: یک محصول زمانی می تواند وارد صنعت شود که قابلیت تجاری شدن داشته باشد. طرح هایی که قابلیت تجاری شدن دارند باید مورد حمایت قرار بگیرند تا فضای بهتری برای کشور و فناور ایجاد شود؛ هرچند هم اکنون ستاد نانو گام به گام با ما همراه بوده؛ اما طبیعتا هر فناوری دلش می خواهد برای تجاری سازی محصولش مورد حمایت بیشتر دولت قرار بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 974608

وب گردی

وب گردی