تکنولوژی زمان دقیق فاسد شدن مواد غذایی را پیش بینی خواهد کرد

چرا تکنولوژی های جدید در صدد تعیین زمان دقیق فاسد شدن موادغذایی هستند؟

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، عبارات متنوعی برای نشان دادن تاریخ انقضای مواد غذایی روی برچسب ها نوشته می شوند اما نکته اینجاست که هیچ یک، زمان دقیق و واقعی فاسد شدن مواد غذایی را تعیین نمی کنند.

دو عبارت متفاوت برای نشان دادن تاریخ انقضای محصولات بر روی آن ها نوشته می شوند. عبارت انقضا (Use by) که نشان می دهد بعد از تاریخ مشخص شده، آن محصول هرگز نباید مصرف شود. این عبارت معمولا برای مواد غذایی فاسد شدنی از جمله گوشت و مرغ استفاده می شود.

عبارت دیگر ((best before است، به این معنا که بهتر است محصول مورد نظر تا قبل از تاریخ مشخص شده مصرف شود. این عبارت معمولا برای محصولات غذایی بسته بندی که در دمای اتاق نگهداری می شوند، به کار می روند.

محققان معتقدند پیشرفت در تکنولوژی سنسورها و تجزیه و تحلیل های شیمیایی می توانند در تعیین زمان دقیق فساد مواد غذایی موثر باشند.

پیش تر محققان دانشگاه مک مستر کانادا با استفاده از DNA موفق به ساخت برچسبی شدند که فساد مواد غذایی را تشخیص می دهد. این برچسب از یک فیلم پلیمری شفاف غیرسمی تولید شده که روی بسته بندی غذا قرار می گیرد و از طرف دیگر با میکروذرات مولکول‌های DNA پوشش داده می شود.

شرکت های مختلف نیز شروع به استفاده از تکنولوژی Block chain یا زنجیره بلوکی کردند تا از این طریق سفر مواد غذایی در سراسر دنیا را پیگیری کنند.

Block chain یک پایگاه داده ای غیر متمرکز است که سوابق تراکنش های دیجیتالی را در خود نگه می دارد و در واقع عملکردی مثل پایگاه داده های سنتی دارد که کلیه فعالیت های درون بلاک خود را به صورت کاملا امن نگهداری می کند.

در چند سال آینده با پیشرفت تکنولوژی، این ابزار جای برچسب های تاریخ انقضا را به طور کامل خواهند گرفت و با ایجاد تحول در تعیین تاریخ دقیق فساد مواد غذایی، از دور ریزی آن ها جلوگیری خواهند کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 974630

وب گردی

وب گردی