همکاری‌های پژوهشی ایران و آلمان تقویت می شود

کنفرانس همکاری‌های پژوهشی بین ایران و آلمان با حضور روسا و معاونین دانشگاه‌های ایران که به دعوت اتحادیه دانشگاه‌های آلمان (اچ‌آر‌کی) به آلمان سفر کرده‌اند، 26 مهر ماه در دانشگاه ماربورگ آلمان برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، کنفرانس همکاری‌های پژوهشی بین ایران و آلمان با حضور روسا و معاونین دانشگاه‌های ایران که به دعوت اتحادیه دانشگاه‌های آلمان (اچ‌آر‌کی) به آلمان سفر کرده‌اند، 26 مهر ماه در دانشگاه ماربورگ آلمان برگزار شد.در این کنفرانس که با خوشامدآمدگوئی رئیس دانشگاه ماربورگ آغاز شد، ابتدا معاون اتحادیه روسای دانشگاه‌های آلمان از حضور اعضای هیات روسای دانشگاه‌های ایرانی تشکر کرد.

در ادامه ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران و مسئول کارگروه ملی هماهنگ‌کننده تعاملات علمی و بین‌المللی با کشور آلمان، طی سخنانی سوابق همکاری‌های علمی با کشور آلمان و فعالیت‌های کارگروه با 60 عضو از دانشگاه‌های ایران را تشریح کرد.

وی مهم‌ترین این همکاری ها را برگزاری کمیته مشترک علمی بین دو کشور، برنامه‌ریزی برای تعاملات بیشتر برای تعریف پروژه‌های مشترک بین دانشگاه‌های دو کشور، برگزاری روز علم ایران و آلمان در اسفند 1396 و برگزاری کارگاه مشترک پروپوزال‌نویسی بین‌المللی برای اعضای هیات علمی دانست و افزود: در همان روز علم ایران و آلمان مقدمات برگزاری این کنفرانس با مسئول خاورمیانه اتحادیه روسای دانشگاه‌های آلمان طرح ریزی و پس از آن موضوع پیگیری شد.

وی برای این دوره از کنفرانس چهار موضوع را مطرح کرد و گفت: تاثیر انواع مختلف دانشگاه‌ها و نحوه تعامل آنها در دو کشور ایران و آلمان؛ چگونگی شتابدهی فعالیت‌های مشترک در سطح وزارتخانه‌های مسئول در دو کشور، در سطح نهادهای دانشگاهی (نظیر اچ‌آر‌کی در آلمان و کارگروه ملی در طرف ایران) و در سطح اساتید؛ چگونگی کمک به ظرفیت‌سازی همکاری‌های علمی و افزایش تعداد پروژه‌های مشترک و ایجاد یک سامانه مدیریت دانش توسط روسای دانشگاه‌های طرفین؛ و تعیین زمان برگزاری کنفرانس بعدی در ایران از موضوعات این کنفرانس است.


در ادامه و پس از برگزاری افتتاحیه، دو نشست با عناوین "دانشگاه‌ها و نقش آنها در چشم‌انداز پژوهش" و "قالب‌های همکاری‌های بین‌المللی پژوهشی" و یک میزگرد با عنوان "دورنمای همکاری‌های بین‌المللی بین دانشگاه‌های ایرانی و آلمانی" برنامه ریزی شده بود که به ترتیب در صبح و بعد از ظهر برگزار شدند. در این نشست‌ها روسا و معاونین دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه ماربورگ، دانشگاه فولدا، دانشگاه فنی درسدن، دانشگاه هامبولت برلین، دانشگاه کلن، دانشگاه دوسلدورف و دانشگاه فرانکفورت، سخنرانی کردند.

در این دیدار که در 26 مهر صورت گرفت، بر همکاری متقابل دو نهاد کارگروه ملی تعاملات بین‌الملل با کشور آلمان و اتحادیه روسای دانشگاه‌های آلمان تاکید شد.

کارگروه ملی تعاملات بین‌الملل با کشور آلمان از دو سال پیش از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه علم و صنعت ایران آغاز به کار کرده و در حال حاضر 60 دانشگاه ایرانی در آن عضویت دارند.
اتحادیه روسای دانشگاه‌های آلمان نیز دارای 84 عضو از دانشگاه‌های آلمان و 118 عضو از دانشگاه‌های کاربردی آن کشور است.

در پایان این نشست، برگزاری کنفرانس سوم روسای دانشگاه‌های دو کشور در ایران برای بهار سال آینده پیش‌بینی شد. همچنین مقرر شد این دو نهاد برای ارائه خدمات متقابل به دانشگاه‌های عضو، نظیر برگزاری کارگاه‌هایی درباره رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و نظام‌های آموزشی طرفین برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 974631

وب گردی

وب گردی