دقت و عملکرد دو مدل پیش‌بینی بارش سیل‌زا در ایران مقایسه شد

محقق رشته مهندسی عمران و مدیریت منابع آب واحد علوم و تحقیقات، در تحقیقی با مقایسه دقت و عملکرد دو مدل پیش‌بینی بارش سیل‌زا در ایران، به معرفی مدل مناسب برای پیش‌بینی بارش در حاشیه دریای خزر و اطراف رشته کوه‌های زاگرس پرداخت.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، علیرضا عبدالمنافی در ارتباط با این تحقیق، گفت: امروزه پیش‌بینی و پیش‌هشدار سیل یکی از مهم‌ترین ابزارهای مدیریتی در مقابله با سیلاب است. مدل‌های پیش‌بینی گروهی بارش جهانی از جمله مدل‌های نوین در سیستم‌های هواشناسی است که در پیش‌بینی باران و تغییرات آّب وهوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته این محقق دانشگاهی، سیستم‌های جامع پیش‌بینی هواشناسی که دقت بالایی داشته باشند در کشور وجود ندارد و در صورت وقوع سیل مواردی چون آب‌گرفتگی معابر، افزایش خسارت مالی و از بین رفتن مزارع کشاورزی و محصولات کشاورزان به وجود می‌آید.

پدیدآورنده پایان‌نامه «مقایسه مدل‌های GFS و ECMWF برای پیش‌بینی بارش‌های سیل‌زا در ایران» به راهنمایی دکتر بهرام ثقفیان، گفت: در صورت پیش‌بینی وقوع سیل می‌توان آب‌های مازادی که منجر به سیل می‌شود را ذخیره و در مدیریت منابع آب از آن استفاده بهینه کرد.

وی گفت: مدل GFS یک مدل پیش‌بینی هواشناسی است که انواع پارامترهای دما، بارش، برف و انواع پدیده‌های هواشناسی دیگر را بررسی می‌کند و مدل ECMWF مدل اروپایی است و همانند مدل GFS تمام پارامترهای هواشناسی را اندازه‌گیری می‌کند.

به گفته این محقق دانشگاهی، این تحقیق در ۱۲ ایستگاه هواشناسی بررسی شد که ۶ ایستگاه در حاشیه دریای خزر و ۶ ایستگاه در اطراف رشته‌کوه‌های زاگرس انجام شده است. همچنین در این تحقیق از نرم‌افزار R , Linux استفاده شد.

وی در ادامه تصریح کرد که عملکرد هر دو مدل در مناطق مختلف متفاوت بوده، مدل ECMWF نسبت به مدل GFS دقت بیشتر و عملکرد بهتری داشته و رویدادهای بارش بیشتری با خطای کمتر پیش‌بینی کرده است.

کد خبر: 974688

وب گردی

وب گردی