تحریم اینترنت؛ واقعیت مجازی این روزهای ایران

عصر جهانی شدن و به نوعی ورود به جامعه اطلاعاتی که در آن اطلاعات و قدرت های اطلاعاتی نقش تعیین کننده ای در بازیگری جهانی دارند، لازمه آن، وجود زیر ساخت هایی است و اینترنت یکی از ضرور‌ی‌ ترین بسترهای آن است.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز، اینترنت بستری را مهیا کرده که برابری اطلاعاتی افراد گسترش پیدا کند؛ یعنی گسترش جمعی آزادی اطلاعات که از این طریق دموکراسی اطلاعاتی را ممکن ساخته است. جریان آزاد اطلاعات یکی از طرح هایی است که آمریکا آن را برای دموکراتیزه کردن اطلاعات در جهان مطرح کرد تا از این طریق به نوعی جریان اطلاعاتی کشورها را در اختیار بگیرد. یکی از ابزارهای فشار در این جریان تحت کنترل گرفتن فناوری های و ابزار های زیرساختی اینترنت است. در این میان تحریم ایران در چندسال گذشته همیشه حرف تکرار مقامات آمریکا بوده است و در حال حاضر خبر تحریم اینترنت ایران به صفحه اول رسانه های اصلی و شبکه های اجتماعی مجازی تبدیل شده است. نقطه شروع این خبرها از زمانی بود که سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیر عامل در اظهار نظری از احتمال تحریم اینترنت ایران توسط آمریکا خبر داد. با توجه به این خبر سعی کرده ایم به جنبه های مختلف این مسئله بپردازیم.

مرکز ثقل قدرت اینترنت جهان

فناوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطی و در رأس آن اینترنت مرکز ثقل هایی در جهان دارد که باید ابتدا آنها را شناخت. در حوزه اینترنت، آیکان یک سازمان ببن المللی غیر تجاری است که مسئولیت مدیریت عناصر فنی در این حوزه را برعهده دارد تا کاربران در سراسر جهان بتوانند آدرس های معتبر را در این شبکه پیدا کنند. این شرکت ها به دلیل اینکه در ایلات متحده قرار دارند به صورت گسترده توسط دولت این کشور رصد می شود و تمامی قرار دادهای این حوزه در اختیار آنها قرار داده می شود. در این مورد حتی مدیران این شرکت از گسترش نفوذ بیش از حد آمریکا در این زمینه ابراز نگرانی کرده اند. از طرفی برای قطع اینترنت نیز گروهی متشکل از بریتانیا، ایالات متحده، بورکینا فاسو، ترینیداد و توباگو، کانادا، چین و جمهوری چک وجود دارد که هر کدام یک کارت هوشمند دارند و برای فعال کردن کلید قطع اینترنت باید پنج عضو از هفت عضو آن در پایگاهی در ایالات متحده گرد هم آیند و تصمیم فشار دادن کلید قطع آن را بگیرند.

رئیس در اینترنت جهانی کیست؟

شاید نتوان در هیچ جایی نوشته ای رسمی از این که اینترنت صاحبی دارد یا نه؛ پیدا کرد و یا بتوان کشوری را نام برد که اینترنت جهان را به طور کامل در انحصار خود داشته باشد ولی می توان از اصطلاح «رئیس در سایه» برای آمریکا در این حوزه استفاده کرد که بیشتر فناوری ها و زیر ساخت های این حوزه را در اختیار خود گرفته است. این موضوع را جهرمی وزیر ارتباطات در گفت‌و‌گو با برنامه حالا خورشید به این شکل عنوان کرد: «دسترسی به اینترنت در دنیا رئیس ندارد که بگوییم آمریکا رئیس اینترنت است و اینترنت ایران را قطع می‌کند؛ اما در حوزه خدمات آمریکا با تحریم برخی دسترسی‌ها؛ به کسب و کار جوانان ما لطمه زد و ممکن است این تحریم ها تشدید شود».

اینترنت؛پیشبرد اهداف نرم آمریکا

هجوم به یک کشور از دو طریق انجام می گیرد: 1. از طریق قدرت سخت 2. از طریق قدرت نرم. ایران برای آمریکا در این چهار دهه اخیر جزو کشورهایی بوده است که هیچ وقت نتوانسته از ابزار قدرت سخت برای تهاجم به آن استفاده کند؛ ولی جبهه قدرت نرم آن توسط فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی و زیر ساخت های آن با قدرت تمام در حال پیشروی است. رسانه، ماهواره، اینترنت و در حال حاضر شبکه های اجتماعی جزء ابزارهای قدرت نرم و تهاجم نرم آمریکا برای به کنترل در آوردن ایران است. با توجه به این مفروضات می توان نتیجه گرفت اگر قرار است آمریکا اینترنت ایران را تحریم کند سلاح و ابزار دوم خود را نیز به نوعی از دست خواهد داد و این یعنی بر باد رفتن تمام هزینه هایی که در تمام این سال ها انجام داده است.

تحریم اینترنت؛کاری سنگین و هزینه بردار برای آمریکا

قطع کردن اینترنت ایران که از طریق کشورهای مختلف تامین می شود، کاری سنگین برای آمریکا است که هزینه های زیادی هم روی دست این کشور خواهد گذاشت. از جمله این کشورهایی که اینترنت ایران را تامین می کند می توان به ترکیه، آذربایجان و ارمنستان اشاره کرد. در این زمینه روح الله علیزاده کارشناس ارشد فناوری اطلاعات، گفت‌وگویی با خبرگزاری علم و فناوری انجام داده است. علیزاده تحریم اینترنتی ایران توسط آمریکا را کاری تقریبا نشدنی دانست و عنوان کرد: آمریکا می تواند با فشار بر سایر کشورها، سیاست های حاکم بر شبکه های آن ها را تغییر دهد؛ مثلا با اجبار تمام کشورهای اطراف ایران می تواند اینترنت ایران را قطع نماید که این کار در عمل تقریبا نشدنی می‌باشد.

وی ادامه داد: اینترنت ایران به چندین کشور همسایه در جنوب و شمال متصل است و قطع کردن اینترنت ایران منوط به قطع ارتباط شبکه ایران با تمامی شبکه های این کشورها است که در عمل هزینه بسیار گزافی را روی دست آمریکا خواهد گذاشت، هزینه ای شاید بیش از تحریم نفتی ایران! و چون تاکنون آمریکا قدمی برای انجام این کار برنداشته دال بر سختی انجام آن است.

این متخصص شبکه و فضای مجازی تحریم اینترنت ایران را نیز پایان کار ندانست و افزود: حتی اگر اتصال شبکه ایران با تمامی کشورهای اطراف را قطع کند، باز هم راه حل هایی برای گریز از این تحریم و اتصال به شبکه جهانی اینترنت برای نیازهای ضروری وجود دارد.

با توجه به این که تحریم های جدید ایران از 13آبان شروع می شود باید منتظر ماند و دید که آیا آمریکا تحریم اینترنتی را در دستور خود قرار می دهد یا خیر؟

انتهای پیام/

کد خبر: 974756

وب گردی

وب گردی