بزرگ‌ترین نهاد پژوهشی کشور در زمینه علوم انسانی کجاست؟

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مؤسسه‌ای پژوهشی است که به طور عمده وظیفه تحقیق در علوم انسانی و مطالعه فرهنگ‌های مختلف بشری را به عهده دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز؛ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مؤسسه‌ای پژوهشی است که به طور عمده وظیفه تحقیق در علوم انسانی (ادبیات، تاریخ، فلسفه و علوم حکمی، ادیان و معارف دینی، عرفان، زبان شناسی، علوم اجتماعی، اقتصاد تطبیقی، علوم سیاسی و ...) و همچنین مطالعه فرهنگ‌های مختلف بشری را به عهده دارد.

در حال حاضر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بزرگترین نهاد پژوهشی کشور است که در زمینه علوم انسانی و بررسی شناخت فرهنگ اسلامی–ایرانی به پژوهش می پردازد.

پژوهشکده ها و گروه های پژوهشی

پژوهشکده‌‌های وظیفه برنامه‌ریزی، هماهنگی، نظارت، هدایت، حمایت و اجرای طرح‌های پژوهشی را در چهارچوب مقررات و سیاست‌های این پژوهشگاه بر عهده دارند. این پژوهشکده‌ها عبارتند از:

1ـ زبان و ادبیات 2ـ تاریخ ایران 3ـ مطالعات تطبیقی اقتصاد و مدیریت 4ـ مطالعات اجتماعی 5ـ زبان شناسی 6ـ مطالعات فرهنگی و ارتباطات 7ـ اندیشه سیاسی، انقلاب و تمدن اسلامی 8ـ حکمت معاصر 9ـ غرب شناسی و علم پژوهی 10ـ اخلاق و تربیت 11ـ مطالعات تطبیقی حقوق 12ـ نظریه پردازی سیاسی و روابط بین الملل 13ـ فرهنگ معاصر 14ـ مطالعات قرآنی.

انتشارات پژوهشگاه

انتشارات پژوهشگاه با هدف تولید و توزیع کتاب و انتشار آثار محققان داخل و خارج از این پژوهشگاه فعالیت می‌کند. ظرفیت چاپ کتاب این انتشارات از 20 عنوان به بیش از 60 عنوان کتاب در سال افزایش یافته است. تاکنون بیش از 700 عنوان کتاب در این واحد منتشر شده است. انتشارات پژوهشگاه براساس مصوبات «شورای چاپ و نشر» به انتشار آثار پژوهشگران پژوهشگاه، اعم از طرح های مصوب داخلی و کارهای غیر موظف آنان اقدام می‌کند و چنانچه آثار پژوهشگران و دانشوران غیر عضو پژوهشگاه تصویب شود، به چاپ و توزیع آنها نیز اقدام می‌کند.

مجلات علمی پژوهشی

مجلات علمی پژوهشی متعددی توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و در حوزه‌های مرتبط با پژوهشکده‌ها و گروه‌های پژوهشی موجود در پژوهشگاه منتشر می‌شوند. عناوین این مجلات علمی پژوهشی به قرار زیر است:

پژوهش‌ نامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، پژوهش نامه تاریخ اجتماعی و اقتصادی، آفاق الحضاره الاسلامیه، جستارهای تاریخی، پژوهش‌های علم و دین، ادبیات پارسی معاصر، منطق پژوهی، اقتصاد تطبیقی، حکمت معاصر، کهن نامه ادب پارسی، تحقیقات تاریخ اجتماعی، زبان شناخت، تفکر و کودک، نشریه غرب شناسی بنیادی، پژوهش نامه زنان، پژوهش‌نامه علوی، جامعه پژوهی فرهنگی، جستارهای فلسفه دین، رسانه و فرهنگ، فلسفه علم، جستارهای سیاسی معاصر.

تحصیلات تکمیلی

پژوهشگاه از سال 1368 اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی در کنار کار اصلی پژوهشی خویش کرده است و امروزه با بیش از 30 سال سابقه فعالیت در اجرای دوره‌های تحصیلات تکمیلی، موفق به راه اندازی 12 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و 10 رشته در مقطع دکتری تخصصی شده است.

برای اولین بار در سال 1368 رشته‌های زبان و ادبیات فارسی، تاریخ ایران دوره اسلامی و زبانشناسی همگانی در مقطع کارشناسی ارشد، راه اندازی شد. سال 1376 و تأسیس رشته علوم سیاسی، سرآغاز راه اندازی دوره‌های دکتری تخصصی در پژوهشگاه شد.

رشته‌های مقطع کارشناسی ارشد: زبان و ادبیات فارسی، زبانشناسی همگانی، تاریخ ایران اسلامی، فرهنگ و زبانهای باستانی، ادیان و عرفان، فلسفه غرب، فلسفه و کلام اسلامی، زبان و ادبیات عرب، علوم اقتصادی، پژوهش علوم اجتماع، دین و رسانه، مدیریت رسانه.

رشته‌های مقطع دکتری: علوم سیاسی زبان شناسی همگانی، فرهنگ و زبانهای باستانی، زبان و ادبیات فارسی، فلسفه علم و فناوری. تاریخ علم دوره اسلامی، انقلاب و تمدن اسلامی، تاریخ ایران بعد از اسلام، حکمت متعالیه، فلسفه دین.

در ضمن این پژوهشگاه از طریق وزارت علوم اقدام به جذب هیئت علمی می نماید.

انتهای پیام/

کد خبر: 974789

وب گردی

وب گردی