تشکیل قطب های علمی در دانشگاه آزاد، زمینه ساز تحقق اهداف 1404 خواهد بود

رئیس سابق پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس دانشکده علوم پایه واحد تهران مرکز گفت: رویکرد دکتر طهرانچی استفاده از تمام ظرفیت ها و پتانسیل های دانشگاه آزاد اسلامی برای رفع مشکلات جامعه علمی و دانشگاهی است.

دکتر جمشید صباغ زاده رئیس سابق پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس دانشکده علوم پایه واحد تهران مرکز در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: با توجه به جلسات و نشست های اخیر، محوریت تمرکز دکتر طهرانچی و بقیه مدیران دانشگاه آزاد اسلامی بر روی کاربردی بودن پایان نامه ها و تبدیل طرح های علمی به محصولات تولیدی و صنعتی است که این موضوع مهم، نیازمند سیاست ها و رویکردهای دقیق و مدون است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اهداف کلان دانشگاه آزاد این است که ایده ها و طرح های علمی پژوهشی بتواند در عمل، مشکلات و بحران های جامعه را حل کند و موجب پیشرفت کشور در حوزه های مختلف صنعتی، اقتصادی و اجتماعی شود. در این زمینه می توان به موضوع نانو تکنولوژی و مقالات استخراج شده در این زمینه اشاره کرد که نتوانسته در حوزه صنعت و تولید اجرایی شود.

صباغ زاده تصریح کرد: بسیاری از مشکلات کشور مانند آلودگی محیط زیست، بحران آب و یا افزایش ریزگردهای هوا می تواند با استفاده از پایان نامه های علم نانوتکنولوژی به راحتی رفع شود؛ اما متاسفانه عدم اجرای این طرح ها و مقالات علمی در حوزه صنعت و تولید یکی از مشکلات اصلی جامعه دانشگاهی کشور است. در دانشگاه های سراسر کشور پروژه ها و مقالات بسیار خوب و مفیدی ارائه شده است که متاسفانه بخش صنعتی کشور موفق به عملیاتی کردن این طرح ها و ایده ها نشده است.

وی افزود: در حال حاضر، رویکرد دکتر طهرانچی استفاده از تمام ظرفیت ها و پتانسیل های دانشگاه آزاد اسلامی برای رفع مشکلات جامعه علمی و دانشگاهی است. از این رو او بسیار مصمم است که قطب های علمی در واحدهای دانشگاهی سراسر کشور تشکیل شود به عنوان مثال واحد تهران مرکز را به عنوان قطب دانشگاه آزاد در زمینه محیط زیست انتخاب کردند و قرار است از این پس، این واحد بر مقالات، طرح ها و دستاوردهای خود در علم محیط زیست تمرکز کند که این اتفاق می تواند حرکت بسیار موثر و مفیدی در راستای تحقق اهداف کلان دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1404 باشد.

رئیس دانشکده علوم پایه واحد تهران مرکز بیان کرد: متاسفانه صنعت ما نتوانسته طعم شیرین علم و تکنولوژی را به خوبی بچشد و محدودیت های متعددی در رقابت های بین المللی داشته است. همچنین ضعف های جامعه علمی و دانشگاهی ما در ایجاد تعامل با دانشگاه های خارج از کشور باعث کند پیش رفتن کشور درعرصه های ملی و بین المللی بوده است.

وی در پایان تصریح کرد: اگر دانشگاه آزاد اسلامی بتواند این موانع را برطرف کند، بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ کشور فعال خواهند شد و به دنبال آن می توانیم در مسیر رشد و توسعه کشور گام های محکم تری برداریم و در نتیجه تولید ملی کشور را هم توسعه و رونق بخشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 974794

وب گردی

وب گردی