«به زیستی» مختص اقشار آسیب‌پذیر نیست

کارشناس سلامت اجتماعی و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: به لحاظ استراتژی نگاه برخی مسئولان درباره رفاه مردم و «به زیستی» کامل نیست؛ به عنوان مثال سازمان بهزیستی فقط به اقشار آسیب‌دیده توجه دارد و موضوع به زیستن کل جامعه مغفول مانده است.

به گزارش ایسکانیوز، محمد کمالی افزود: تفکر جزم‌اندیشانه درباره زیستن و رفاه، نتایج خود را به صورت پرخاشگری نشان می‌دهد و موجب می‌شود جامعه به «به زیستی» دست پیدا نکند و این پرخاشگری‌ها منشاء بسیاری از مشکلات برای جامعه خواهد بود.
وی اضافه کرد: به طور مثال سازمان بهزیستی به جای اینکه به «بهتر زیست یا به زیستی» کل سیستم و جامعه بپردازد و «به زیستی» کل مردم را در نظر داشته باشد، فقط به اقشار آسیب‌پذیر یا آسیب‌دیده پرداخته است، نگاه در بهزیستی این است که افراد باید دچار آسیب شده باشند تا به آنها خدمات بدهند.
کمالی ادامه داد: این نکته بعدا به شکل دیگری در سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز دیده شد، چه سازمانی بهتر از بهزیستی برای توزیع خدمات رفاهی به اقشار آسیب‌پذیر وجود داشت و چه نیازی بود که سازمان هدفمندی یارانه‌ها ایجاد شود.
رئیس سابق دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: تفکر حاکم این بود که بهزیستی به درد توزیع یارانه‌ها نمی خورد و باید یک سازمان جدید تاسیس شود که به این امر بپردازد؛ زیرا بهزیستی از ابتدا یک سازمان خدماتی دیده شده و نه یک سازمان رفاهی برای عموم مردم و به همین علت این اتفاق برای آن افتاد.
کمالی افزود: در کل جامعه تفکرات و برنامه‌های اجرایی که به رفاه کل مردم بیندیشد و جامعیتی که در حوزه رفاه باشد، کمتر دیده می‌شود، به همین علت یارانه‌ها نیز که برای بهبود رفاه مردم توزیع می‌شود، نتوانست آن هدفی را که می‌خواست، به انجام برساند و توزیع مناسبی از رفاه به وجود نیاورد چون در آنجا هم اقشار ضعیف را جدی‌تر ندیدیم و توزیع علی‌السویه اتفاق افتاد.
وی تاکید کرد: نیازمند این هستیم که حق مردم را نسبت به رفاه، خوشی و خوشحالی در جامعه بپذیریم و شرایط را برای انجام آن فراهم کنیم. این مساله از مدرسه و گاهی از محل کار یا خانواده آغاز می‌شود و با مسائل اقتصادی درهم تنیده شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: هنگامی که شرایط رفاه در جامعه محقق نمی‌شود، تغییراتی در خلقیات ایرانیان مانند کم‌صبری، تندخویی و قائل نشدن احترام به حق دیگران، اتفاق می‌افتد، اینها اتفاقاتی است که در عمل به دلیل فشارهای زندگی در جامعه نمایان می‌شود.
کمالی افزود: اصلاح این خلقیات، نیازمند تغییر استراتژیک در نگاه به زندگی و سبک زندگی است تا بتوان به خلقیات اصیل ایرانی که به آن افتخار می‌کنیم، بازگردیم و این خلقیات را مانند خلق مهمان‌نوازی نشان دهیم.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 974818

وب گردی

وب گردی