پشت پرده اتهامات علیه استاد دانشگاه تربیت مدرس/ هجمه رسانه ای که قصد تخریب سجادی را داشت

سید مهدی سجادی مدیر گروه تعلیم تربیت دانشگاه تربیت مدرس به اتهامات وارده در زمینه سرقت علمی در صفحه گوگل اسکالر خود پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چندی پیش یکی از رسانه ها، طی گزارشی مدعی شد که سید مهدی سجادی، مدیر گروه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس در صفحه گوگل اسکالر خود، به سرقت علمی و استفاده از مقالات سایر افراد دست زده است.
ماجرا از آنجایی آغاز شد که در صفحه ای با نام، تصویر و مشخصات استاد نامبرده، در گوگل اسکالر، مقالاتی در حوزه های غیر تخصصی آن استاد، اعم از مامایی، پرستاری، مکانیک و غیره دیده شد.
پس از تحقیقات و بررسی های یکی از رسانه ها، مشخص شد که تعداد زیادی از آن مقالات به یک سید مهدی سجادی دیگری تعلق دارد، که استادیار و عضو مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند است.
این مسئله و تعداد دیگری از گمان هایی که توسط یکی از خبرگزاری ها مطرح گردید، باعث شد که اتهامات مختلفی، از جمله سرقت علمی، متوجه سید مهدی سجادی، مدیر گروه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس شود.
این مسئله بازتاب گسترده ای در فضای مجازی و رسانه ها پیدا کرد. عده ای با تکرار اتهامات وارده نسبت به آن استاد، خواهان برخورد شدید با او بودند؛ از طرف دیگر، عده ای به دفاع از سید مهدی سجادی پرداختند و با دلایل مختلف، معتقد بودند که تمام اتهامات مطرح شده، خلاف واقع است و حتی برخی معتقد بودند که این اتهامات، بیشتر با اهداف سیاسی مطرح شده اند.
اما به دور از هرگونه طیف بندی و غرض ورزی سیاسی، حقیقت ماجرا چه بود؟
برای روشن تر شدن ابعاد ماجرا، نیاز داشتیم که ابتدا با سید مهدی سجادی و ابعاد علمی و شخصیتی وی، بیشتر آشنا شویم؛ لذا به سراغ یکی از دانشجویان و همچنین یکی از همکاران این استاد دانشگاه تربیت مدرس رفتیم، تا فارغ از فضاسازی های رسانه ای، با ابعاد علمی و شخصیتی سید مهدی سجادی آشنا شویم.
در همین خصوص احمد بنی اسدی، دانشجو دکتری و‌ دبیر انجمن علمی علوم‌ تربیتی دانشگاه تربیت مدرس، در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: بنده با توجه به شناختی که بر اثر ارتباط مستقیم با دکتر سجادی دارم عرض می کنم که وی به لحاظ علمی هیچ نیازی به این قبیل کارها ندارد.
او ادامه داد: این مسئله که وی یک صفحه ای را راه اندازی کند و مقالات غیر مرتبط با خود را در آن بارگزاری کند، به هیچ عنوان با مشی وی هم خوانی ندارد؛ چرا که دکتر سجادی شخصیتی علمی، با اخلاق، بی حاشیه و در حوزه تخصص خود، فرد شناخته شده ای است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: من اطلاعی از پشت پرده این قضایا ندارم؛ اما بر اساس شناخت شخصی خودم این نکته را با اطمینان عرض می کنم که سید مهدی سجادی کسی نیست که بخواهد مقالات دیگران را به نام خود ثبت کند و اصلا نیازی به این قبیل کارها ندارد.
همچنین علیرضا صادق زاده، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: سجادی، از استادان برجسته فلسفه تعلیم و تربیت است و من بیش از ۲۰ سال است که وی را می شناسم.
وی ادامه داد: دکتر سجادی فردی متعهد به موازین علمی است و در دوره هیأت علمی، تمام تلاش خود را معطوف به حرکت در چهارچوب های علمی کرد؛ همچنین وی از لحاظ علمی، شخصیت شناخته شده ای در حوزه فلسفه تعلیم و تربیت در سطح کشور است.
صادق زاده افزود: من از این جهت که به درستی، صداقت و تعهد علمی وی یقین دارم، می دانم که فضاسازی ها و حاشیه هایی که علیه او درست کرده اند یک چیز سبک و غیر قابل قبول است.
این عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: من متنی که بر علیه وی، در یکی از رسانه ها منتشر شده است را خواندم و بسیار متأسف شدم از اینکه یک خبرگزاری، خبری که به آن می رسد را بدون بررسی منتشر می کند.
وی ادامه داد: گوگل اسکالر به هیچ عنوان مرجعی برای دانشگاه محسوب نمی شود و استادان موظف هستند که پورتال شخصی خود در دانشگاه را به روز رسانی کنند و دانشگاه نیز بر اساس رزومه موجود در آن پورتال، استادان خود را ارزیابی می کند.
او افزود: البته نکته ای که وجود دارد این است که سجادی، 3 سال پیش به مرتبه استادی دست پیدا کرده است و دانشگاه تربیت مدرس هم از جهت شأن و جایگاهی که دارد، هیچگاه صفحه گوگل اسکالر را منبع معتبری نمی داند و تنها به رزومه استاد، در پورتال دانشگاه مراجعه می کند.
صادق زاده تصریح کرد: مسئله خنده دار این است که آن رسانه، مدعی شده است که سجادی، از صفحه گوگل اسکالر استفاده کرده و به درجه استادی رسیده است؛ ظاهرا آن رسانه اصلا بررسی نکرده است که به درجه استادی رسیدن در دانشگاهی مثل دانشگاه تربیت مدرس، که یکی از دانشگاه های برتر کشور است، چه فرآیندی دارد.
وی ادامه داد: این قبیل تهمت زدن ها بسیار غیر اخلاقی است و من نمی دانم انگیزه کسانی که این کار را انجام داده اند چه بوده است؛ ولی در کذب بودن و غیر اخلاقی بودن آن ادعا شکی ندارم.
او تأکید داشت: سجادی نیازی به این قبیل کارها ندارد؛ چراکه وی 3 سال پیش به درجه استادی رسیده است و در صورتی می توانستیم به او اشکال وارد کنیم که اینها را در پورتال تربیت مدرس خود آورده بود.
صادق زاده در پایان خاطرنشان کرد: سجادی، سال ها در کنار ما کار کرده و شخصیتی متدین و بسیجی است که سابقه جبهه دارد؛ لذا هر کسی که وی را بشناسد، می داند که این قبیل اتهامات به شخصیت او، به عنوان یک شخصیت علمی، وارد نیست.

فارغ از شناخت ابعاد شخصیتی و علمی سید مهدی سجادی، نیاز بود که ابعاد فنی ماجرا نیز مورد بررسی قرار گیرد.
اگر همان طور که مطرح شد، سید مهدی سجادی، یکی از استادان دارای حسن شهرت، در دانشگاه تربیت مدرس است و دانشجویان و همکارانش، او را شخصیتی علمی و متعهد می دانند، پس مقالات سایر افراد در صفحه گوگل اسکالری که به نام آن استاد وجود دارد، چه می کند؟
قطعا مناسب ترین فردی که می توانست تمام اتهامات وارده را به درستی پاسخ دهد و به روشن تر شدن ابعاد مختلف ماجرا کمک کند، خود سید مهدی سجادی است که این روزها اتهامات متعددی متوجه او شده است.
در همین خصوص سید مهدی سجادی، مدیر گروه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس، در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: به نظر من، خبری که توسط آن خبرگزاری منتشر شده است حتی توجیه رسانه ای هم ندارد، چه رسد به این که توجیه علمی داشته باشد.
وی افزود: این رسانه، با استناد به صفحه ای از گوگل اسکالر، مدعی شد که بنده در آن صفحه مقالاتی را بارگذاری کرده ام و از آن ها برای ارتقاء مرتبه علمی خود استفاده کرده ام.
او ادامه داد: اهل فن می دانند که این صفحه، به هنگام به روز رسانی اتوماتیک اطلاعات، به طور خودکار، یک سری از مقالات را که مؤلفان آن ها از نام مشابه (common name) برخوردارند، زیر هم قرار می دهد و مالک آن صفحه است که می تواند آن را ویرایش کند.

سجادی تصریح کرد: حقیقت امر این است که این صفحه، برای من آنقدر ارزش نداشت که بخواهم به سراغ آن بروم و ویرایش کنم؛ البته که با نحوه ویرایش کردن در گوگل اسکالر نیز آشنایی نداشتم.
وی افزود: هم اکنون همکارانی هستند که چنین صفحه ای برای آنان وجود دارد و مقالات بی ربط نیز در آن وجود دارد که لزومی به ویرایش آن نمی بینند، چرا که این صفحه از هیچ سندیت و مرجعیت علمی قابل استنادی برخوردار نیست.
این استاد دانشگاه ادامه داد: برخی از مقالاتی که در صفحه اینجانب بارگذاری شده است، هیچ گونه ارتباطی با حوزه تخصصی بنده ندارد؛ قطعا اگر بنده بنا داشتم که مقالات دیگران را بارگذاری کنم و از امتیازات آن ها بهره برداری کنم، از مقالات مرتبط و یا نزدیک به حوزه تخصصی خود استفاده می کردم؛ اما این مقالات در حوزه پزشکی، سرطان شناسی، مامایی، مکانیک، برق و غیره هستند.
وی گفت: نکته دیگر این است که اگر بنا بر استفاده از مقالات دیگران بود، من باید مقالاتی را که اسم مؤلفشان سید مهدی سجادی است را بارگذاری می کردم؛ در حالی که در آن صفحه، اسم سید میثم سجادی نیز وجود دارد.
سجادی تأکید داشت: علاوه بر بیانیه رسمی ای که انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران در تاریخ 25 مهر ماه در این خصوص صادر کرده است، دانشگاه تربیت مدرس هم در روز یکشنبه 29 مهر ماه در قالب مصاحبه معاونت پژوهشی دانشگاه، بیانیه ای را منتشر کرد و در آن به صراحت اعلام کرد که این صفحه و این قبیل صفحات، به هیچ عنوان محل رجوع دانشگاه نیستند.
وی ادامه داد: در این بیانیه تأکید شده است که برای دانشگاه تربیت مدرس، معیار ارزیابی عملکرد استادان، رزومه آن ها در پروفایل رسمی استاد، در دانشگاه است و قاطعانه ادعای مغرضانه و کاملا سیاسی آن خبرگزاری، در خصوص استفاده از امتیازات آن صفحه برای ارتقاء را رد کرده است.
مدیر گروه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس گفت: یکی از مواردی که دوستان مدعی به آن اشاره می نمایند، این است که هر چه تعداد مقالات موجود در این صفحه بیشتر باشد، خواه مرتبط یا نا مرتبط، شاخص اچ.ایندکس فرد دارنده صفحه بالا می رود و در نتیجه از این شاخص کمّی، می توان در مجامع علمی بهره برد؛ که البته این ادعا نیز چندان مستند نیست و عملا بالا بودن شاخص فوق در حضور کنفرانس های خارجی یا داخلی معیار تعیین کننده نیست.
وی ادامه داد: در این مورد نیز دوستان را دعوت می کنم که سری به پروفایل رسمی بنده در دانشگاه تربیت مدرس بزنند؛ چرا که در آن صورت متوجه خواهند شد که بنده از سال 86 به بعد در هیچ کنفرانس خارجی شرکت نداشته ام؛ در حالی که این صفحه، سال ها بعد از آن ساخته شده است.
سجادی در پاسخ به ادعای آن رسانه، مبنی بر این که از ماه ها پیش، دانشجویان و استادان دانشگاه، نسبت به خطاهای موجود در آن صفحه، به وی تذکر داده اند، اما او بی توجهی کرده است، گفت: چهار ماه قبل، از طریق همین آقایان ایمیلی برای من و در حد گسترده برای دانشگاهیان ارسال شده و همین ادعای کذب آن رسانه، در آن مطرح شده است و من هم پاسخ آن ایمیل را هم دادم؛ آقایانی که شرافت رسانه ای دارند باید بگویند که پاسخ من در همان چهار ماه پیش چه بوده است؛ چراکه من همان موقع هم پاسخ داده بودم که این صفحه محل رجوع بنده نیست و برایم اهمیتی ندارد.
او ادامه داد: دیگر مسئله مورد توجه این است که درست کردن چنین صفحاتی، کار سختی نیست و هر کسی می تواند به سادگی یک صفحه جعلی درست کند و از آن در چنین مواردی سوء استفاده کند؛ قضاوت در خصوص این صفحه را به اهل فن واگذار می کنم و مطمئن هستم که آن دوستان بد اندیش، هیزم آتشی خواهند شد که خود بر پا کرده اند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: در پاسخ به جعلیات سراسر مغرضانه و با جهت گیری سیاسی مطرح شده در آن خبرگزاری، به این سخن مولوی بسنده می کنم که:

« دشمنی گیری به حد خویش گیر/تا بود ممکن که گردانی اسیر؛
قطره با قلزم چو استیزه کند/ابله است او ریش خود بر می کند؛
تو عدوی او نِه ای خصم خودی/چه غم آتش را که تو هیزم شدی »
قضاوت های عجولانه، به ویژه در حوزه رسانه و فضای مجازی، همواره ضربات و آسیب های جبران ناپذیری را متوجه افراد و بالطبع جامعه کرده است.

امیدواریم که رسانه ها در موضوعاتی که می تواند آبرو چندین ساله افراد را دچار خدشه کند، با تحقیق و بررسی بیشتری ورود پیدا کنند و همچنین اگر در جایی دچار خطا شدند، شهامت عذرخواهی کردن و پذیرش اشتباه خود را داشته باشند.

نویسنده: محمودرضا کریمی
انتهای پیام/

کد خبر: 974835

وب گردی

وب گردی