مشورت با صنعتگران در صدور بخشنامه های مربوطه به آنها، ضروری است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مشورت با خود صنعتگران که با تمام وجود درگیر جزئیات حوزه هستند، برای تصمیم گیری یک امر ضروری است.

به گزارش ایسکانیوز ، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با صنعتگران مطرح صنعت فولاد کشور گفت: علی‌رغم گلایه هایی که امروز در زمینه اقتصاد کشور به حق مطرح است اما یک مجموعه عظیم و چشمگیر از موفقیت های صنعتی نصیب ملت ما شده است که صنعت فولاد کشور با توجه به آنچه شما مطرح کردید، نسبت به سال های گذشته خود بسیار پیشرفت داشته است.

عضو شورایعالی امنیت ملی، موفقیت های بزرگ در نمونه هایی از عرصه های نرم افزاری و سخت افزاری را مایه عبرت سایر عرصه هایی دانست که احساس ضعف در آنها نمود دارد.

جلیلی صنایعی چون موشکی و هسته ای کشور را که در طراز جهانی دارای جایگاه قابل توجه هستند، از جمله‌ی این نمونه های الگویی خواند که میتوان با نگاه به روند پیشرفت آنها به سایر صنایع نیز جان تازه ای بخشید.

عضو شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به وضعیت فعلی اقتصاد کشور و لزوم به حداقل رساندن فشار ها و تهدید های خارجی ابراز داشت: بسیاری از این تهدید ها زمینه ساز تقویت بنیه کشور شده‌اند و خواهد شد؛ چرا که برای رفع آنها راهی جز تقویت خود نداریم.

وی درخصوص صنعت فولاد عنوان کرد: با توجه به واقعیت های موجود وضعیت فعلی کشور، از جمله منابع انسانی، معادن و فن‌آوری های این حوزه و همچنین مراودات و مشکلات بانکی، مشورت با خود صنعتگران که با تمام وجود درگیر جزئیات حوزه هستند، برای تصمیم گیری یک امر ضروری است. در برنامه ریزی برای رفع مشکلات و رسیدن به چشم انداز های پیشرفت صنعتی باید نظرات صنعتگران قبل از تصمیم گیری ها گرفته شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این موجب تاسف است که در اکثر جلساتی که برگزار می‌کنیم ترجیع بند گلایه ها به مشکلات ناشی از دیوان‌سالاری ختم می‌شود که البته محدود به دولت مستقر فعلی نیست.

جلیلی اشاره یکی از مدیران صنعت فولاد به تعداد زیاد و غیر قابل قبول بخشنامه های وزارت صنعت از ابتدای امسال، آن را نمونه ای از این دیوان‌سالاری غیرمنطقی خواند و گفت: تعداد بخشنامه ها در بازه زمانی محدود و تعارض آنها با هم میتواند تبدیل به منافذی برای فساد شود. مشورت پذیری قبل از صدور این دست بخشنامه ها میتواند مانع بروز بسیاری از مشکلات باشد. مشارکت صنعتگران در تصمیم گیری ها یک امر لازم در حوزه کاری آنهاست. صنعتگر باید احساس کند که هر بخشنامه جدید باعث تقویت آن صنعت خواهد شد. توضیح چرایی صدور بخشنامه ها باید برای فعالان اجرایی در لایه های درگیر صنعت روشن باشد تا آنها را اقناع کند و بتوانند مسیر خود را به درستی طی کنند.

وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: اگر پتانسیل های کشور از دو آسیب «منفعل شدن» و «منحرف شدن» مصون بمانند، بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد.

جلیلی راه‌حل برون رفت از مجموعه مشکلات را دارای اولویت داخلی دانست و افزود: آن چیزی که امروز به آن نیاز داریم آنست که بتوانیم در این شرایط تا می‌توانیم از مشکلات داخلی خود که برخی از شما از آن به خود تحریمی تعبیر کردید، بکاهیم تا بتوانیم فشار تحریم های خارجی کشور را به خوبی مدیریت کنیم.

همچنین در این دیدار سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و مدیرعامل سابق فولاد مبارکه اصفهان به توضیح پاره ای از مشکلات جدی داخلی و خارجی مدیران و کارکنان صنعت فولاد کشور پرداخت و عدم مشورت مسئولان دولتی با مدیران صنعتی در صدور بخشنامه ها را اولین چالش خسته کننده فعالین این حوزه خواند.

وی با اشاره به اهمیت این صنعت مادر و فراگیری استفاده از محصولات آن در سایر صنایع از جمله نفت و گاز، خودروسازی، آب و فاضلاب، ساختمان سازی و غیره، «فولاد» را یک کالای نه صرفا اقتصادی بلکه استراتژیک قلمداد کرد.

سبحانی با توضیح این نکته که در حال حاضر 350 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق فولاد مبارکه اصفهان و مجموعه های وابسته به آن در مناطق های مختلف از جمله خراسان، شهرکرد و هرمزگان عنوان کرد که این واحد تولیدی 50 درصد ظرفیت صنعت فولاد را در اختیار دارد و در نتیجه گیری کلان میتوان متوجه شد که در حال حاضر مجموعه عظیم فولاد، اعم از معدنکاران و صنایع پشتیبان آن و ..، حدود 700 هزار شغل در ایران دارد.

وی گفت: تامین ارز و عقد قرارداد مطمئن با طرف خارجی، هفت خوان رستمی است که در جنگ اقتصادی امروز با آن مواجه هستیم؛ در این مسیر مدیر ما نیازمند حمایت قوی از جانب دولت است.

سبحانی راه حل برون رفت از مجموعه این مشکلات را حمایت جدی دولت از صنایع تولیدی خواند.

یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، دیگر مدعو این جلسه، این شرکت را برند ذوب آهن ایران در خارج کشور خواند که 14 هزار نفر شغل مستقیم و 17 هزار معدن‌کار زغال سنگ را در داخل کشور پوشش میدهد.

یزدی زاده عنوان کرد که با اشاره به ارتقای کیفی محصولات ذوب آهن گفت: همچنان دریافت ارز ما از صادرات به صورت حواله ای تحت نظارت بانک مرکزی انجام میشود که اخیرا به دولت نیز اعلام کردیم ما شرکتی هستیم که قادریم ارز نقدِ کاغذی نیز تحویل بگیریم. ما ارز مازاد خود را در سامانه نیما عرضه کردیم.

در ادامه این جلسه، رئیس هیئت مدیره فولاد خوزستان در توضیح روند صادرات شرکت خود عنوان کرد در بخش صادرات به دلیل سرآمد بودن باید عرض کنم که طبق افق 1404 برای صنعت فولاد، روند ایجاد کارخانه ها در حال رسیدن به ظرفیت 55 میلیون تن است. امروز 31 میلیون تن آن ایجاد شده که سال گذشته 21 میلیون تن تولید فولاد داشتیم که 13 میلیون آن استفاده داخلی شد. از میان این شرکت ها، فولاد خوزستان طبق ماموریت خود در سال گذشته 70 درصد تولیداتش را صادر کرده که 1.2 از سهم 5 میلیارد دلار ارز آوری در این صنعت را داشته است.

وی در ادامه از مشکل اساسی دیگری به نام خودتحریمی برد و گفت: متاسفانه باید بگویم همزمان با سیاست های جنگ اقتصادی آمریکا در حوزه فولاد از اوایل امسال، تعداد زیادی بخشنامه دولتی محدود کننده صادرات به دست ما رسیده است! که حتی بعضا با هم متناقض هستند.

او در ادامه توضیحات خود گفت: فولاد خوزستان با سابقه 40 ساله و اشتغال زایی 11500 نفر به صورت مستقیم، همچنان منتظر اجرای تعهدات دولت برای در اختیار گرفتن معادن جهت افزایش تولید است.

وی ابراز داشت: خدای نکرده اگر حقوق کارگر ما عقب بیفتد، چه کسی پاسخگوی آنها خواهد بود؟! تنها خواسته ما آن است که این به جای بخشنامه محدود کننده صادرات، کاری بکنند تا بتوانیم صادر کنیم و ارزآوری کنیم. یک بام و دو هوای قوانین و مغایرت بخشنامه ها با افق تولیدی و صادراتی در اسناد بالادستی، تفاوت بخشنامه های دو معاون وزیر و... اینها مسائلی است که کار تولید ما را از پا در می‌آورد.

تجلی زاده، معاون فروش و بازاریابی این شرکت نیز گلایه خود را از بخشنامه های محدودکننده صادرات مطرح کرد و گفت: نباید بخاطر تصمیم گیری های غلط، بازار های خود را در خارج از کشور از دست بدهیم.

همچنین مدیرعامل فولاد خراسان و مدیرعامل شرکت فولاد یزد در سخنانی به سایر مشکلات تولیدکنندگان این حوزه از جمله مشکلات مالیاتی و قضایی اشاره کردند.

از دیگر مباحث مطرح شده در این دیدار میتوان از اشارات به اهمیت سرمایه گذاری در صنعت پنجاه ساله فولاد با توجه به میزان قابل توجه ارزش افزوده و حجم صادرات آن، لزوم پایبندی وزارت صنعت به اجرای برنامه ها و اسناد بالادستی در زمینه تولید، ایجاد توازن در زنجیره تولید فولاد و نیز لزوم سرمایه گذاری در حیطه فلزات گرانبها، صنایع معدنی و اکتشافات برای بی نیاز شدن از نفت و گاز نام برد.

انتهای پیام/

کد خبر: 974846

وب گردی

وب گردی