نسخه دانشگاهی برنامه تحول آموزش پزشکی تدوین شد

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به جزئیات اجرای طرح تحول آموزش پزشکی در این دانشگاه از تدوین بسته های آموزشی دانشگاه برای ۳ سال آینده خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر سید امیر محسن ضیایی، با بیان اینکه به دنبال اجرای طرح تحول سلامت، مساله تدوین بسته های تحول آموزشی و تعریف ماموریت ملی، استانی و بین المللی برای هر دانشگاه مطرح شده و در حال اجراست، عنوان کرد: البته صحبت درباره بسته های تحول آموزش مساله ساده ای نیست، چراکه آموزش موضوعیست که در گذر زمان رخ داده و نتایج کلیه طرح ها و تغییرات نیز پس از گذشت یک دوره زمانی حدودا ۱۰ ساله خود را نشان می دهد.

وی افزود: مهمترین فاز اصلاح ،ارائه طرحی متناسب با مأموریت های دانشگاه، نیازهای موجود و منابع در دسترس است که برای اجرای آن در دانشگاه درگیر کردن اعضای هیأت علمی بعنوان مهمترین و تأثیرگذارترین سرمایه انسانی دانشگاه اهمیت زیادی داشته و میتواند ضامن اجرای برنامه های تحولی باشد.

وی یادآور شد:علیرغم اینکه برای اجرای هر برنامه ای زیرساخت ها و سخت افزارها مهم هستند، ولی آنچه مهم تر است تغییر باور و نگرش و تغییر فرآیندهای نرم افزاری و مغز افزاری ماست و اگر اکثریت اعضاء هیأت علمی با این دستورالعمل ها همراه باشند و اقناع شده باشند و آن را ضرورت بدانند آنگاه امید به تغییر ایجاد می شود.

تدوین نسخه دانشگاهی برنامه تحول آموزش پزشکی

وی با بیان اینکه به دنبال طرح تحول سلامت و تدوین بسته های تحول آموزشی، دانشگاهها ماموریت گرا تر شده و روی نقاط قوت خود تمرکز می کنند، تصریح کرد: در این راستا از موازی کاریها و اقدام در جهت اجرای کارها و فعالیت های مشابه جلوگیری می شود.

وی با اشاره به تعریف و تدوین تئوریک بسته های تحول آموزش پزشکی در وزارت بهداشت، عنوان کرد: این طرح ها در سطوح مختلف ملی، منطقه ای و دانشگاهی تهیه شده که دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز طی ۷ ماه گذشته نسخه دانشگاهی برنامه تحول را تدوین کرده است.

تدوین برنامه آموزشی دانشگاه برای ۳ سال آینده

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بر اساس این بسته ها برنامه آموزشی دانشگاه برای ۳ سال آینده تعریف و تدوین شده است، گفت: البته فعالیت ما تنها به بسته های تحول منحصر نمی شود بلکه دانشگاه یک برنامه توسعه آکادمیک را در سه سطح مختلف برنامه ریزی و تدوین کرده که برنامه های تحول نیز در دل این برنامه گنجانده شده است.

وی بهبود و تقویت زیرساخت ها را مرحله اول برنامه ریزی عنوان کرد و گفت: حفظ و ارتقای کیفیت آموزش مسئولیت بعدی ما به عنوان متولی آموزش دانشگاه است که طی آن باید در جهت حفظ و ارتقای کیفیت آموزش دانشگاه اقدام کنیم.

جزئیات بسته‌های تحول آموزش دانشگاه

وی با اشاره به برخی از نکات مهم بسته های تحول آموزش به برنامه "ارتقای آموزش بالینی با محور مراقبت از بیمار" اشاره کرد و گفت: بهبود و تقویت مراقبت های بالینی از بیماران در بیمارستان های آموزشی و در حین آموزش، یکی از این تغییرات است که طی آن برنامه ها به گونه ای تدوین شده که ضمن حفظ و ارتقای کیفیت آموزش، ایمنی و سلامت بیمار نیز در بیمارستانهای آموزشی تضمین شود.

تقدم مراقبت از بیمار بر کلیه برنامه های آموزشی

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه برای اجرای برنامه "ارتقای آموزش بالینی با محور مراقبت از بیمار" در فاز اول، ۱۰ اقدام موثر تعریف شده که اجرای کامل این اقدامات در بیمارستانها پایش و نظارت می شود، اظهار کرد: بر اساس این برنامه، مراقبت از بیمار بر کلیه برنامه های آموزشی مقدم بوده و به هیچ عنوان نباید درمان و مراقبت از بیمار معطل برنامه های آموزشی بماند، چراکه این کار خلاف آموزش صحیح بوده و به صورت جدی به عنوان یک مطالبه نظام آموزشی پیگیری می شود.

وی اجرای این برنامه ها در بیمارستانهای آموزشی را منجر به تداوم اعتباربخشی و ارتقای کیفیت بیمارستانها عنوان کرد و ادامه داد: در راستای بهبود فعالیت آموزشی دانشگاه، به صورت مداوم با گروههای آموزشی مختلف دانشگاه جلسه داشته و وضعیت آنها را در مقایسه با سایر گروه های دانشگاه و همچنین گروه های آموزشی مشابه در سطح کشور رصد می کنیم و به اعضای گروه ها بازخورد داده و راهکار را از خود آنها می گیریم. در همین راستا پس از یک دوره ۶ ماهه نتایج رصد و بررسی کیفیت گروه های آموزشی، اعلام می شود.

حرکت به سمت دانشگاه نسل سه ، مرجع، ماموریت گرا

وی حرکت به سمت دانشگاه نسل سه و کارآفرین را از دیگر برنامه های معاونت آموزشی دانشگاه عنوان کرد و گفت: در این راستا، برنامه هایی برای حرکت به سمت دانشگاه متمایز، مرجع و پاسخگو در حال اجراست. به عبارت دیگر حرکت به سمت دانشگاههای کارآفرین به عنوان یک برنامه کلان آموزشی، از راههای ایجاد دانشگاهی متمایز، مرجع، ماموریت گرا و پیشروست.

دکتر ضیایی با بیان اینکه طرح اصلاح آموزش پزشکی از سال ۸۶ با اجرای برنامه رفورم آموزش پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وارد سیستم آموزشی کشور شد، تصریح کرد: خوشبختانه برنامه اصلاح آموزش پزشکی دانشگاه در طی مدیریت های مختلف مورد توجه ویژه قرار گرفته و پیشرفت های خوب و مثبتی داشته، همچنین بعضی از برنامه های پیشنهادی این دانشگاه در سطح ملی مورد عمل قرار گرفته و در حال حاضر مبنای توسعه سرزمینی در وزارت بهداشت است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 974850

وب گردی

وب گردی