ساخت ربات مچ پا هوشمند در دانشگاه تهران

پژوهشگران دانشگاه تهران ربات مچ‌ پای هوشمندی را عرضه کردند که قادر است بر اساس رفتار ساق پا، رفتار مچ پا را تعیین کند و از این طریق برای هر فردی شیوه راه رفتن متفاوتی را ارائه می‌دهد.

به گزارش گروه علم‌وفناوری ایسکانیوز، فرهاد رجایی مجری طرح، در این باره اظهار کرد: پروتز مچ پای هوشمند فعال برای افرادی است که از زانو به پایین قطع عضو دارند.

وی طراحی مکانیکی را یکی از چالش‌های اصلی طراحی و ساخت ربات مج پا عنوان کرد و ادامه داد: ربات مچ پا ساخته شده برای حرکت به توان بسیار زیادی نیاز دارد؛ زیرا اگر قرار باشد توان توسط موتور تامین شود وزن ربات افزایش زیادی حدود شش تا هفت کیلو گرم خواهد داشت، از این رو در این پروژه سعی کردیم مکانیزمی ارائه دهیم که وزن ربات کاهش یابد.

رجایی "فنر" همراه با "موتور" را از اجزای اصلی این ربات دانست و افزود: برای کاهش وزن این ربات تغییراتی در آن اعمال کردیم تا وزن ربات کاهش یابد در واقع به گونه‌ای با استفاده از موتورهای کوچکتر وزن را کاهش دادیم.

مجری طرح با تاکید بر اینکه این موتور نیازهای کاربر برای راه رفتن و دویدن را تامین می‌کند، خاطر نشان کرد: ردیابی تمایل کاربر که چگونه میل حرکتی فرد را بفهمید از دیگر چالش‌های ما در طراحی این ربات بود که برای رفع آن حسگرهایی به بدن فرد نصب کردیم تا وقتی فرد شروع به حرکت می‌کند بر اساس اطلاعات ساق پای، رفتار مچ پا به صورت لحظه‌ای و در زمان واقعی تخمین زده شود.

وی با تاکید بر اینکه این سنسورها در ساق پای فرد نصب می‌شود، یادآور شد: از آنجایی که مدل راه رفتن از فردی به فرد دیگر متفاوت و منحصر به فرد است از این رو نمی‌توان از یک شیوه یکسان راه رفتن برای همه افراد استفاده کرد.

این دانشجوی مکاترونیک دانشگاه تهران ادامه داد: برای آنکه بتوان شیوه راه رفتن‌های متفاوتی از سوی این ربات ارائه شود، از قابلیت حسگرها، پردازش اطلاعات این حسگرها و شبکه‌های عصبی ارتباطی بین رفتار ساق فرد و رفتار مچ استفاده شد؛ چرا که معمولا در این بیماران ساق پا سالم است و این حسگرها با پردازش اطلاعات از ساق پا، متوجه می‌شوند مچ پا باید چه رفتاری خواهد داشت.

رجایی افزود: این طرح در آزمایشگاه مرکزی پیشرفته دانشگاه تهران انجام شده است و در مرحله تجاری سازی قرار دارد و شرکت‌هایی علاقه‌مندی خود را برای سرمایه گذاری بر روی این طرح اعلام کردند ولی ما قصد داریم در فاز توسعه‌ای این طرح، برخی از وجوه این ربات را ارتقا دهیم.

این طرح از سوی خلیل عالی‌پور، بهرام تارویردی‌زاده و علیرضا هادی و به سرپرستی فرهاد رجایی اجرایی شده است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 974901

وب گردی

وب گردی