ردپای فناوری نانو در صنعت ساخت وساز/ کمبودی از نظر دانش و تکنولوژی نداریم

عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های ساختمان گفت: ایران در عرصه به‌کارگیری فناوری نانو در صنعت ساخت و ساز کمبودی ندارد تا جایی‌که در برخی از تجهیزات قابل رقابت با کشورهای خارجی است.

به گزارش خبرنگار گروه علم‌وفناوری ایسکانیوز، امروزه استفاده از تکنولوژی نوین در صنایع کلیدی یکی از موضوعاتی است که مورد توجه قرار گرفته است به طوری اکثر کارشناسان براین باورند که به‌کارگیری فناوری نوین علاوه بر این سبب کاهش هزینه‌های اضافی می‌شود بلکه سبب ایجاد اشتغال و انگیزه در بین شاغلان این حرفه می‌شود.

صنعت ساختمان هم در این میان از قافله پیشرفت و تکنولوژی عقب نمانده است به طوری که هم اکنون جای پای فناوری نانو در این صنعت باز شده است. با گسترش روز افزون جمعیت و افزایش میزان ساخت‌وساز و همچنین به دلیل محدود بودن منابع و مصالح مصرفی، تقاضا برای استفاده از مصالح جدید در صنعت ساختمان افزایش پیدا کرده است. تلاش در جهت پیدا کردن راه حل‌هایی برای اصلاح کیفیت، افزایش کارایی مصالح و کاهش مصرف ماده خام و انرژی، موجب استفاده از فناوری‌های نوین در این صنعت شده است. یکی از بزرگ‌ترین فناوری‌های نوین در قرن حاضر فناوری نانو است که استفاده از آن در راستای برطرف کردن نیازهای صنعت ساختمان، می‌تواند راهگشا باشد. از مزایای استفاده از این فناوری می‌توان به افزایش کیفیت مصالح، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و به تبع آن صرفه‌جویی اقتصادی اشاره کرد.

مهم ترین کاربرد فناوری نانو در مهندسی عمران و صنعت ساختمان، معمولا در بردارنده بهینه‌سازی مواد و مصالح معمولی و موجود است. در درجه ی دوم، ایجاد کاربردهای جدید برای مصالح یا مشخصه‌هایی که بدون کمک فناوری نانو امکان پذیر نیست و از همه مهم‌تر، چند منظوره کردن مصالح و ایجاد قابلیت پیشگیری از صدمه دیدن مواد، بسیار مورد توجه دانشمندان این عرصه قرار گرفته است. فناوری نانو، راه‌هایی را بر متخصصان عرضه کرده که بتوانند ابزارها را کوچک تر، ارزان تر، سبک تر و سریع‌تر بسازند و کارها را هوشمندانه‌تر انجام دهند.

شاید بتوان مهم‌ترین کمک فناوری نانو در عرصه مواد و مصالح ساختمانی را کمک به مصرف مواد اولیه و انرژی کم‌تر برشمرد.

در همین رابطه طی سال‌های اخیر مطالعات گسترده‌ای مربوط به استفاده از فناوری نانو در ساخت و ساز در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن آغاز شد. مهم‌ترین خاصیت ورود فناوری نانو به صنعت ساختمان صرفه‌جویی انرژی در ساخت و بهره‌برداری از ساختمان‌ها است. شاید عاملی که باعث شده توجه دولت در بخش مسکن برای اولین بار به موضوع فناوری نانو جلب شود، حذف یارانه‌های مربوط به انرژی از سال‌های آینده است.

هم‌اکنون ستاد نانو در مرکز تحقیقات ساختمان در این زمینه فعال است و بررسی‌های کارشناسی درباره نحوه به‌کارگیری از این فناوری در ساخت و سازها آغاز شده است.

در همین رابطه محمدعلی پورشیرازی عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های ساختمان در گفت‌وگو با خبرنگار علم‌وفناوری ایسکانیوز، اظهار کرد: امروز تکنولوژی نوین در صنعت ساخت و ساز کشور ورود پیدا کرده است به طوری که یکسری مواد نوین در بعضی از ساختمان‌ها کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: ایران در عرصه بکارگیری فناوری نانو کمبودی ندارد تا جایی‌که در برخی از تجهیزات قابل رقابت با کشورهای خارجی است.

پورشیرازی تاکید کرد: هم‌اکنون پیمانکاران و مهندسان داخلی بخاطر تجربیات و دانش کافی در بسیاری از کشورها به ارائه مشاوره می‌پردازند نه تنها در این مورد بلکه در کل صنعت ساختمانی ما کمبودی را احساس نمی‌کنیم.

عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های ساختمان گفت: صرفه‌جویی در مصرف انرژی دستاورد شاخص استفاده از فناوری نانو است که بر اساس آن ساختمان‌های در حال ساخت و همین طور ساختمان‌های مسکونی از مصرف‌کننده صرف انرژی می‌توانند به تولید‌کننده تبدیل شوند.

پورشیرازی افزود: آنچه که مهم است این است که باید در صنعتی‌سازی ساختمان توانمندی‌های موجود در کشور اعم از نیروهای انسانی یا امکانات ایجاد شده را در نظر گرفت که مهم‌ترین آنها آموزش نیروهای انسانی است که باید شیوه‌های جدید ساخت‌وساز را اجرا کنند اعم از مهندسین یا تکنسین‌ها و کارگران.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مصالح نوین ساختمانی، مصالحی هستند که به صورت کارخانه‌ای و کارگاهی تولید می‌شوند. هدف اصلی استفاده از آنها در ساخت‌وسازها علاوه بر امکان اجرای صنعتی و تولید انبوه مسکن، امکان کنترل کیفی آنها و تامین اهداف در نظر گرفته شده در مقررات ملی ساختمان کشور است که شاید یکی از مهم‌ترین آنها مبحث ۱۹ مقررات ملی و بحث انرژی در ساختمان است. به طور یقین در صورت حذف سوبسید انرژی و عرضه انرژی به قیمت تمام شده در جامعه، سازندگان مسکن از اولین کسانی خواهند بود که مجبور به استفاده از مصالح مناسب، با دوام و تامین‌کننده کاهش مصرف انرژی در ساختمان باشند.

می‌توان گفت؛ فناوری نانو، از جمله فناوری‌های نوینی است که کاربردهای مهم و ارزشمندی در صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان دارد. دانش تولید و کاربرد فرآورده‌های نانویی به طور روز افزون در حال توسعه و پیشرفت است. از جمله کاربردهای فناوری نانو در صنعت ساختمان همان طور که ذکر شد، می‌توان به افزودنی‌های بتن‌ها و سیمان‌ها اشاره کرد.

این فناوری خواص مصالح را بهبود می‌بخشد و ویژگی‌های مطلوبی را در آنها ایجاد می‌کند. در بسیاری از موارد استفاده از این فناوری توجیه اقتصادی دارد. برخی از انواع فرآورده‌های نانویی در کشور وجود دارد و می‌تواند به راحتی خریداری شود و مورد استفاده قرار گیرد. لیکن، همانند تمام فناوری‌های نوین، قبل از استفاده باید مورد بررسی و تحقیق کافی قرار گیرد و به رعایت استانداردهای بین‌المللی در ارتباط با نوع مواد و روش استفاده از آنها توجه کافی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 974952

وب گردی

وب گردی