احتمال ارسال دوباره نفت کرکوک به بندر جیهان

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، احتمال ارسال مجدد نفت کرکوک در شمال عراق به بندر «جیهان» در ترکیه پس از یک سال از توقف وجود دارد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، میادین نفتی کرکوک از سال 2014 تا اکتبر 2017 که نیروهای عراقی این شهر و میادین را از نیروهای کرد بازپس گرفتند، در اختیار حکومت اقلیم کردستان قرار داشت و نفت آن از طریق این منطقه به ترکیه و از آنجا به بازارهای جهانی صادر می شد.

اما صدور نفت کرکوک از طریق اقلیم کردستان پس از تسلط دوباره بغداد بر کرکوک متوقف شد. رویترز به نقل از منابع خود مدعی شده است که توافقی میان اربیل و بغداد حاصل شده و قرار است دوباره نفت کرکوک از طریق اقلیم کردستان به ترکیه و بازارهای جهانی صادر شود.

یکی از این منابع به رویترز گفته است که دولت سابق عراق به رهبری «حیدر العبادی»، نخست وزیر پیشین عراق در اواسط اکتبر امسال بر سر از سرگیری صدور نفت کرکوک از طریق اقلیم کردستان به بندر جیحان ترکیه به توافق رسیده بود.

این منبع گفته است توافق جدید اربیل و بغداد به تایید آن از سوی «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر جدید عراق و وزیر نفت وی نیاز دارد. در صورت تائید نخست وزیر جدید، نفت کرکوک از طریق بندر جیهان به بازارهای جهانی خواهد رسید.

انتهای پیام /

کد خبر: 974958

وب گردی

وب گردی