انعطاف‌پذیری مدارس کشور با تغییر معماری

نقش معماری در انعطاف پذیری مدارس کشور عنوان طرحی پژوهشی است که با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شد تا علاوه بر استفاده بهینه و مفید از فضاهای مختلف ساختمان‌های مدارس در کشور، نظام اماکن در این مراکز آموزشی به روز نگه‌داشته شود.

به گزارش گروه علم‌وفناوری ایسکانیوز، مدارس به عنوان بناهایی با گوناگونی و تنوع کاربران باید دارای قابلیت های طراحی اولیه منحصر به فرد باشد تا شرایط و خواسته های متفاوت کاربران خود را برآورده سازد. انعطاف پذیری به عنوان کارکردی اساسی در طراحی اولیه مدارس می تواند این ضرورت را فراهم کند. البته باید گفت بناهای منعطف شامل بناهایی می شود که به گونه ای طراحی شده اند تا به سهولت در برابر تغییر در دوره زندگی خود پاسخگو باشند، یعنی به نوعی با شرایط و نیاز زمان خود سازگار باشند. مزایای چنین رویکردی در طراحی قابل ملاحظه است.

چنین طرحی قابلیت استفاده برای مدت زمان بیشتری را داراست.همچنین با هدف طرح آموزشی طراحی شده همخوانی بیشتری دارد. با تجربه و مداخله استفاده کننده مطابقت پیدا می کند. ماندگاری اقتصادی و اکولوژیکی بیشتری دارد، از مزایای ابداعات تکنیکی به سهولت برخوردار می شود و ضریب امنیتی و استحکام بیشتری دارد.
در این راستا طرحی پژوهشی با عنوان "نقش معماری در انعطاف پذیری مدارس کشور" توسط سامان نوسازی مدارس در سراسر کشور و با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی به انجام رسید تا در این زمینه اقداماتی در کشور انجام شود.

بنابراین برای فراهم کردن انعطاف پذیری در معماری مدارس و جلوگیری از یکنواختی در آن باید سیستمی برنامه ریزی شده باشد که همان مدولار در سیستم های ساختمانی است و امکان ایجاد تداخل ها، کاستن ها یا افزودن ها را فراهم می آورد.
با توجه به پیشرفت علم و فناوری در جهان و گسترش روز به روز تغییرات و بهینه سازی در ساختمان های مدارس دنیا، انجام چنین طرح هایی در مدارس کشور می تواند علاوه بر استفاده بهینه و مفید از فضاهای مختلف ساختمان های مدارس در کشور، نظام ابنیه و اماکن در این مراکز آموزشی را به روز نگهداشته و صرفه جویی لازم در انرژی و قابلیتهای مختلف فضایی را ایجاد کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 974975

وب گردی

وب گردی