اقتصاد بین الملل منتشر شد

کتاب « اقتصاد بین الملل با تاکید بر استراتژی جایگزینی واردات و با رویکرد اقتصاد مقاومتی» تالیف دکتر مسعود نونژاد توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز منتشر شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تجارت را نباید به عنوان یک عامل بلکه باید به عنوان نتیجه هر توسعه مناسبی در نظر گرفت. کشورهای کمتر توسعه یافته باید ابتدا یک راهبرد برای مقابله با مسائل بیکاری و فقر گسترده شان تعریف و برای دستیابی به اهداف راهبرد طرح شده سیاست های تجاری را اتخاذ کنند.

این کتاب با توجه به تاکید مستمر مقام معظم رهبری بر اهمیت اقتصاد به طور اعم و رشد تولید ملی به طور اخص و به عنوان برداشتن گامی عملی در راستای اقتصاد مقاومتی نوشته شده است و می تواند در هر سه مقطع تحصیلی به عنوان منبع کمکی مورد استفاده قرار گیرد همچنین این مجموعه می تواند در مبحث و درس رشد و توسعه اقتصادی مورد استفاده مدرسین و دانشجویان باشد.

کتاب « اقتصاد بین الملل» با تاکید بر استراتژی جایگزینی واردات و با رویکرد اقتصاد مقاومتی در 10 فصل تدوین شده است. فصل اول به روش ها، نتایج استراتژی جایگزینی واردات، حمایت از تولیدات فعلی است، فصل دوم رابطه مبادله و انواع و علل تغییر آن را مورد بحث قرار می دهد. در فصل سوم به دلایل اعمال سیاست کنترل و جایگزینی واردات می پردازد. فصل چهارم به ویژگی های مثبت تعرفه، روش های غیر تعرفه ای اختصاص دارد. فصل پنجم مربوط به راهبرد حمایت از تولید کنندگان جدید در چارچوب راهبرد جایگزینی واردات می پردازد. فصل ششم بررسی چندین راهبرد مانند اعمال استانداردهای جهانی برای تولیدات داخلی، انتقال و نهادینه کردن دانش فنی و.. است. فصل هفتم درباره راهبردهای رقابتی کردن اقتصاد، فصل هشتم در خصوص راهبرد آزدسازی تجاری و اقتصادی، فصل نهم درباره راهبرد سرمایه گذاری داخلی و خارجی، فصل دهم درخصوص راهبرد تقویت و گسترش بازار سرمایه (بازار بورس) و دست آخر در فصل یازدهم به آثار رشد اقتصادی بر حجم و جهت گیری تجارت خارجی می پردازد.

در بخشی از کتاب آمده است:

اگر آزاد بودن تجارتی باعث تخصص گرایی در تولید کالاهای وابسته به استقراض مالی باشد، آزاد بودن تجاری باعث توسعه سیستم مالی می شود اما اگر آزاد بودن تجاری باعث وارد کردن کالاهای وابسته مالی شود، در این صورت آزاد بودن تجاری، اثر منفی بر توسعه مالی خواهد گذاشت زیرا آزاد بودن تجاری باعث ورود رقبای خارجی به بازار داخل می شوند و این رقبا منابع داخل را به خود اختصاص می دهند وجود مزیت نسبی باعث اثرگذاری بر الگویی تولیدی و تجاری کشورها می شود اگر کشوری در کالاهایی که به تامین مالی خارجی وابسته اند ، تخصصی شود، باعث ایجاد بازارهای مالی توسعه یافته خواهد شد و...

این کتاب تالیف دکتر مسعود نونژاد دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در 475 صفحه، شمارگان دو هزار جلد و قیمت 40 هزار تومان توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز منتشر شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 974982

وب گردی

وب گردی