پای مربیان آلوده به دخانیات، از ورزش بریده شود/ 60 درصد از قهرمانان به سراغ دخانیات می روند

پوریا پورعرب-مدرس دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس انجمن کیک بوکس و موی تای دانشگاه پیام نور در مورد تاثیر دخانیات میان ورزشکاران صحبت کرد.

تورج عنصری در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص عوارض استفاده از دخانیات در جامعه گفت: شعار جهانی مبارزه با دخانیات امسال «جهانی بدون دخانیات » و شعار ملی در ایران «قلیان سمی برای خانواده» است. اینکه چرا این روز و هفته در کشور و سراسر جهان نامگذاری می شود، اهمیت پیدا می کند و مورد بحث و کنگره و همایش های متعدد قرار می گیرد بر کسی پوشیده نیست. تصور نمی کنم امروزه کسی منکر عوارض دخانیات باشد یا از عوارض و مضرات آن آگاهی نداشته باشد.

وی افزود: مایلم به جای پرداختن به مضرات آن که تقریبا همه ما آگاهیم، به چرایی روی آوردن جوانان ما چه از قشر ورزشی و چه قشر غیر ورزشی به دخانیات یا از روی تفریح یا از روی نیاز بپردازم. تصورم این است که این امر به دو دلیل وابسته است؛ یکی از دلایل به عوامل درونی و نگرش فرد به زندگی و ارزش ها و اعتقادات او بر می گردد و دیگر به فضای حاکم بر روابط بین فردی باز می گردد.


عنصری ادامه داد: اگر ما بخواهیم از نگاه فردی بررسی کنیم باید بسیاری از خصوصیات فردی را مورد سنجش قرار دهیم این خصوصیات که بعضی به دلایل و شرایط جغرافیایی،فرهنگی، دینی، قومی، ملیتی و حتی ژنیتکی نیز مربوط می شود و شامل: ترس، اضطراب، خشم ، کاهش عزت نفس، کاهش اعتماد به‌نفس، کنترل افکار مزاحم، مهرجویی، عدم خود آگاهی و مانند این خصوصیات است.

60 درصد از قهرمانان به سراغ دخانیات می روند


استاد دانشگاه آزاد گفت: بر طبق آمار امروزه شاهدیم 60% از قهرمانان بعد از دوران قهرمانی به سوی دخانیات می روند و نیاز به توجه، توقعات غیر منطقی، خود شیفتگی، کاهش شهرت، کاهش محبت تماشاچیان یا کاهش درآمد مادی همه می توانند باعث این اتفاق شود؛ اما اگر ریشه ای تر مورد ارزیابی قرار دهیم کاهش اعتماد به نفس و حتی عزت نفس سبب این می شود که ورزشکار ما راه پیشرفت های خود را در سایر ابعاد زندگی مسدود می بیند و تصور می کند برای همیشه می باید طعم تلخ شکست را بچشد.

عدم توجه به جایگاه فردی/ قهوه خانه انتخاب اشتباه

او ادامه داد: عامل و بعد دومی که در گرایش افراد به دخانیات تاثیر گذار است عوامل بیرونی یا نقش جامعه در گرایش افراد به دخانیات بوده که بسیار مهم‌تر از عوامل فردی است. یکی از دلایل مهمی که افراد علاقمند می شوند به صورت جدی و حرفه ای به یک رشته ورزشی بپردازند حس رقابت و برتری نسبت به سایر دوستان و هم سن و سالان خود است.
عنصری تصریح کرد: یکی از دلایلی که در تحقیقات خود از ورزشکاران آلوده به دخانیات دریافت کرده ام عدم رضایت سطح انتظارات شخص نسبت به توجه و احترام به جایگاه آنان از سوی خانواده، دوستان، باشگاه، مسئولین ورزشی، اصحاب رسانه ها و در مجموع جامعه است. ما در ایران هرساله افراد و اشخاص زیادی را می شناسیم که از ورزش دلسرد می شوند و فضای ورزشی را ترک می کنند و این ترک باعث می شود دل مشغولی دیگری برای تامین اوقات فراغت خود انختاب کنند که بدترین انتخاب حضور در قهوه خانه است.

پای مربیان آلوده باید قطع شود

استاد دانشگاه آزاد خاطر نشان کرد: زمانی که فرزند ما از کودکی شاهد این است پدر و بستگانش برای تفریح های خود در مجالس و شب نشینی ها بساط قلیان را عَلَم می کنند. آیا غیر از این است که زشتی و قبح این مطلب برای او می ریزد و اصلا ابایی ندارد که فردا روز نیز زمانی که یک ورزشکار حرفه ای در سطح تیم های ملی شد تصور کند که ورزش حرفه اش است و قلیان وسیله ای برای تفریح ،خوشگذرانی و گذراندن اوقات فراغت.
عنصری اظهار کرد: از دیگران عوامل گرایش ورزشکاران به دخانیات مربیان آلوده هستند. چقدر کمیته های بازرسی و ارزیابی فدراسیون های ورزشی در شناخت این قبیل مربیان و مبارزه با فعالیت آنان اقدام کرده است. ما مربیانی می بینیم که ورزشکاران باشگاه خود را پس از باشگاه دعوت به قهوه خانه برای کشیدن قلیان می کند و آن ورزشکار بسیار خوشحال می شود که چقدر ما مربی خوب، خونگرم و صمیمی داریم که به جای پرداختن به اصول اخلاقی به ما پیشنهاداتی می دهد که آسانتر و راحت‌تر است و حتی احساس می کنند با قرار گرفتن در کنار مربی خود در این فضا به رشد و بلوغ سریعتر و بهتری رسیده اند و اکنون در جمله مردان بزرگ قرار گرفته اند.


انتهای پیام/

کد خبر: 974994

وب گردی

وب گردی