چیستی و بایستی انسان به چاپ دوم رسید

کتاب «چیستی و بایستی انسان از دیدگاه صحیفه سجادیه» تالیف عبدالحمید فرزانه توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز منتشر شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چیستی و بایستی انسان و این که بشر از لحاظ ماهیت و حقیقت چگونه موجودی است و ویژگی های ساختاری و اخلاقی او چیست و انسان ایده آل باید از چه خصوصیات و اوصافی برخوردار باشد از مباحثی است که در بین عالمان و اندیشه مندان قدیم و جدید و ادیان آسمانی مطرح بوده و هرکدام به فراخور توان علمی و قدرت معرفتی خویش کوشیده اند تا چیستی و بایستی بشر را تبیین و روشن کنند.

صحیفه سجادیه و ادعیه مربوط به امام زین العابدین (ع) به خاطر موقعیت تاریخی و وضعیت خفقان آمیز سیاسی زمان آن حضرت، از نظر دو یا چند لایه ای بودن محتوای آن ها تقریبا منحصربه فرد است. زیرا برای این امام همام هیچ زمینه مناسبی برای تبلیغ معارف دینی و سنت نبوی وجود نداشته و مردم از ترس حاکمان جور عصر آن حضرت، نه فقط در پی آموختن و حفظ و انتقال دیدگاه های آن بزرگوار نبوده اند که حتی از هرگونه ارتباط با امام زین العابدین (ع) پرهیز می کردند. شاید به همین دلیل امام سجاد (ع) بسیاری از آموزه های اخلاقی، سیاسی و اجتماعی اسلام را با زبانی زیبا و در مقام راز و نیاز با معبود خویش بیان داشته است.

آنچه در این کتاب دنبال خواهد شد چیستی و بایستی انسان از منظر امام چهارم (ع) است که با دقت در عبارات اثر ارزشمند ایشان صحیفه کامله سجادیه دنبال خواهد شد.

در بخشی از کتاب می خوانیم:

شکی نیست که اگر آدمیزاد از تاثیرات پیرامونی خویش مصون بماند به طور فطری و ذاتی به سوی خداوند یکتا گرایش داشته و به درگاه عبودیت این معبود یگانه سر می ساید. امام سجاد (ع) در موارد متعددی، خداخواهی و توحید گرایی انسان را با زبان دعا بیان داشته است که گاهی به عنوان ستایش و حمد و ثنای پروردگار این سوز و گداز انسان را نسبت به خالق هستی نشان می دهد و گاهی در مقام خواهش و درخواست این حقیقت را در لباس ظریف ترین و زیباترین الفاظ بیان می دارد....

کتاب «چیستی و بایستی انسان از دیدگاه صحیفه سجادیه» تالیف عبدالحمید فرزانه در 137 صفحه، تیراژ دو هزار نسخه و قیمت 15 هزار تومان توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز منتشر شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 975068

وب گردی

وب گردی