کارگاه «نماز و سلامت معنوی » ویژه کارکنان واحد تهران مرکز برگزار شد

به همت حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی واحد تهران مرکزی کارگاه « نماز و سلامت معنوی » ویژه کارکنان برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز روابط عمومی واحد تهران مرکزی، در این کارگاه یک روزه حجت الاسلام والمسلمین زارعی کارشناس مرکز تخصصی نماز از قم پیرامون موضوعات مختلف از جمله؛ هدف از آفرینش و خلقت انسان و جهان، بررسی اثربخشی نماز در ارتقای بهداشت روان خانواده ها، نقش سلامت معنوی بر بهداشت روانی انسان، رابطه معنوی انسان با پروردگار در طول نماز، نقش نماز در افزایش سلامت روانی خانواده ، معنای عبادت و انواع عبادت کنندگان ، دلایل کاهل نمازی فرزندان، رابطه عبادت و معرفت، تفاوت نماز با سیاست، اقتصاد و اجتماع، بهترین و کاملترین نماز، سنین شروع تربیت نماز، اصناف موجودات، اصالت روح و درجات ایمان سخنانی ایراد کرد.

وی گفت: هدف از آفرینش عبودیت و بندگی است و هدف از آفرینش جهان، انسان است و مقصود از خلقت انسان رسیدن به کمال است و خداوند فرشته ها را از نور، جنیان را از نار و انسان را از خاک آفریده است. جنیان و فرشتیان مجرد هستند یعنی ماده نیستند ولی انسانها ماده هستند و در عالم ماده سر می برند گفت ماده دارای دو ویژگی است دارای وزن بوده و مکان و جا اشغال می کنند. فرشتیان مجبور هستند ولی جنیان و انسیان خود مختار بوده و دردسرهای عظیم در بین این سه موجود متعلق به انسان است. عالم ماده دارای گرد و غبار است پس انسانها گرد و غبار به خود می گیرند. انسانها رنگ محیط به خود گرفته و رنگ خدایی را می بازند.

زارعی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: نماز به دوشکل است یک نماز انسان را از خدا دور می کند و خود انسان را خدا می کند و نماز دیگر آن است که ما را هیچ می کند و خدا را خدا می کند. خداوند از گل، آدمی می سازد و در پیکره این جسم خاکی، یک روح الهی وجود دارد. زمانی که انسان عطسه می کند، آن از جانب خداست و دلالت بر سلامت تن و بدن است و زمانی که انسان خمیازه می کشد از جانب شیطان است.

وی گفت: غفلت، تکبر و بی توجهی والدین، تفکر غلط نسبت به آثار نما ، جهل، تنبلی( درونی یا برونی)، عدم اهتمام و برنامه ریزی برای نماز، رغبت به دنیا و مظاهر دنیوی و عدم دقت در کسب حلال دلایل کاهل نمازی می باشند.

زارعی افزود: گناه انسان را از ارتباط با خدا دور می کند و تأکید داشت برای تبلیغ نماز باید خدا را تبلیغ کنیم چرا که نماز وسیله ای برای رسیدن به هدف و کلید بهشت است.

وی علل اصلی کاهل نمازی در حیطه فرزندان را تعلیم بدون تربیت فرزندان دانست و گفت: از دیگر موارد کاهل نمازی فرزندان می توان به: عدم جذابیت و کارآمدی اشخاص و مراکز تعلیم و اقامه عدم صرف وقت برای نهادینه کردن فرزند و باور و اعتقاد او، تضاد در رفتارهای والدین، بی توجهی به شبه افکنی ها، تنبلی و توهم عدم کارآمدی اشاره کرد.

زارعی با بیان اینکه وسعت دانشگاه خداشناسی، به اندازه وسعت هستی است گفت: آفرینش بر اساس خداجویی و پرستش خدا آفریده شده است و دو راه اصلی برای دعوت به نماز وجود دارد: علمی و فطرت. یکی از روشهای موثر فطری، یادآوری نعمتهای خداست، چنانکه امام حسین(ع) در روز عرفه با بر زبان آوردن تمام اجزای بدن انسان به شکرگذاری خدا می پردازد چرا که شمارش نعمت، زبان انسان را به شکر وادار می کند.ا

وی در پایان سخنان خود عبادت کنندگان را به 3 دسته تقسیم نمود: برخی از ترس جهنم خدا را عبادت می کنند که منظور عبادت برده هاست، برخی به شوق بهشت خدا را عبادت می کنند که این عبادت تاجران است و برخی عبادت را فقط به خاطر عظمت خدا عبادت می کنند « ایاک نعبد و ایاک نستعین » هر کس خودش را بشناسد خدا راشناخته است. انتهای پیام/

کد خبر: 975126

وب گردی

وب گردی