گزیده‌ای از بیانات مقام معظم رهبری پیرامون شرکت‌های دانش‌بنیان

باید مسئله‌ اقتصاد دانش‌بنیان و شرکت‌های دانش‌بنیان را واقعاً جدی بگیریم. شاید بتوان گفت میلیون‌ها جوان در کشور هستند که آماده‌ کارند و اگر یک کمکی به اینها بشود، می‌توانند واقعاً در این قسمت‌ها پیش روند و بخش‌های مختلف را [فعّال] کنند.

به گزارش خبرنگار گروه علم‌وفناوری ایسکانیوز، با توجه به تعریف و کارکردهای شرکت های دانش بنیان، این شرکت ها، به عنوان بنگاه های اقتصاد دانش بنیان، نقش محوری در ساختار این نوع اقتصاد ایفا می کنند. شرکت های دانش بنیان، با توجه به ویژگی های خود و پویایی و تطبیق با شرایط محیط پیرامونی و انعطاف پذیری بالا، ظرفیت مناسبی برای روبه رو شدن با شرایط تحریم را دارا هستند. همچنین توزیع عادلانه تر ثروت، بر اساس شایسته سالاری در چنین شرکت هایی، تاثیر زیادی در عدالت اقتصادی دارد و از سوی دیگر، با توجه به توانمندتر بودن این شرکت ها، در مقایسه با شرکت های سنتی، سبب افزایش بهره وری و کارآمدی شرکت های دولتی واگذارشده خواهد شد. علاوه بر این، استراتژی عدم تمرکز فعالیت های تولیدی در چند شرکت بزرگ دولتی، مانع از تحریم آسان محصولات یا مواد اولیه شرکت ها می گردد. با توجه به این که یکی از عوامل اساسی رشد تولید سرانه ملی، اقتصاد دانش بنیان و بنگاه های اقتصادی دانش بنیان است، یکی از راهکارهای اساسی خودکفایی پایدار در محصولات استراتژیک، ارتقای فناوری و افزایش بهره وری عوامل تولید از طریق دانش بنیان نمودن اقتصاد و توسعه ی شرکت های دانش بنیان است.

در همین راستا رهبر انقلاب در مورد شرکت‌های دانش بنیان طی سال‌های گذشته بیاناتی را اشاره کردند که در این متن به برخی از آنها اشار می‌شود.

یکی از اساسی ترین زیرساخت های اقتصاد دانش بنیان و پیش نیاز تحقق استراتژی شرکت های دانش بنیان، سرمایه ی انسانی خلاق، نوآور و دانشی است که با توجه به ترکیب جمعیتی کشور ایران و جمعیت بالای جوانان تحصیل کرده و نیروی انسانی به عنوان بزرگ ترین و با ارزش ترین سرمایه کشور، باید مورد توجه قرار گیرد و بدین ترتیب، با توانمند نمودن و تشویق و زمینه سازی فعالیت آنان در قالب شرکت های دانش بنیان، کشور توان رویارویی با هر گونه تهدید و تحریم اقتصادی را خواهد داشت.

یکی از چیزهایی که این شرکت‌های دانش‌بنیان را می‌تواند ترویج بکند، ترویج محصولات اینهاست.

باید مسئله‌ اقتصاد دانش‌بنیان و شرکت‌های دانش‌بنیان را واقعاً جدّی بگیریم. شاید بتوان گفت میلیون‌ها جوان در کشور هستند که آماده‌ کارند که اگر یک کمکی به اینها شود، می‌توانند واقعاً در این قسمت‌ها پیش بروند و بخش‌های مختلف را [فعّال] کنند.

تولیداتی که محصول شرکت‌های دانش‌بنیان ما است، باید ترویج بشود و یکی از قلم‌های عمده‌ ترویج این است که در دستگاه‌های دولتی جز محصول این شرکت‌ها به کار نرود.

شنیدم در برخی از بخش‌های دولتی که برخی از این به قول آقایان پروژه‌ها را از خارجی‌ها قبول می‌کنند و امکانات هم به آنها می‌دهند؛ اما به این شرکت دانش‌بنیان داخلی که می‌تواند این کار را انجام بدهد، نمی‌دهند.

یک مسئله تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان است که حالا در این زمینه من بعداً عرض خواهم کرد. این شرکت‌های دانش‌بنیان، چیز بسیار خوبی است. البتّه امروز من اطلاع دارم، هزاران شرکت دانش‌بنیان در کشور هست لکن همین تعدادی که الان وجود دارد، می‌تواند به ده‌برابر افزایش پیدا کند؛ ده‌برابر. جوان‌ها، آن کسانی که محصول علمی دارند، وجودشان در شرکت‌های دانش‌بنیان، مفید است.

اینکه ما روی علم و فنّاوری تکیه می‌کنیم، فقط به خاطر این نیست که می‌خواهیم نِصاب علمی خودمان را بالا ببریم؛ پیشرفت علم و فنّاوری به پیشرفت اقتصاد کمک می‌کند؛ بنگاه‌هایی که دانش‌بنیان هستند می‌توانند به اقتصاد ملّی کمک کنند.

شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از اساسی‌ترین کارها در مقوله‌ همین اقتصاد مقاومتی است که مطرح شده و درباره‌ آن بحث شده است و مورد تأیید و تصدیق همه‌ اطراف مسائل کشور قرار گرفته است.

شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان یکی از بهترین مظاهر و یکی از موثرترین مولفه‌‌‌های اقتصاد مقاومتی است.

از لحاظ کوتاه‌مدّت هم اعتقاد بنده این است؛ یعنی این اعتقاد ناشی از کاری است که کارشناس‌ها و صاحب‌نظرها کرده‌اند - که تحریم‌ها هم که امروز مسئله‌ تحریم‌ها یکی از مسائلی است که در ذهن‌ها مطرح است - با پیشرفت علم بی‌اثر می‌شود. با نگاه کوتاه‌مدّت و میان‌مدّت هم که نگاه کنیم - با قطع نظر از آن آینده طولانی و بلندمدّت - اگر کشور می‌خواهد تحریم‌ها که امروز ابزاری است در دست دشمنان ما برای تحقیر ملّت - از تحریم برای فشار آوردن روی آبروی ملّی، غیر از فشارهای عملی که مربوط به زندگی است استفاده می‌کنند و تحقیر می‌کنند؛ اینکه ما از گذشته، در این چند سال مدام تکرار می‌کردیم که روی مسئله‌ تحریم‌ها خیلی تکیه نکنید، به‌خاطر این است - [بی‌اثر شود]، با نگاه علمی به مسائل کشور، و توجّه به علم، و پیوند دادن علم و صنعت و کشاورزی - که توضیحات آقایان محترم را در این زمینه‌ها شنیدید – تحریم‌ها بی‌اثر خواهد شد و ما در این زمینه‌ها میدان کار برایمان باز است و می‌توانیم کار کنیم؛ شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از اساسی‌ترین کارها در مقوله‌ همین اقتصاد مقاومتی است که مطرح شده و درباره‌ آن بحث شده است و مورد تأیید و تصدیق همه‌ اطراف مسائل کشور قرار گرفته است.

البتّه در تشخیص شرکت‌های دانش‌بنیان دقّت بشود، یعنی شاخصه‌ها و مشخّصه‌ها [معین بشود] و شرکت دانش‌بنیان استانداردسازی بشود؛ این‌جور نباشد که به اسم شرکت دانش‌بنیان کسانی بیایند و همین کارهایی را که در برخی از عرصه‌های دیگر معمول است - دلالی و مانند اینها - در [اینجا] پیش ببرند. به معنای واقعی کلمه، شرکتِ دانش‌بنیان [باشد]؛ این را باید یکی از محورهای اساسی قرار داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 975169

وب گردی

وب گردی