تنها نیم درصد بازار زیست فناوری را در اختیار داریم / زمینه انتقال دانش فنی بین ایران و اوگاندا فراهم شد

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی، با بیان این‌که طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته بایستی سه درصد بازار زیست فناوری دنیا را در بخش‌های مختلف انرژی، دارویی و کشاورزی به خود اختصاص دهیم اظهار کرد: هم‌اکنون تنها نیم درصد برنامه در کشور محقق شده است.

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم‌وفناوری ایسکانیوز، با بیان این‌که طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته بایستی سه درصد بازار زیست فناوری دنیا را در بخش‌های مختلف انرژی، دارویی و کشاورزی به خود اختصاص دهیم اظهار کرد: هم‌اکنون تنها نیم درصد برنامه در کشور محقق شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در این زمینه علکرد به صورت کند بوده است؟ گفت: در حوزه زیست فناوری بحث تندی و کندی این موضوع مطرح است که چقدر زیرساخت ها محقق شده است. در این خصوص به نسبتی که زیرساخت‌ها فراهم شده، کارها انجام شده است. می‌توان گفت؛ به میزان برنامه‌ها باید حمایت مالی در این حوزه صورت گیرد، اما وقتی بودجه این حوزه را مورد بررسی قرار می‌دهید متوجه می‌شوید که سال گذشته 20 میلیارد تومان در این زمینه تخصیص یافته است بنابراین به میزان داده خروجی نیز به همان میزان بوده است.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی، تاکید کرد: با توجه به اهداف تعیین شده برای تحقق20 میلیارد تومان فاصله زیاد است اما باید این نکته را متذکر شد که ما در برنامه زیست فناوری بسیار جلو هستیم. هم‌اکنون از نظر تولیدات دارویی رتبه سوم را در منطقه به خود اختصاص دادیم و رقیبی در این حوزه نداریم. الان در آسیا از نظر تولیدات دارویی در رتبه سوم هستیم و رقیب نداریم.

وی تصریح کرد: ستاد توسعه زیست فناوری قصد دارد تا در افق 1404 ،3 درصد از بازار جهانی فناوری زیستی را از آن فناوری ایرانی کند. این اقدام، فناوری زیستی را به رقیبی قدرتمند برای نفت مبدل می کند و رویای تبدیل فناوری به ثروت را در کشور، به حقیقت مبدل خواهد کرد.
بخش مهمی از این مهم با صرفه جویی در خروج ارز و تولید ارزش افزوده در داخل مرزهای کشور میسر می شود.

قانعی گفت: در این میان، توجه به حوزه های استراتژیک و فراگیر می تواند به عنوان میان بر عمل کرده و ضمن حل معضلات عمده، ارزش فراوانی را نیز ایجاد کند. یکی از این حوزه های مهم، انرژی و به خصوص بنزین است.

وی افزود: طبق آمارهای رسمی، به ازای هر ایرانی روزانه بیش از یک لیتر بنزین در کشور مصرف می شود. این حجم عظیم، چالش های زیست محیطی و اقتصادی فراوانی را خصوصا برای شهرهای بزرگ ایجاد می کند و صد البته فرصتی است برای عرض اندام فناوری.
پیشنهاد زیست فناوری برای بهبود فرآیند سوخت و ساز بنزین، ترکیب زیست اتانول با بنزین به جای ماده سمی MTBE است که سالها است در بیشتر کشورهای جهان به اجرا در آمده است. نکته جالب اینجاست که می توان از ذرت ضایعاتی و بی کیفیت که به وفور و با قیمت نازل در بازارهای جهانی عرضه می شود، به عنوان ماده اولیه فرآیند تولید زیست اتانول استفاده کرد. در نتیجه، در این فرآیند هیچ گونه فشاری به منابع آبی ارزشمند کشور وارد نمی شود و سنت اشتباه خام فروشی در ایران نیز وارونه می شود که خود، تحولی ارزشمند است.

قانعی با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان بازوی بخش خصوصی و دولت است، افزود: ما برای رسیدن به اهداف کلیدی خود نقشه جامع را تعریف کردیم و هرسال گزارشی از عملکرد اجرایی خود را ارائه می‌دهیم. برای مثال امسال از تولید دانش فنی چندین دارو در کشور روینمایی کردیم. این موارد بخشی از برنامه ما است که بتوانیم هدف اقتصاد دانش بنیان را محقق کنیم. همچنین با حمایت هایی که در حوزه بخش کشاورزی صورت گرفته توانستیم یک نوع کود زیستی را در کشور تولید کنیم که با این روش مصرف کود شیمیایی در کشور کاهش یافته است.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی، ادامه داد: طبق توافقاتی که با کشور آفریقا داشتیم بنا است که شرکت های دانش بنیان فعال در زمینه بیوتکنولوژی و کشاورزی محصولات خود را به این کشور صادر کنند.

وی افزود: اشتغال، اقتصاد و تولیدات در کشور افریقا برپایه کشاورزی است، بر همین اساس به منظور ایجاد بستری مناسب برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان حوزه کشاورزی ایران در قاره آفریقا تفاهم نامه ای با این کشور منعقد کردیم.

قانعی، با بیان اینکه ستاد توسعه زیست فناوری به عنوان نهاد متولی زیست‌فناوری در ایران از شرکت‌های حوزه زیست‌فناوری کشاورزی در قاره آفریقا حمایت می کند، گفت: ستاد در صدد است که بستری برای حضور دائمی شرکت‌های دانش بنیان زیست فناوری ایرانی در حوزه کشاورزی از طریق ایجاد مزارع نمایشی کشاورزی و فضاهای متناسب فراهم کند.

وی ادامه داد: همچنین فراهم آوردن بستر شتاب‌دهی صادرات شرکت‌های دانش بنیان زیست فناوری کشاورزی ایرانی و ترویج زیست‌فناوری کشاورزی در کشور اوگاندا از طریق معرفی روش کشاورزی زیستی از جمله وظایف ستاد توسعه زیست فناوری در این تفاهم نامه محسوب می شود.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با تاکید بر اینکه فراهم آوردن زمینه انتقال دانش فنی و قراردادهای انتقال فناوری بین ایران و اوگاندا در حوزه زیست فناوری کشاورزی را ما بر عهده داریم، گفت: ما در صدد هستیم امکانات گسترش همکاری های دو کشور را فراهم آوریم.

وی با تاکید بر اینکه به عنوان مثال کودهای زیستی یک محصولی است که در افریقا می تواند بازار خوبی داشته باشد، گفت: این محصول با استقبال خوبی روبرو شده و قرار است که صادرات داشته باشیم؛ این محصول توسط یک شرکت دانش بنیان به تولید رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 975176

وب گردی

وب گردی