دهخدا: دانشگاه آزاد برای آغاز لیگ دانشگاهی، استارت زده است

رئیس فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی گفت: مدیریت جدید دانشگاه آزاد با توجه به هزینه ای که صرف می کند، تمایل زیادی دارد بعضی از تیم هایش را در لیگ دانشجویی به میدان بفرستد.

دکتر محمدرضا دهخدا در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره وضعیت ورزش دانشگاهی در ایران اظهار داشت: ورزش هم مانند سایر فعالیت های اجتماعی و فرهنگی در دانشگاه ها پیگیری می شود. بعضی دانشگاه ها وابسته به امکانات اعتباری، بیشتر کار می کنند و برخی دیگر کمتر فعالیت دارند. به طور مثال اداره کل، فعالیتی را برای همگانی کردن ورزشگاه ها انجام داده، از جمله المپیادی که تابستان در شیراز برگزار شد. قشر وسیعی از دانشجویان در حدود 5 هزار نفر شامل دختران و پسران شرکت کردند که به نوبه خود فعالیت خوبی بود.

وی ادامه داد: آموزش عالی نقش خود را در ورزش ایفا می کند؛ اما با توجه به تعداد دانشجویان، میزان فعالیت ها متفاوت است، مثلا دانشگاه آزاد اسلامی جمعیت بیشتری را تحت پوشش دارد و بنابراین فعالیت های بیشتری انجام می دهد.

* دانشگاه آزاد اسلامی برای تشکیل لیگ های دانشگاهی، استارت زده است

رئیس فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی درباره عدم وجود لیگ های دانشگاهی در ایران گفت: دانشگاه آزاد اسلامی برای تشکیل لیگ های دانشگاهی، استارت زده است. مدیریت جدید دانشگاه آزاد با توجه به هزینه ای که صرف می کند، تمایل زیادی دارد بعضی از تیم هایش را در لیگ دانشجویی به میدان بفرستد. ما هم می خواهیم لیگی با حضور 5 بخش آموزش عالی تشکیل دهیم. برنامه های ما هم در شورای راهبردی فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی، چکش کاری می شود تا به نتیجه مطلوب برسیم.

* فعلا باید با بخش ها شروع کنیم

دهخدا خاطرنشان کرد: البته نمی خواهیم در بدو امر روی رشته های پرزحمت سرمایه گذاری کنیم، مثلا به تنیس روی میز می پردازیم و از 5 بخش آموزش عالی می خواهیم که تیم بدهند. ما باید با بخش ها شروع کنیم و بعد لیگ را دانشگاهی کنیم. اگر الان لیگ دانشگاهی بین دانشگاه ها برگزار کنیم، نمی توانیم نتیجه قابل قبولی بگیریم. به طور مثال دانشگاه تهران به عنوان تیمی که در مسابقات وزارت علوم اول شده به لیگ می آید و نماینده بخش خود خواهد بود. برای آغاز، شورای راهبردی ما کارهای اینچنینی انجام می دهد.

وی افزود: طی جلساتی که داشتیم، استارتی زدیم و گفتیم المپیاد ملی را برای انتخاب تیم ها جهت اعزام به مسابقات سال آینده یونیورسیاد راه بیندازیم، مثلا برای انتخاب تیم تکواندو، نماینده 5 بخش در قالب یک فعالیت ملی در مرحله مقدماتی شرکت کرده و افرادی که انتخاب می شوند به یونیورسیاد سال آینده در ایتالیا اعزام خواهند شد.

* از سال آینده المپیاد ملی را به صورت لیگ برگزار می‌کنیم

رئیس فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی تأکید کرد: در حال حاضر تصمیم داریم چند رشته را اعزام کنیم؛ اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده ایم. چند رشته هستند که می خواهیم امسال مسابقات‌شان را به صورت ملی برگزار کرده، بعد شاید از دل آن بتوانیم استارتی بزنیم و از سال آینده المپیاد ملی را به صورت لیگ برگزار کنیم. گام اول ما به این صورت خواهد بود که هر بخش، یک تیم بدهد. مثلا در تکواندو، فوتبال یا هر رشته ای که تصویب خواهد شد. لیگی را با 5 تیم که منتخب 5 بخش آموزش عالی هستند، آغاز می کنیم و اگر نتیجه و بازخورد خوبی گرفتیم، آرام آرام می گوییم دانشگاه ها هم بیایند. این سیاستی است که «فیزو» (فدراسیون بین المللی ورزش های دانشگاهی) دارد.

دهخدا ادامه داد: سیاست «فیزو» این است که تیم اعزامی، دانشگاهی باشد، به جای اینکه تیم ملی منتخب دانشجویی به مسابقات اعزام شود. در حال انجام کارهایی هستیم و به محض این که به جمع بندی برسیم، نتیجه را اعلام خواهیم کرد.

* عمده فعالیت های ورزشی آمریکا در قالب لیگ های دانشگاهی است

وی با اشاره به فعالیت حرفه ای و توجه ویژه کشورهایی مثل آمریکا به ورزش های دانشگاهی و ظهور ملی پوشان و قهرمانان المپیک از دل مسابقات کالج ها گفت: در آمریکا عمده فعالیت های ورزشی در قالب لیگ های دانشگاهی است؛ یعنی اکثر ورزشکاران سرشناس آمریکایی در لیگ های دانشگاهی حضور دارند و دانشیار هستند. اگر ما بخواهیم به این سطح برسیم، کار زیادی داریم ولی همان طور که گفتم استارت زده ایم تا لیگ 5 بخش آموزش عالی را راه اندازی کنیم. این 5 بخش به صورت رفت و برگشت به مصاف هم می روند. هزینه و زمان زیادی هم نمی برد و اگر بازخورد خوبی گرفتیم به تشکیل لیگ ها می رسیم.

رئیس فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی تصریح کرد: 5 بخش آموزش عالی شامل دانشگاه آزاد اسلامی، پیام نور، جامع علمی کاربردی، علوم پزشکی و دانشگاه های وزارت علوم است. البته در حال حاضر فرهنگیان هم اضافه شده اند ولی فعلا به صورت مدل کلاسیک، آموزش عالی ما 5 بخش دارد. این 5 بخش شعبات پرتعدادی در سراسر کشور دارند و از درون آنها ورزشکاران زیادی می توانند تا سطوح بالای جهانی برسند. همان طور که گفتم برنامه این است فعلا هر بخش، یک تیم بدهد. به این صورت برنامه ریزی می کنیم تا ان شاءالله به زودی لیگ های دانشگاهی را تشکیل دهیم.

* فیزو هم می‌خواهد فعالیت‌هایش را روی لیگ متمرکز کند

دهخدا در ادامه تأکید کرد: به طور مثال تیم علمی کاربردی به مسابقات فوتبال آسیایی اعزام شد. اگر این تیم در مسابقات، رتبه اول یا دوم را کسب کند، به لیگ جهانی دانشجویان راه پیدا می کند. الان «فیزو» هم می خواهد آرام آرام بعضی از فعالیت های خود را به صورت لیگ برگزار کند، اما فعلا این لیگ ها به صورت متمرکز هستند، مثل کاری که در واترپلو صورت می گیرد ولی به نظر می رسد برنامه راهبردی «فیزو» بعدها روی لیگی مثل لیگ های دانشگاهی آمریکا، متمرکز خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا حمایت های لازم از فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی صورت می گیرد و این مقوله در حد یک دغدغه ملی مطرح شده یا خیر، گفت: 5 بخش آموزش عالی با سیاست فدراسیون همراهی و تلاش می کنند. مثلا دانشگاه تهران در مسابقات «بسکتبال سه به سه» آسیایی شرکت کرد و یک تیم دختران و یک تیم پسران داد، در حالی که در گذشته، یک تیم منتخب اعزام می کردیم ولی الان سیاست آسیایی این است که یک دانشگاه بیاید. به طور مثال پیام نور، دو تیم به مسابقات فرستاد یا همین تیمی که به مسابقات فوتبال اعزام کرده ایم، منتخب نیست. «فیزو» گفته تیم اعزامی باید از یک دانشگاه باشد و ما هم علمی کاربردی را فرستادیم چون پتانسیل زیاد و بازیکنان خوبی داشت و به همین خاطر به نمایندگی از فدراسیون ایران اعزام شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 975199

وب گردی

وب گردی