دستورالعمل اجرایی «مجوز اخذ دروس مازاد بر دروس مصوب در برنامه درسی» ابلاغ شد

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی دستورالعمل اجرایی «مجوز اخذ دروس مازاد بر دروس سرفصل مصوب رشته به درخواست دانشجویان» را ابلاغ کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر علیرضا رهایی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی دستورالعمل اجرایی «مجوز اخذ دروس مازاد بر دروس سرفصل مصوب رشته به درخواست دانشجویان» را به روسای واحدهای مراکز استان، واحدهای جامع مستقل، روسای واحدها، مراکز آموزشی و سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است: اخذ و گذراندن دروس مازاد در دانشگاه آزاد اسلامی با رعایت سقف واحدهای درسی قابل انتخاب در هر نیمسال تحصیلی، در مقاطع کاردانی و کارشناسی در هر زمانی قبل از فارغ التحصیلی و در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، قبل از دفاع پایان نامه و رساله برای دانشجویان تمامی دانشگاه ها امکان پذیر است.

براساس بندهایی از این بخشنامه، تعداد کل واحدهای درسی مازاد قابل اخذ برای دانشجویان کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته حداکثر 20، برای دانشجویان کارشناسی ارشد حداکثر 14 و برای دانشجویان دکتری حداکثر 10 واحد است.

ارائه دروس مازاد الزامی نیست و در صورت وجود تقاضا از سوی دانشجویان در همان واحد دانشگاهی و در صورت عدم ارائه درس مورد تقاضا در واحد دانشگاهی مربوط به متقاضی، به صورت مهمان در سایر واحدهای دانشگاهی قابل اخذ است. سرفصل دروس مازاد و مقررات آموزشی، تحصیلی و نحوه ارزیابی آن همانند سایر دروس است.

در این بخشنامه تأکید شده است: دروس مازاد تنها از دروس مقطع تحصیلی فعلی دانشجو و مقاطع تحصیلی پایین تر سایر رشته ها قابل اخذ است و نمره دروس مازاد در میانگین کل و نیمسال بلااثر بوده و در کارنامه دانشجویان به عنوان درس مازاد با ذکر عبارت «مازاد» درج خواهد شد.

معادل سازی دروس مازاد گذرانده شده با رعایت مقررات آموزشی ذیربط بلامانع است و رعایت مقررات آیین نامه های آموزشی از جمله سقف واحدهای درسی قابل انتخاب در هر نیمسال، نداشتن مشکل سنوات تحصیلی، نداشتن منبع نظام وظیفه و نداشتن بیش از یک نیم سال مشروطی از جمله شرایط لازم برای اخذ دروس مازاد است.

براساس این بخشنامه دانشجویانی که در نیمسال های قبل با استفاده از مجوزهای صادره از سازمان مرکزی و یا به دلایل دیگری دروس مازاد گذرانده اند، دروس مذکور با رعایت مقررات این بخشنامه قابل ثبت در کارنامه آنهاست.

طبق این بخشنامه، دروس مازاد گذرانده شده در کارنامه تحصیلی نیمسال تحصیلی اخذ این دروس و تعداد کل آن در کارنامه کلی به صورت مجزا و تفکیک شده ثبت می شود تا در بررسی های لازم جهت فارغ التحصیلی دانشجویان خللی وارد نشود.

دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاه ها می توانند تقاضای اخذ دروس مازاد کنند. در این صورت بعد از کسب نمره قبولی تنها گواهی گذراندن دروس با ذکر نمره به آنها ارائه خواهد شد و دروس گذرانده شده قابل معادل سازی نخواهد بود.

در این بخشنامه آمده است: دارندگان مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی می توانند تقاضای اخذ دروس مازاد کنند. در این صورت بعد از کسب نمره قبولی تنها گواهی گذراندن دروس با ذکر نمره به آنها ارائه خواهد شد و دروس گذرانده شده قابل معادل سازی نخواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 975219

وب گردی

وب گردی