نیلی احمدآبادی: برای تبادلات علمی با برترین دانشگاه های آسیایی و شرقی پتانسیل بالایی داریم

رئیس دانشگاه تهران گفت: باید از تمام ظرفیت های علمی و آموزشی خود در زمینه همکاری و ارتباطات گسترده تر با دانشگاه های آسیایی و شرقی استفاده کنیم و در این راستا برنامه های مدون و پتانسیل بالایی برای هر گونه تبادلات دانشگاهی، پژوهشی و تحقیقاتی با این دانشگاه ها دارا هستیم.

دکتر محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: در سال های اخیر، ما تبادلات علمی متعددی با دانشگاه های آسیایی و شرقی به خصوص دانشگاه های روسیه و چین داشته ایم که در این راستا امسال چهارمین نشست مشترک دانشگاه های روسیه و جمهوری اسلامی ایران به میزبانی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: دانشگاه های کشور در راستای تعاملات بین المللی، تلاش ها و اقدامات بسیار موثری انجام داده اند، البته در این خصوص محدودیت هایی نیز وجود داشته است به طور مثال در تعامل با دانشگاه های روسیه مشکل زبان روسی و یا محدودیت هایی که کشور روسیه در ارتباطات با کشورهای دیگر دارد در برخی حوزه ها کار را برای ما سخت می کند؛ اما با تمام این محدودیت ها، تبادلات علمی و دانشگاهی ما با کشور‌های شرقی توسعه چشم‌گیری داشته است.
نیلی احمدآبادی بیان کرد: ما باید از تمام ظرفیت های علمی و آموزشی خود در زمینه همکاری و تعاملات با دانشگاه های آسیایی و شرقی استفاده کنیم و در این راستا برنامه های مدون و پتانسیل بالایی برای هر گونه تبادلات دانشگاهی، پژوهشی و فناوری را با این دانشگاه ها دارا هستیم.
وی افزود: یکی از دغدغه‌های کشور ما همواره گسترش تبادلات علمی و پژوهشی با دانشگاه های برتر دنیا بوده است و در این راستا باید توانایی های خود را در زمینه های مختلف علمی، آموزشی و پژوهشی ارتقا دهیم همچنین با دانشگاه های سطح اول دنیا ارتباط بگیریم تا در راستای تقویت سطح علمی و همچنین عرصه پژوهش و فناوری، در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.
رئیس دانشگاه تهران اظهار کرد: اگر دانشجویان دکتری قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور را داشته باشند قطعا باید در مراکزی به ادامه تحصیل بپردازند که از لحاظ علمی و تجهیزاتی بهتر یا معادل دانشگاه های داخلی کشور باشد تا بر دانش و تخصص این افراد افزوده شود و با استفاده از آن در راستای پیشرفت حوزه های علمی، پژوهشی و فناوری کشور گام برداریم.
وی ادامه داد: همچنین دانشگاه تهران تعاملاتی با دانشگاه های کره جنوبی نیز داشته است که در این راستا دانشجویان متعددی برای ادامه تحصیل به آن کشور منتقل کرده ایم و همچنین موسسه مشترک ایران و کره جنوبی را راه اندازی کرده ایم تا اهداف کلان علمی کشور در راستای توسعه ارتباطات علمی محقق سازیم.
نیلی تصریح کرد: موضوع قابل توجه دیگر این است که دانشگاه های خارج از کشور نمی توانند تمام نیازهای علمی، پژوهشی و صنعتی ما را برطرف کنند پس باید از ظرفیت ها و امکانات خود را تا حداکثر بهره بالا ببریم تا به خودکفایی علمی و پژوهشی مورد نظر دست پیدا کنیم. قطعا در مبادلات علمی، مسائل سیاسی نیز تاثیر بسزایی دارد؛ اما تمام تلاش خود را در راستای استفاده از ظرفیت های علمی، پژوهشی و همچنین افزایش تعاملات با کشورهای آسیایی و شرقی خواهیم کرد.
رئیس دانشگاه تهران در پایان تاکید کرد: دانشگاه های سطح اول سراسر کشور به طور پیوسته و مداوم با دانشگاه های شرق همکاری و تعامل دارند. البته در این زمینه کشورهای دیگر هم باید تمایل لازم برای همکاری با ما را داشته باشند و به نیاز های علمی و پژوهشی ما پاسخ مناسب دهند. همچنین دانشگاه های خارجی در زمینه حمایت مالی و رفاهی از دانشجویان کشور ما می توانند بسیار مفید و کارساز باشند و طبیعتا با این روند، روابط و تعاملات علمی، پژوهشی و دانشگاهی ما می تواند بهتر از گذشته ادامه و توسعه یابد که قطعا به نگاه ویژه مسئولین بر این موضوع نیز نیازمند است.
انتهای پیام/
کد خبر: 975227

وب گردی

وب گردی