مخبر دزفولی: ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی  افزایش یافته است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت بسیار بالایی دارد، به خصوص بعد از حضور بزرگانی مثل دکتر ولایتی و دکتر طهرانچی این ظرفیت افزایش یافته است.

محمدرضا مخبر دزفولی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره صحبت های دکتر غلامعلی حداد عادل مبنی بر اینکه کارنامه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی آماده ارائه به نخبگان است، اظهار داشت: این شورا کارهای بسیار خوب و زیادی انجام داده است. وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی از روز اول همین بود. درس هایی که باید تغییر می کرد، علوم انسانی را شامل می شود. دروس ریاضی، فیزیک و فنی تغییراتی نداشتند و اصل این بود که دروس علوم انسانی تغییر پیدا کند.

وی ادامه داد: تاکنون کارهای خوبی انجام شده و نتایج خوبی گرفته اند؛ ولی متأسفانه اجرایی نشده و در عمل، تأثیرات زیادی را نمی بینیم. هنوز همان کتاب های خارجی ترجمه می شوند و از کتاب های خارجی تأثیر می گیریم. آن چیزی که استادان در خارج یاد گرفته اند معمولا همان تدریس می شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سؤال که ارتباط بین‌المللی کشورهای همسایه چه میزان به رشد و توسعه علوم انسانی کمک می کند، گفت: خوشبختانه کشورهای همسایه، کشورهایی هستند که هم از نظر مذهبی، فکری و فرهنگی با ما تقارن خیلی نزدیکی دارند. عربستان، عراق، پاکستان، افغانستان، کویت و جمهوری آذربایجان، کشورهایی هستند که بخشی از ایران بوده اند و تاریخ و مشاهیر مشترکی با ما دارند. همان طور که گفتم فرهنگ این کشورها به ایران نزدیک است.

مخبر دزفولی خاطرنشان کرد: نزدیکی فرهنگی این کشورها به ایران، کمک فراوانی به امنیت منطقه می کند. با توجه به اینکه فرهنگ این کشورها به ایران بسیار نزدیک است، از نظر مسائل سیاسی و امنیتی می تواند برای ما خیلی مفید باشد؛ اما متأسفانه دخالت کشورهای خارجی مثل آمریکا در منطقه، باعث شده بعضی از کشورها حالت تخاصم نسبت به همدیگر پیدا کنند که هم از نظر فرهنگی و هم از لحاظ ادبیات سیاسی ضربه می زند.

وی افزود: ما با عراق رابطه خیلی نزدیکی داریم؛ ولی می بینیم تلاش زیادی صورت گرفته بین این دو کشور تفرقه بیندازند. همچنین ما هر ساله حاجیان زیادی به عربستان می فرستیم و حدود یک میلیون نفر در سال به عربستان سفر کرده و مکان های مقدس و حرمین شریفین را زیارت می کنند. این اتفاق یک نوع ارتباط فرهنگی در سطح بسیار بالاست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: از پایین ترین اقشار تا بالاترین مقام ها به عربستان می روند؛ ولی متأسفانه نیروهای خارجی مخصوصا، رابطه دو کشور را به تخاصم تبدیل کردند. حوادث خاصی هم مثل فاجعه منا در چند سال گذشته رخ داد که باعث شد ارتباطات دو کشور از حد لازم، کمتر و دورتر شود.

مخبر دزفولی در خصوص تأسیس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد محمود فرشچیان زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت بسیار بالایی دارد، به خصوص بعد از حضور بزرگانی مثل دکتر ولایتی و دکتر طهرانچی این ظرفیت افزایش یافته است. در دانشگاه استاد فرشچیان هم ظرفیت فرهنگ اسلامی صحیحی در حال شکل گیری است و من آینده روشنی را برای این دانشگاه پیش بینی می‌کنم.

انتهای پیام/

کد خبر: 975230

وب گردی

وب گردی