مصرف برخی داروها بر ریه اثرات منفی دارند

تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می دهد داروهایی که افراد برای درمان بعضی از بیماری‌ها مصرف می‌کنند، اثرات مخربی بر بافت ریه دارند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، طبق مطالعات اخیر پژوهشگران دانشگاه منچستر که با همکاری دانشگاه لیدز، دانشگاه شفیلد، پزشکان مرکز تحقیقات پزشکی NIHR Mancheste،مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی درمانی سلطنتی Trust،بیمارستان NHS و سازمان اروپایی تحقیقات و درمان سرطان (EORTC) انجام شده است، 27 دارویی که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند التهاب مفصل، سرطان و قلب تجویز می‌شوند و در اکثر مواقع بیماری افراد را نیز درمان می‌کنند، می‌توانند اثرات نامطلوب و خطرناکی بر روی دستگاه تنفس آنها داشته باشند.

دانشمندان در این تحقیق حدود 6200 بیمار را مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند که بیماری ریه بینابینی یا ILD نامی کلی برای چندین نوع متفاوت از بیماری‌های ریوی بوده که عموما باعث زخم شدن بافت‌های ریوی می‌شوند.

اگرچه داروهای تحریک بیماری ریه بینابینی می‌تواند سبب دشواری در تنفس، التهاب و فیبروز (fibrosis) شود اما گاهی اوقات خطر و عوارض جدی این گونه داروها چند سال پس از مصرف آشکار می‌شود. سالانه بین ۴.۱ تا ۱۲.۴ میلیون فرد در جهان به بیماری ریه بینابینی مبتلا می‌شوند.

نتایج این تحقیق در مجله Clinical Medicine منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 975289

وب گردی

وب گردی