پورحسین: دانشجویان  در قبال تحرکات رسانه های خارجی هوشیار هستند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در زمینه اعتراضات صنفی در دانشگاه ها گفت: دانشجویان در قبال تحرکات رسانه های خارجی هوشیار هستند.

شکور پورحسین در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تجمع دانشجویان دکتری غیر پزشکی مقابل مجلس شورای اسلامی در اعتراض به بیکاری اظهار داشت: همان طور که می دانید بیکاری یکی از اساسی ترین معضلات و بحران های پیش روی کشور ماست. اهتمام دولت، مجلس و رویکردمان از سال گذشته این بوده که بتواند به اشتغال کشور و جوان ها کمک کند. سال گذشته هم مجلس و هم دولت سه سند مهم را درباره اشتغال مصوب کردند.

وی ادامه داد: در قانون بودجه ۱۷ هزار میلیارد تومان برای بودجه اشتغال تصویب کردیم، در قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری کمتر توسعه یافته مجموعا نزدیک به ۱۲ هزار میلیارد تومان دیده شد. ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که دکتر جهانگیری، ریاستش را برعهده دارد هم ۲۰ هزار میلیارد تومان برای اشتغال کشور در نظر گرفته شده است. دولت و مجلس در تلاش هستند مشکلات را حل کنند. تعداد فارغ التحصیلان در ایران بسیار بالاست و آمارها از ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار نفر حکایت دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جوانانی تا بالاترین مقاطع ادامه تحصیل می دهند ولی باز هم با معضل بیکاری روبرو هستند، تصریح کرد: این موضوع را قبول دارم ولی بیکاری تبدیل به یک بیماری مزمن در کشورمان شده است. اقتصاد ما بیماری‌های مزمنی دارد که نیازمند جراحی های فوری و عمیق است. کسی باید بیاید که بتواند اقتصادی که داریم را شکوفا کرده و رونق ایجاد کند و جذب سرمایه‌گذاری انجام دهد، در واقع کسی باید بیاید که به بخش خصوصی اعتماد کند.

پورحسین خاطرنشان کرد: در حال حاضر در دنیا دیگر رمز و راز توسعه «اعتماد سازی» است. اعتماد از دست رفته ای داریم که متاسفانه در تار و پود جامعه رخنه کرده است. دولت واقعا باید رویکردهای متفاوتی را به کار بگیرد تا در آینده بتواند این بحران را کنترل کند چون هر ساله به تعداد کثیر بیکاران افزوده می شود. فکر می کنم با اوصافی که داریم در برنامه ششم توسعه، تعداد بیکاران به ۱۲ میلیون نفر خواهد رسید.

وی در واکنش به اینکه برخی اعتقاد دارند تجمعات دانشجویی در حالی که تنها یک ماه از سال تحصیلی گذشته، جهت دار است، خاطرنشان کرد: دانشجویان ما با بصیرت و هوشیار هستند و درک زیادی از وضعیت ایران و جهان دارند. دانشجویان ما به کشور شان پایبند هستند. ما باید مطالبات به‌حق و مشروع دانشجویان را بدهیم. اگر مطالبه آنها اشتغال است باید رسیدگی شود. ممکن است عده ای از رسانه های خارجی، تحرکاتی انجام دهند اما خود دانشجویان، هوشیار هستند و می دانند نباید وارد این فضا شوند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز در زمینه تمایل مهاجرت فارغ التحصیلان دانشگاه سراسری از ایران و اثرگذاری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در پست های مدیریتی گفت: به طور کلی این موضوع در ایران هم بحران به شمار می رود. واقعیت این است که بسیاری از نخبگان ما از ایران رفته اند. چندی پیش آماری منتشر شد که وقتی هر دانشجویی از دانشگاه های معتبر دنیا فارغ التحصیل می شود، روی وی قیمت اعتباری یک میلیون دلاری می گذارند.

پورحسین ادامه داد: دولت ها هزینه کرده اند تا این دانشجویان تحصیلات تکمیلی خود را پیگیری کنند و باید از هزینه هایی که صرف شده، استفاده کنند. جالب این که قیمت این نخبگان برابر با نفتی است که ایران تاکنون فروخته است! نخبگان بسیار مهم هستند و کشور باید بتواند فضای مناسبی را برای آنها ایجاد کند. اکثر این افراد به دنبال رفاه، شغل و زندگی بهتر و حتی توسعه محلی هستند که می خواهند در آن زندگی کنند.

وی در پایان گفت: این واقعیت است که کشور ما برای دانشجویانش هزینه می کند اما تعداد قابل توجهی از آنها دیگر در ایران نمی مانند. یکی از مؤسسات خارجی، تحقیقی انجام داده و رتبه ایران را از نظر ضریب هوشی در میان تمام کشورها، بین 60 تا 70 تعریف کرده بود. یکی از نخبگان ما اعتراض کرد و گفت «ما مردمان باهوشی هستیم و این آمار نباید درست باشد». یکی از استادان دانشگاه شهید بهشتی، این تحقیق را تحلیل کرد و گفت «درست است». علتش این است که یک گسست و شکافی بین نسل نخبگانی که رفتند و نسل جدیدی که باید تربیت شود، وجود دارد. دیگر کسی نیست که نسل های جدید را تربیت کند. برای صحبت در میزان به کارگیری فارغ التحصیلان دانشگاه های مختلف هم باید با آمار و ارقام صحبت کرد تا ببینیم از دانشگاه آزاد چند درصد جذب مدیریت کشور شده اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 975309

وب گردی

وب گردی