چاقی و آسیب‌های ستون فقرات

کمردرد جزء 10 بیماری با بار تخریبی بسیار بالا است که میزان ابتلای سالانه آن از میزان ابتلای به بیماری‌های خطرناک چون ایدز، سرطان ریه بیشتر است بنابراین پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف در طرح پژوهشی به بررسی این بیماری پرداختند.

به گزارش گروه علم‌وفناوری ایسکانیوز،کمردرد یکی از شایع‌ترین دردهای مزمن در میان جوامع مختلف و مهمترین عامل از کار افتادگی بزرگسالان به شمار می‌رود. با توجه به این مهم، باید در جهت کاهش ریسک وقوع آن حرکت کرد و بدین منظور باید مانند هر بیماری دیگری ابتدا به ریشه‌ها و عوامل آن پرداخت.
یکی از عوامل ریسک در کمردرد، چاقی مفرط بیان شده است. مطالعات آماری حاوی اطلاعات متناقضی در رابطه با تاثیر چاقی مفرط بر روی کمردرد است. باتوجه به اینکه چاقی امروزه به یکی از معضلات اصلی جوامع بشری تبدیل شده است، بررسی دقیق میزان تاثیر این عامل بر روی بارهای وارد بر ستون فقرات کمری امری ضروری به نظر می‌رسد. استفاده از مدل‌های بیومکانیکی روشی مفید و بدون خطر برای تخمین بارهای وارد بر ستون فقرات کمری است. برای بدست آوردن میزان تاثیر چاقی بر روی بارهای وارد بر ستون فقرات از دو گروه افراد معمولی و چاق مفرط تصویربرداری ام‌آرآی صورت می گیرد. با تحلیل عکس‌های ام‌آرآی بدست آمده، پارامترهای آناتومیک و عضلانی افراد مشخص می‌شود. با اعمال این پارامترها بر روی مدل‌های بیومکانیکی، بارهای وارد بر ستون فقرات کمری افراد بدست می‌آید. با مقایسه این نیروها در دو گروه افراد چاق مفرط و افراد عادی، می‌توان میزان تاثیر چاقی بر روی بارهای وارد بر ستون فقرات را بدست آورد.

بنابراین برای بررسی اثر چاقی مفرط بر روی میزان مبتلا شدن افراد سالم به کمردرد به کمک مدل های بیومکانیکی و با در نظر گرفتن تاثیر تفاوت پارامترهای آناتومیکی برای افراد مختلف پژوهشگران کشور در دانشگاه صنعتی شریف پژوهش " بررسی اثر چاقی بر روی بارهای وارده بر ستون فقرات در فعالیت های فیزیکی، با رویکردی تجربی- مدلسازی به کمک تصویربرداری ام آرآی" را انجام دادند.

این پژوهش که با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شد با در نظر گرفتن تأثیر فاکتور وزن در تغییر آناتومی عضلات کمر و همچنین توزیع جرم بالاتنه، نیروهای وارد بر ستون فقرات افراد چاق و عادی را در فعالیت های مختلف مقایسه کرد.

داده های جمع شده برای مشخصات آناتومیک افراد چاق یک منبع بسیار مفید در ادبیات برای مطالعات بیومکانیکی آینده بر روی این افراد خواهد بود. پس از تخمین نیروهای وارده بر ستون فقرات افراد چاق توسط مدل بیومکانیکی توسعه یافته در این مطالعه، روش های باربرداری مناسب برای افراد چاق جهت کاهش ریسک آسیب ارائه می شود.

بر اساس این گزارش، در حوزه کمردرد، مطالعات آماری بسیاری در حوزه نرخ شیوع انجام شده است که به خوبی در ادبیات موضوع مستند و بازبینی شده اند. به عنوان نمونه نشان داده شده است که کمردرد جزء 10 بیماری با بار تخریبی بسیار بالا است که میزان ابتلای سالانه آن، از میزان ابتلای به بیماریهای خطرناک دیگر چون ایدز، سرطان ریه و آسیبهای ناشی از تصادفات جادهای نیز بیشتر است. همچنین همگی این مطالعات نشان میدهند که کمردرد رایجترین بیماری اسکلتی عضلانی است که هزینههای مستقیم و غیر مستقیم (مثل هزینههایی شامل بیمه از کار افتادگی و غیره) فراوانی را به جامعه وارد میکند. به عنوان نمونه مجموع سالانه این هزینهها در ایالات متحده آمریکا بین 100 تا 200 بیلیون دلار تخمین زده شده است. با توجه به میزان شیوع زیاد و هزینههای فراوان کمردرد، باید در جهت کاهش ریسک وقوع آن حرکت کرد و بدین منظور باید مانند هر بیماری دیگری ابتدا به ریشهها و عوامل آن پرداخت. مطالعات در این زمینه، عوامل مختلفی را بررسی میکنند که می‌توان آنها را به سه دسته زیر تقسیم بندی کرد:

الف) عوامل شخصی: مانند عوامل ژنتیکی و مادرزادی، بالا رفتن سن، سیگار کشیدن، ازدیاد وزن و سایر موارد که به عادات و نحوه زندگی هر فرد مربوط است.

ب) عوامل روانی- اجتماعی: مانند نارضایتی از شغل، استرسهای روحی و روانی و دیگر عواملی که با شرایط اجتماعی و روحی شخص ارتباط دارد.

ج) عوامل شغلی: مانند فعالیتهای سنگین فیزیکی، باربرداری مداوم، ارتعاشات دائمی و غیره که حدود 37 درصد از ابتلای به کمردرد ناشی از این عوامل است.

یکی از عوامل بررسی شده در این حوزه، اثر چاقی بر کمردرد است که در دستهبندی فوق، تحت عنوان وزن و ذیل عوامل شخصی قرار گرفته است. چاقی مفرط را میتوان ذخیره کالریهای اضافی به صورت چربی تعریف کرد. این تعریف، وزن که از اندازهگیری جرم بدن به دست میآید را از چاقی مفرط که متغیر چربی اضافه را در نظر میگیرد، متمایز میسازد. برای دسته بندی افراد، می-توان از متغیر شاخص وزن بدن (BMI) استفاده کرد . افرادی که داری شاخص وزن بدنی (نسبت وزن به قد بتوان 2) بالای 30 کلیوگرم بر متر مربع هستند چاق در نظر گرفته میشوند. چاقی مفرط مشکلی است که هم نرخ شیوع و هم تعداد مبتلایان به آن در حال افزایش است و مشکلات فراوانی را برای سلامت اجتماعی ایجاد میکند و خسارات اجتماعی فراوانی را به جامعه تحمیل میکند که در مقالات زیادی مستند شده است. به عنوان نمونه، در اسکاتلند 20 درصد مردم دچار چاقی مفرط هستند که اگر این روند ادامه پیدا کند تا سال 2020، 35 درصد جمعیت این کشور به این مشکل مبتلا میشوند. چاقی مفرط با بیماریهای زیادی همچون بیماریهای قلبی عروقی، نوع دوم دیابت، سکته و سرطان رابطه مستقیم دارد و ریسک آسیب را افزایش میدهد.

با اینکه چاقی مفرط یک عامل ریسک بسیار مهم در خیلی از بیماریها است، در مورد اثر آن بر کمردرد نظریات متفاوتی وجود دارد که به تفصیل در برخی مقالات مرور شدهاند .برخی چاقی را عامل بسیار قوی در کمر درد میدانند . برخی آن را عامل محتمل ولی نه بسیار قوی در کمر درد دانسته برخی دیگر بیان میکنند که چاقی از عوامل ایجاد کمردرد نمیباشد و برخی دیگر نیز بیان میکنند که چاقی میتواند نشانه و پایهی دیگر عاملهای ریسک در کمردرد باشد. یک نکته حائز اهمیت این است که در هر کدام از نظریات فوق با دیدگاههای مختلفی به تاثیر چاقی در کمردرد نگاه شده است. به طور مثال برخی از کسانی که چاقی را عامل قوی در کمردرد بیان میکنند، معتقدند چاقی مفرط بر مکانیک بدن اثر میگذارد و نشستن، ایستادن و راه رفتن را سخت میکند و در نتیجه زمان بهبودی از بیماریها به خصوص کمردرد را افزایش میبخشد. برخی دیگر از دیدگاه فیزیولوژی به مسئله نگاه کردهاند و بیان کردهاند بافت چربی، جریان خون مورد نیاز، برای حمل مواد معدنی که سبب ترمیم آسیب میشوند را کاهش می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 975349

وب گردی

وب گردی