جنگ قدرت بازنشسته ها در سازمان سینمایی

انتخاب رییس جدید سازمان سینمایی در حالی با اما و اگر روبرو است که به نظر می رسد نگرانی های مشاور رییس جمهور اینروزها به زیرمجموعه فرهنگی دولت رسیده است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، توییت حسام الدین آشنا توجه خیلی ها را در گیر و دار بحث بازنشستگان به خود جلب کرد. "مراقب باشیم! نکند با هزار بدبختی بازنشستگان را از صندلی بلند کنیم ولی آنها نوچه هایشان را به جای خود بنشانند.
شاید روزی که آشنا این توییت را منتشر می کرد تصور نداشت ممکن است در زیر مجموعه مهمترین بخش از فضای فرهنگی یعنی سینما چنین شائبه ای اینروزها بشدت به گوش برسد.
از میان گزینه های مختلف رسانه ها حسین انتظامی را به عنوان گزینه ریاست سازمان سینمایی مطرح کردند اما حجم فشار تفکر بازنشسته قالب بر سازمان سینمایی موجب شد وی قید ریاست بر سازمان را بزند و پس از کشو قوس های بسیار در نهایت گزینه های دیگری مطرح شود.
محمود اربابی یکی از این گزینه ها است. وی که رابطه ای نزدیک با مدیران بازنشسته سازمان سینمایی دارد و این روزها مشغول جایزه پژوهش سینمایی سال است با فشار تفکر کهنه قالب بر سازمان سینمایی خود را به صندلی ریاست نزدیک کرده و سکوت در برابر چنین انتخابی که به گواه کارشناسان ناکارآمد و از ریشه اشتباه است جای سوال دارد.
فارغ از بی ثباتی در فضای فرهنگی در دولت یازدهم که بحث جداگانه ای است اما رهاسازی سینما و محصول نتیجه ی ساخت فیلم های زن های مرد نما و مردهای زن نمای سخیف و اجحاف در حق فیلم های جدی اجتماعی، حاصل کارکرد تفکری است که اینروزها برای ادامه کار خود در سازمان سینمایی تلاش می کند. تفکری که پس از به دیوار خوردن در یافتن تبصره برای ماندن بر صندلی ریاست، حالا امروز به دنبال نشاندن فرد مورد وثوق خود است.
اما نام محمود اربابی از ذهن برخی فیلمسازان پاک نخواهد شد. یکی از این فیلمسازان داریوش مهرجویی است. وی که در دوره مدیریت جعفری جلوه در دولت نهم مدیر کل ارزشیابی و نظارت بود مانع اکران فیلم سنتوری شد.
وی در شهریور سال 86 در باره حواشی اکران این اثر سینمایی محمود اربابی مدیرکل ارزشیابی و نظارت معاونت سینمایی وزارت ارشاد اعلام کرد: نمایش فیلم سنتوری بر اساس مصلحت به تعویق افتاده است.
حالا مرمد مصلحت اندیش دولت نهم به لطف تلاش ها به صندلی سازمان سینمایی در حال نزدیک شدن است. فردی که فاصله زیادی تا بازنشستگی ندارد.
این تنها فیلمسازی نیست که از اربابی خاطره دارد. اهالی سینما هنوز خاطره ارسال نامه عذرخواهی وزارت ارشاد را بر سر فیلم نقاب به یاد دارند.
بیانیه ای که در بخشی از آن اشاره شده بود که صدور پروانه نمایش این فیلم را محصول غفلت برخی از دست‌اندرکاران این حوزه عنوان کرد و تهیه‌کننده «نقاب» را متخلف دانست که بخش‌هایی از فیلم را برای اکران عمومی حذف نکرده است. به همین دلیل با تهیه‌کننده و با کسانی که در صدور این مجوز نقش داشته‌اند به طور جدی و قاطع برخورد خواهد شد.
بیانیه ای که در ادامه البته تکذیب و بخش هایی از آن تایید شد.
در مقابل تلاش برای حذف گزینه هایی همچون محمد احسانی که سابقه قابل توجهی در معاونت ارزشیابی ابتدای دولت یازدهم دارد جای سوال است.
وی در بدو کار با دعوت از فیملسازان جوانی که به ساخت فیلم های زیرزمینی اقدام کرده بودند با بازبینی آثار و ارجاع فیلمها به شورای پروانه ساخت، شرایط صدور پروانه ساخت و نمایش را برای استعدادهای جوان سینما فراهم و آنان را به آغوش سینما بازگرداند.
حضور احسانی در پشت صحنه اغلب فیلم های سینمایی و تعامل موثر وی با سینماگران از دیگر اتفاقات خوب دوره مدیریت ارزشیابی سازمان سینمایی بود. معاونتی که این روزها به جایگاه مناقشه در سینما و قرار گرفتن در مقابل سینماگران تبدیل شده است.
آنچه مهم است آنکه سرانجام دعوای قدرت بازنشستگان که از ابقای باعجله دبیر جشنواره فجر آغاز شد جز تباهی و به قهقرا رفتن سینمای ایران نیست و باید دید آیا سینماگران هنوز با ورود دلسوزان سینما می توانند به تدبیر امید داشته باشند یا خیر.

نویسنده : محمد خوش فکر

کارشناس مسایل فرهنگی

کد خبر: 975366

وب گردی

وب گردی