استفاده از فناوری نانو در ساخت‌وساز باید به یک مطالبه اجتماعی تبدیل شود

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن، گفت: با توجه به حجم بازار صنعت ساختمان در ایران و اهمیت چاره اندیشی برای رفع معضلات کنونی این صنعت از یک سو و پتانسیل‌های بالقوه کشور در زمینه فناوری ‌های جدید، باید به سمت استفاده از فناوری نانو در ساخت‌وساز حرکت کرد.

به گزارش خبرنگار گروه علم‌وفناوری ایسکانیوز، در سال‌های اخیر فناوری نانو به جامعه جهانی معرفی شد، که این فناوری به بررسی توسعه و استفاده از ادوات و قطعاتی که اندازه آن‌ها چند نانومتر است می پردازد. علی رغم رشد سریع تحقیقات نظری و عملی علوم و فنون نانو در کلیه زمینه‌ها، توجه کمی به کاربردهای این پدیده در صنعت ساختمان و خصوصاً علم بتن شده است.

یکی از چالش‌هایی که در رشته مصالح ساختمانی به‌وجود آمده است، تولید بتن‌های با عملکرد بالا، مقاومت زیاد و دوام در برابر شرایط نامناسب جوی است.

در حال حاضر در کشور چین، بیشترین تحقیقات در جهت بررسی خواص نانو سیمان‌ها انجام شده است و لذا بسیاری از مقالات معتبر در خصوص بررسی خواص نانو سیمان‌ها مربوط به دانشگاه‌های این کشور است. به طور کلی مهم‌ترین عامل در کنترل خواص نانو سیمان‌ها، علاوه بر خواص نانو است.

نانو سیمان‌ها به دلیل مقاومت بالا و خواص ساختاری بهبود یافته، کاربردهای زیادی دارند برای مثال ، از این نوع سیمان‌ها، برای ساخت آسمان خراش‌ها و در مناطقی که خورندگی زیاد است، استفاده می‌شود.

به‌طور کلی، استفاده از افزودنی‌ها در تولید سیمان، علاوه بر تأثیراتی که بر خواص سیمان دارد، به دلیل مصرف کمتر سیمان، کاهش مصرف انرژی و کاهش گازهای گلخانه‌ای را نیز به همراه دارد.

مواد نانو ساختار نیز با توجه به رفتارهای بارزی که از خود نشان داده‌، مورد توجه بخش صنعت و دانشگاه در دهه‌های اخیر قرار گرفته‌ است. در این میان صنعت بتن نیز با توجه به نیازهای خود چه از نظر استحکام، مقاومت و دوام و نیز کارایی بالا، از استفاده کنندگان مهم مواد نانو ساختار است.

امروزه در کشورهای پیشرفته و مترقی جهان، صنعت ساختمان تنها به عنوان یک سکونت‌گاه تعریف نمی‌شود بلکه از آن به عنوان یک صنعت که در تمامی اقتصاد دخالت دارد یاد کرد تا صنعت‌ ساختمان در این کشورها به عنوان یک اقتصاد فعال در حوزه نوآوری و خلاقیت معرفی شود.

بسیاری از پروژه‌های ساختمانی در این کشورها تمامی جذابیت‌های لازم را به لحاظ کیفیت، زیبایی و کارآیی در خود جا داده‌اند و با استفاده از همین عوامل ضمن تامین نیاز بازار در حوزه‌های دیگر گردشگری و تجاری نیز بازارهای جدید را به وجود می‌آورند. در ایران متاسفانه به دلایل گوناگون از این موضوع استفاده نشده است و همین عامل باعث شده تا تنها در ایران تامین مسکن به عنوان سکونت‌گاه معرفی و تعریف شود. اگر ما نوآوری و خلاقیت را در صنعت ساختمان کشور به کار گیریم ضمن ایجاد جذابیت لازم، بهره‌وری، ماندگاری، زیبایی و کارآیی در این حوزه به خوبی نمایان می‌شود و ما شاهد خواهیم بود که ساختمان‌های بسیار زیبا و مستحکم و پایدار داشته باشیم.

نانو پوشش‌ها در ساختمان ضمن اینکه باعث دفع آب شده و جذب کثیفی را به حداقل می رسانند، این امکان را نیز فراهم می‌کنند که نمای ساختمان را در مقابل اشعه فرابنفش خورشید که باعث زوال نما می‌شود مقاوم می سازند. این نانو پوشش ها در سطوح مختلفی از جمله: سیمان، آجر، سفال، سنگ، کاشی، چوب، سرامیک، شیشه، فولاد و بتن به کار می روند. در حال حاضر فناوری نانو در برخی محصولات و تجهیزات ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جواد نوفرستی مدیرعامل انجمن جامعه ایمن، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم‌وفناوری ایسکانیوز، اظهار کرد: امروزه نانو در صنعت ساختمان کاربردهای مختلفی دارد. بنابراین دو موضوع ایمنی و کاهش مصرف انرژی در صنعت ساختمان یکی از اولویت‌ها و ضروریات است.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین کاربرد نانو در صنعت ساختمان ایمنی و مقاوم سازی در برابر زلزله است. سال گذشته در آبان ماه که زلزله کرمانشاه پیش آمد متاسفانه راهکارهای اصولی و پیشگیری از زلزله در این زمینه رخ نداده است چرا که در کشور ما به این قضیه بیشتر با دید سیاسی نگاه کردند و این امر سبب شده که اکثر ساخت‌وسازها با مشکل مواجه شود.

نوفرستی با بیان اینکه با وجود شرکت‌های نانویی در کشور نیازی به واردات فناوری نیست، اظهار داشت: باید در کنار بهره‌گیری از فناوری‌های جدید باید مبحث 19 مقرارت ملی ساختمان را در ساخت‌وساز لحاظ کرد تا ساختمان‌ها در برابر زلزله مقاوم باشند. مدیرعامل انجمن جامعه ایمن، با تاکید براینکه حدود 24 میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شده است که بخش قابل توجهی از آنها در برابر زلزله آسیب پذیرند، افزود: با توجه به اینکه ایران در نقطه گسل زلزله واقع شده است و کاربرد نانو سیمان در این زمینه می‌تواند جلوی بسیاری از پیامدها را بگیرد چرا که با استفاده از این فناوری جدید لایه چند سانتی روی دیار ساختمان اضافه می‌شود که ساختمان را در برابر زلزله مقاوم می‌کند. می‌توان گفت مهم‌ترین اولویت به‌کارگیری این تکنولوژی کمک به مقاوم کردن ساختمان های موجود و جدید است.

وی همچنین اضافه کرد: بحث کاهش مصرف سوخت یکی دیگر از مواردی است که باید در ساخت‌وسازها مورد توجه قرار گیرد در حال حاضر در اکثر کشورها از نانو عایق برای بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان استفاده می‌کنند به نوعی که با ایجاد یک لایه نانو عایق در جداره ساختمان چه در بیرون و داخل ساختمان به مصرف سوخت کمک می‌کنند.

نوفرستی تاکید کرد: کمک به کاهش مصرف برق در تابستان برای سرمایش و کاهش مصرف گاز در زمستان برای گرمایش با استفاده از این فناوری فراهم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما به‌کارگیری نانو در جهت کاهش مصرف انرژی در صنعت ساختمان توسعه پیدا نکرده است، گفت: متاسفانه در کشور ما این باور و آگاه‌سازی وجود ندارد و هم اطلاع‌رسانی در این راستا صورت نگرفته است؛ درست است که استفاده از فناوری جدید هزینه دارد؛ ولی باید در این زمینه اطلاع رسانی شود.

نوفورستی با اشاره به اینکه به دلیل پایین بودن قیمت انرژی در کشور امروز جایگاه خوبی در به‌کارگیری فناوری نانو عایق در ساختمان نداریم، گفت: در بخش انرژی و ایمنی خودمان مطالبه‌گر نیستیم و به دنبال موضوعات ایمنی ساختمان و کاهش انرژی نیستیم باید به سمتی برویم که استفاده از آن به عنوان قانون جدی گرفته شود؛ بنابراین دستگاه‌هایی که در این عرصه مسئولان هستند باید پاسخگو باشند تا این بحث به یک مطالبه اجتماعی تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به حجم بازار صنعت ساختمان در ایران و اهمیت چاره اندیشی برای رفع معضلات کنونی این صنعت از یک سو و پتانسیل‌های بالقوه کشور در زمینه فناوری نانو، متخصصان این امر را بر آن داشت تا با تکیه بر دانش فنی نانو هر چه بیشتر در جهت آگاه سازی دست اندرکاران این صنعت و همیاری با ایشان جهت رفع بخشی از مشکلات کنونی بکوشند.

در حال حاضر با توجه به اجرایی شدن طرح هدفمندی یارانه ها و اهمیت بهینه سازی مصرف انرژی لزوم استفاده از فناوری های نوین چون نانو بیش از پیش خودنمایی می کند. با استفاده از نانوفناوری در صنعت ساختمان، نه تنها کیفیت ساخت و زیبایی نما و رفاه مصرف کننده تامین می شود، بلکه با کاهش بهای تمام شده و صرفه اقتصادی بیشتر، به حفظ منابع طبیعی نیز کمک می کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 975411

وب گردی

وب گردی