تشدید تلاش کنگره آمریکا برای قطع دسترسی ایران به سوئیفت

یک رسانه غربی می‎گوید کنگره آمریکا رایزنی با وزارت خزانه‎داری را در راستای اطمینان از قطع دسترسی ایران به سوئیفت افزایش داده است.

به گزارش ایسکانیوز، منابع آگاه به «واشنگتن فری بیکن» گفته‌اند کنگره آمریکا در حال رایزنی فشرده با وزارت خزانه‌داری این کشور است تا مانع از باز ماندن راه‌های ارتباط مالی ایران شود.

در همین‌ راستا، کنگره که حامی تحریم‌های ضد ایرانی است که از ۱۳ آبان اجرا می‌شود، خواهان پایان دسترسی ایران به سوئیفت شده است.

این در حالی است که اوایل هفته جاری، «تد کروز» سناتور جمهوریخواه ایالت تگزاس، لایحه جدیدی را با هدف تضمین حفظ تحریم‌های کلیدی علیه ایران، ارائه داد که بر مبنای آن، روادید و دارایی‌های اعضای هیأت مدیره سوئیفت که خواهان حفظ تعامل با ایران هستند نیز تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. این لایحه همچنین اختیارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را از بابت هدف قرار دادن بانک‌های ایرانی به اتهام واهی تامین مالی تروریسم، افزایش می‌دهد.

این لایحه با حمایت «مارکو روبیو» دیگر نماینده ایران‌ستیز سنای آمریکا، ارائه شده است و تحریم‌ها علیه ایران را فراتر از محدودیت‌های مورد نظر وزارت خزانه‌داری می‌برد تا آنجا که حتی ۲ بانک آمریکایی «جی‌پی مورگان» و «سیتی‌بانک» را که به سوئیفت وابسته هستند، تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

کارشکنی‌های کنگره آمریکا در حالی انجام می‌گیرد که اتحادیه اروپا در تلاش برای حفظ برجام، خود را ملزم به ایجاد کانال مالی جدیدی برای داد و ستد با ایران علیرغم تحریم‌های آمریکا می‌داند. بااین‌حال، «فایننشال تایمز» به نقل از منابع آگاه مدعی است از بیم انتقام‌جویی آمریکا، هیچ‌یک از اعضای این اتحادیه حاضر به میزبانی از مکانیزم مالی ایران- اروپا نیستند.

کد خبر: 975437

وب گردی

وب گردی