ساخت یک تراشه برای تشخیص سموم غذا

دانشمندان چینی موفق شدند تراشه ای الکترونیک برای تشخیص سموم موجود در غذا طراحی کنند که نسبت به نمونه های پیشین خود از دقت بسیار بالاتری برخوردار است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشگاه هنگ کنگ چین توانست نوعی ریز تراشه الکترونیکی طراحی نماید که قادر است عناصر سمی موجود در غذاها را تنها در 30 ثانیه تشخیص دهد.

امکان افزودن این تراشه به تجهیزات الکترونیکی کوچک مانند تلفن های همراه وجود دارد تا مردم بتوانند از آن به راحتی استفاده کنند. همچنین کار با این تراشه به راحتی امکان پذیر بوده و پیش بینی می شود در حدود یک سال آینده وارد بازارهای جهانی شود.

این تراشه پیشرفته از قطعات فلزی بسیار ریز تشکیل شده است چنانچه قطعات طلا و نقره بر روی شیشه ای مستطیل شکل نصب گردیده است.

تکنولوژی استفاده شده در این تراشه بر اساس طیف های شیمیایی «رامان» بوده که قادر است عناصر قرار داده شده روی آن را تجزیه و تحلیل نموده و اطلاعات حاصل از آن را بر روی صفحه نمایش ارائه کند.

پژوهشگران تاکید دارند این اختراع جدید می تواند سموم موجود در مواد غذایی را با دقت بی سابقه 90 درصدی تشخیص دهد و این تکنولوژی تا کنون در 4 یا 5 آزمایشگاه در سراسر جهان مورد آزمایش قرار گرفته است.

این تراشه علاوه بر قدرت تشخیص سموم می تواند نسبت افزودنی های شیمیایی در وعده های غذایی را معین نموده و همچنین از توانایی کشف مواد مخدر و دیگر مواد شبیه به آن در مواد غذایی برخوردار است.

کد خبر: 975460

وب گردی

وب گردی