برگزاری همایش ملی یادمان علامه طباطبایی

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی از برگزاری نشستی سراسری به مناسبت سالگرد رحلت علامه طباطبایی تحت عنوان "همایش ملی یادمان علامه طباطبایی خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، حمیدرضا علومی یزدی با بیان این مطلب اظهار داشت: 24 آبان ماه سالگرد ارتحال علامه طباطبایی است و دانشگاه علامه به این خاطر که از نام علامه طباطبایی منتفع است، وظیفه خود می‌داند که بزرگداشت مناسبی در جهت استفاده بیشتر از اندیشه‌ها و افکار ایشان در علوم انسانی برگزار کند.

وی با بیان اینکه امسال در دانشگاه علامه طباطبایی از 19 تا 24 آبان به عنوان هفته بزرگداشت علامه طباطبایی اعلام شده است، از تدارک دانشگاه‌ برای اجرای برنامه‌های متعدد در این راستا خبر داد.

علومی یزدی درباره "همایش ملی یادمان علامه طباطبایی با تاکید بر تشیع و مختصات آن" توضیح داد: یکی از آثار بسیار ارزشمند علامه، کتاب "شیعه در اسلام" است که با تمرکز روی آن کتاب و اندیشه‌های ایشان در خصوص تشیع واقعی این همایش یک روزه را در دانشگاه برگزار خواهیم کرد.

وی ادامه داد: این همایش در کتابخانه مرکزی علامه طباطبایی با حضور شاگردان ممتاز علامه در حوزه و دانشگاه برگزار خواهد شد و بسیاری از پژوهشکده‌ها و انجمن‌های علمی مانند پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، انجمن آثار و مفاخر ملی، مجمع عالی حکمت، بنیاد حکمت صدرا، موسسه حکمت و فلسفه برای همکاری با ما اعلام آمادگی کرده‌اند.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی درباره این همایش گفت: سخنرانی افتتاحیه این همایش توسط آیت‌الله محقق داماد، یکی از شاگردان برجسته علامه انجام خواهد شد و سخنرانی اختتامیه آن نیز توسط دکتر دینانی انجام می‌شود. در این روز چهار نشست تخصصی برگزار خواهیم کرد که در آن مقالات و سخنرانی‌های علمی اساتید دانشگاه علامه و سایر مراکز علمی دانشگاهی در خصوص علامه ارائه خواهد شد.

وی درباره برنامه‌های این دانشگاه برای هفته بزرگداشت علامه توضیح داد: از تمامی دانشکده‌ها و پژوهشکده‌هایمان خواسته‌ایم که یک نشست تخصصی درباره انعکاس اندیشه‌های علامه در حوزه تخصصی خودشان برگزار کنند. مثلا در دانشکده حقوق و علوم سیاسی قرار است نشستی در خصوص تاثیر اندیشه‌های علامه طباطبایی در حوزه فسلفه حقوق برگزار شود. در دانشکده علوم اجتماعی نیز قرار است در نشستی تخصصی جهان‌بینی اجتماعی علامه طباطبایی مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

علومی یزدی اضافه کرد: دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه دروه معرفت افزایی را در روزهای 23 و 24 آبان ماه با موضوع نگاهی بر منظومه فکری علامه طباطبایی برگزار خواهد کرد که در افتتاحیه آن چهره‌های شاخص علامه‌شناسی و علامه پژوهشی کشور حضور خواهند داشت و بعد از آن هم در کارگاه‌های تخصصی افکار علامه طباطبایی و اندیشه‌های ایشان در حوزه علوم انسانی مورد برسی قرار خواهد گرفت.

وی از دو رونمایی در هفته بزرگداشت علامه در کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی خبر داد و گفت: در کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی پروفایلی با نام علامه طباطبایی به زبان‌های مختلف در گوگل اکسپلور ایجاد شده است که از طریق آن می‌توانیم همه ارجاعاتی که به آثار علامه در فضای دیجیتال انجام می‌شود را رصد و در واقع ضریب نفوذ آثار ایشان را ارزیابی کنیم که از این سیستم در هفته بزرگداشت علامه رونمایی خواهد شد.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: ما اثر شناسی علامه را در فضای دیجیتال دنبال کردیم و تمامی اشیای دیجیتالی مربوط به علامه اعم از دست‌نوشته، عکس، کتاب موسیقی شناسایی شده و قرار است که همه این‌ آثار تجمیع شده و توسط کتابخانه مرکزی علامه طباطبایی رونمایی شود.

علومی یزدی از برنامه‌های این دانشگاه برای اعطای جایزه علامه طباطبایی خبر داد و افزود: در نظر داریم سال 1400 که مقارن با چهلمین سالگرد درگذشت علامه‌ طباطبایی است، همایش بین‌المللی علامه طباطبایی را برگزار کنیم و از هم‌اکنون دبیرخانه دائمی آن را در دانشگاه تشکیل داده‌ایم . همچنین در نظر داریم جایزه بین‌المللی علامه طباطبایی را ایجاد کنیم و در این راستا قرار است که تمامی آثاری را که به تمامی زبان‌های دنیا ممکن است راجع به علامه نوشته شود، به دبیرخانه این جایزه ارسال شده و مورد بررسی قرار بگیرد.

وی در پایان یادآور شد: دانشگاه علامه طباطبایی قصد دارد به قطب علامه شناسی و علامه پژوهی کشور تبدیل شود و بتواند در بهره‌مندی از اندیشه‌های ناب علامه پیشگام باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 975492

وب گردی

وب گردی