اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین رایانه جهان را می سازد

یک روزنامه آلمانی در گزارشی اعلام کرد، اتحادیه اروپا قصد دارد با مشارکت دانشمندانی از کشورهای مختلف این قاره سریع‌ترین و بزرگ‌ترین رایانه کوانتومی جهان را تولید کند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، کشورهای جهان هم اکنون برای ساخت بزرگ‌ترین رایانه و ایجاد انقلابی در عرصه تکنولوژی اطلاعات در رقابت هستند. هدف ساخت چنین رایانه هایی انجام محاسباتی است که رایانه های عادی موجود از حل آن عاجزند. در همین راستا بر اساس اعلام روزنامه آلمانی «زود دویچه سایتونگ» اتحادیه اروپا نیز با راه اندازی پروژه ای برای ساخت سریع‌ترین و بزرگ‌ترین رایانه جهان تلاش می کند.

این روزنامه در گزارش خود افزود: پروژه ساخت رایانه کوانتومی اروپایی روز دوشنبه تحت نظارت گروهی از پژوهشگران و دانشمندان عرصه صنعت و علوم آغاز شده و پیش بینی می شود این رایانه تا 3 سال آینده آماده بهره برداری شود.

در همین رابطه « فرانک ویلهلم ماوخ » هماهنگ کننده پروژه و استاد فیزیک دانشگاه زارلاند در زاربروکن آلمان گفت: این رایانه اولین رایانه سریع اروپا خواهد بود و پیش‌بینی می شود به بهترین رایانه جهان تبدیل شود. این پروژه با نظارت دانشمندانی از کشورهای آلمان، اسپانیا، سوئد، سوئیس و فنلاند انجام شده و در ساخت اولین نمونه آن در مرکز پژوهش های « یولیش در نوردراین وستفالن » آلمان مشارکت خواهند کرد.

این پروژه جزیی از برنامه سفینه کوانتومی است که دولت اتریش آن را پرتاب می کند و روز دوشنبه برنامه آن با هزینه یک میلیارد یورو ارائه شد که بر اساس اظهارات کمیسیون اروپا هدف از آن تقویت پژوهش ها و تحقیقات اروپا در زمینه تکنولوژی کوانتوم است و پیش بینی می شود 5 هزار پژوهشگر در آن مشارکت کنند.

این روزنامه ادامه داد: دولت اتریش ده ها میلیون یورو برای موفقیت پروژه رایانه کوانتومی اختصاص داده است، ماوخ تاکید کرد: در زمان کنونی مسئله مهم آن است که ما فرصتی برای اجرای نظریات خود به دست آورده ایم.

این دانشمند آلمانی افزود: رایانه های کوانتومی بسیار سریع تر از رایانه های عادی است و محاسبات را به شکل موازی انجام می دهد و نه به طور متسلسل و این باعث می شود به طور خارق العاده ای سرعت شبیه سازی در عرصه شیمی و علوم مواد جامد افزایش یابد.

زود دویچه در ادامه گزارش خود آورده است: انسان خواهد توانست جزئیات را شببیه سازی نماید و شاید بتوان روزی با کمک این رایانه کوانتومی آنزیم های نیتروژن را شبیه سازی کرد، اگر انسان بتواند این آنزیم ها را فهم کرده و شبیه سازی کند می تواند کودهای شیمیایی را در درجه حرارت های پایین تری تولید کند چنانچه انسان می تواند گازهای گلخانه ای را با کمک این رایانه ها 20 درصد کاهش دهد که برای نسل های آینده بسیار مفید است.

در بخش دیگری از گزارش این روزنامه آمده است: این رایانه کوانتومی به شکل استوانه ای بزرگ به ارتفاع حدود 4 متر و قطر 1.5 متر ساخته می شود. لایه خارجی این رایانه نیز شبیه به کوره ای است که منتقل کننده حرارت بوده و داخل آن نیز سیستم خنک کننده وجود دارد و قطعات آن ابر رساناهایی است که باید تا حدود منفی 273 درجه سانتی گراد خنک شوند تا این رایانه بتواند کار خود را آغاز کند.

کد خبر: 975511

وب گردی

وب گردی