هند از تحریم‎های نفتی ایران معاف شد

یک روزنامه هندی می‎گوید آمریکا با معافیت هند از تحریم‎های نفتی ایران موافقت کرده و این خبر طی چند روز آینده رسماً اعلام خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوزر، روزنامه تایمز اقتصادی چاپ هندوستان به نقل از منابع آگاه از موافقت آمریکا با معافیت هند از تحریم‌های ضدایرانی خبر داد.

به‌این‌ترتیب، شرکت‌های نفتی هند می‌توانند تا مارس ۲۰۱۹، ماهانه حدود ۱.۲۵ میلیون تن نفت از ایران وارد کنند که با سفارش آنها در هر یک از ماه‌های اکتبر و نوامبر برابری می‌کند.

انتظار می‌رود دولت دهلی ظرف چند روز آینده این خبر را به طور رسمی اعلام کند.

به گفته منابع آگاه، هند و آمریکا به توافق گسترده‌ای در خصوص معافیت از تحریم دست یافته‌اند و قرار است هند یک سوم از واردات نفت خود از ایران را کم کند که کاهش چشمگیری به‌شمار می‌رود.

معافیت از تحریم‌های ضد ایرانی امتیاز بزرگی برای شرکت‌های «ایندین اویل» و «ام‌آرپی‌ال» به‌شمار می‌رود که ۲ مشتری بزرگ نفت ایران هستند حال آنکه هنوز مشخص نیست سهم هر یک از آنها از این معافیت چه میزان است.

طریقه پرداخت هزینه نیز مسئله‌ای است که همچنان از سوی ایران و هند تحت بررسی قرار دارد. این احتمال وجود دارد که طرفین همچنان به مکانیسمی که بر مبنای آن ۵۵ درصد از پرداخت به یورو و ۴۵ درصد به روپیه انجام می‌شود؛ پایبند بمانند.

به ‌این‌ ترتیب، از روپیه برای خرید برنج، دارو و دیگر تولیدات ساخت هند استفاده می‌شود.

هند به آمریکا اطمینان داده که این مکانیسم تضمینی است مبنی بر اینکه ایران نمی‌تواند پول حاصل از فروش نفت به هند را صرف فعالیت‌های به‌زعم آنها تروریستی کند!

هند همچنین در صورت امکان از افزایش واردات نفت از آمریکا استقبال کرده است.

در حال‌ حاضر، ایران از نفتکش‌های خود برای انتقال نفت به هند استفاده می‌کند و مسئولیت بیمه محموله‌ها را نیز خود به عهده می‌گیرد اما احتمال مذاکره بیشتر در این خصوص وجود دارد.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید دیروز چهارشنبه با لحنی نسبتاً مصالحه جویانه اذعان کرد که ممکن است برخی کشورها قادر نباشند روند به صفر رساندن [واردات نفت از ایران] را به سرعت طی کنند.

وی که یکی از چهره های برجسته طرفدار جنگ و مخالف ایران است، همچنین گفت واشنگتن درصدد است تا حداکثر فشار ممکن را بر توان جمهوری اسلامی ایران برای صادرات نفت خام اِعمال کند اما تا جایی که به کشورهایی که به این ماده خام وابسته هستند، لطمه ای وارد نشود.

کد خبر: 975527

وب گردی

وب گردی