نظام ترمی واحدی در حوزه تربیت استاد هنرمند سنتی ناکارآمد است

سرپرست دانشگاه هنرهای سنتی ایرانی اسلامی استاد فرشچیان با بیان اینکه نظام ترمی واحدی برای تربیت استاد هنرمند سنتی ناکارآمد است، از به کارگیری مدل استاد-شاگردی به جای نظام ترمی واحدی در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از ایسنا، بهمن نامور مطلق سرپرست دانشگاه استاد فرشچیان، درباره ظرفیت این دانشگاه برای پذیرش دانشجو گفت: هنوز به دقت تعداد مشخص نشده است، اما چون می‌خواهیم سراستاد تربیت کنیم احتمالا دانشگاه ما بیشتر از 100 تا 200 دانشجو در مراحل اولیه نپذیرد، ضمن آنکه در شروع این تعداد کمتر هم خواهد بود.

وی درباره نحوه آموزش دانشجویان این دانشگاه اظهار کرد: برنامه ما این است که در اختیار هر استادی 10 دانشجو قرار دهیم و آن دانشجویان تا شش سال تحت آموزش آن استاد باشند. حقیقتا قصد ما توسعه کمی نیست بلکه آموزش کیفی است تا دانش‌آموختگان این دانشگاه در آینده بتوانند آموزش‌های کیفی را به کمی تبدیل کنند و در مراکز خودشان هنرمند تربیت کنند.

سرپرست دانشگاه استاد فرشچیان در خصوص معیارهای پذیرش اساتید در این دانشگاه گفت: فعلا در حال تدوین آیین‌نامه جذب اساتید هستیم، اما معیار اصلی مهارت و مبانی حکمی در آثار آنان است و آنچه که به عنوان معیار اصلی برای ما مطرح نیست، بحث مدرک آکادمیک است و امیدواریم بتوانیم در این خصوص با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به توافق برسیم تا بتوانیم استادان بدون مدرک آکادمیک را در این دانشگاه جذب کنیم.

نامور مطلق درباره نظام آموزشی این دانشگاه یادآور شد: نظام ترمی واحدی برای تربیت هنرشناس، کارشناس هنری و شاید هم گاهی برای تربیت هنرمندان مدرن خوب باشد. برای هنرهای سنتی نیز کارکرد نظام ترمی واحدی را به کلی نفی نمی‌کنیم اما این نظام در حوزه تربیت استاد هنرمند سنتی ناکارآمد است و تجربه هم این را نشان داده است، به همین جهت در دانشگاه استاد فرشچیان در حال تلاش برای راه‌اندازی سیستم استاد شاگردی به جای سیستم ترمی واحدی هستیم.

وی درباره برنامه‌های این دانشگاه برای تمرکززدایی هنرهای سنتی از مناطق مختلف کشور گفت: خوشبختانه هنرهای سنتی و صنایع دستی ما، هنرهایی هستند که متعلق به یک جای خاص نیستند، در هرگوشه کشور ما یک هنر متولد شده و زادگاه یکی از هنرهای ما است، مثلا در سیستان و بلوچستان هنرهایی مانند سوزن دوزی، حصیربافی و گلیم‌بافی داریم. در اصفهان مجموعه‌ای از هنرها را داریم. در خراسان جنوبی هنرهای نساجی مانند حوله‌بافی و برک بافی وجود دارد. در خراسان رضوی هنرهای مربوط به سنگ‌هایی مانند فیروزه بسیار گسترده است. در آذربایجان کردستان، خوزستان و سایر مناطق و استان‌های کشور هنرهای بی‌شماری وجود دارد و به خاطر همین تنوعی که در جغرافیا و قومیت‌های ما وجود دارد، بیشترین تنوع هنرهای سنتی را در دنیا داریم که از افتخارات ما است.

سرپرست دانشگاه استاد فرشچیان اضافه کرد: در سمنان و همدان سنت بسیار خوبی مانند سفالگری داریم و استادانی که در آنجا هستند برای تربیت شاگردان می‌توانند بسیار مفید باشند، به خاطر همین ناچاریم که تمرکز زدایی کنیم و برای این کار ابتدا باید در تهران الگوی موفقی داشته باشیم و بعد بتوانیم این الگو را در سایر مناطق تعمیم دهیم، البته با رشد کمی و جهشی موفق نیستیم.

گفتنی است، دانشگاه استاد فرشچیان دانشگاه آزاد اسلامی که به تازگی افتتاح شده است، از بهمن سال جاری و یا مهر سال آینده در سه حوزه "نگارگری و هنرهای وابسته"، "خوشنویسی" و "صنایع دستی" دانشجو جذب خواهد کرد.

انتهای پیام /

کد خبر: 975528

وب گردی

وب گردی