ترامادول و متادون اولین علت مرگ در اثر مسمومیت با ترکیبات مخدر است

دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد از موارد مرگ ناشی از مسمومیت، به دلیل عوارض ناشی از سوء مصرف مواد مخدر و محرک است، گفت: ترامادول و متادون اولین علت مرگ در اثر مسمومیت با ترکیبات مخدر است.

به گزارش ایسکانیوز وبه نقل از ایفدونا، دکتر یسنا به منش با اشاره به اینکه مسمومیت در اثر عوامل مختلفی رخ می دهد، گفت: مهمترین علل مسمومیت ها مواد شیمیایی، سموم دفع آفات نباتی، منوکسیدکربن، داروها، مواد مخدر و محرک، مواد غذایی، قارچ ها و گیاهان سمی، گزش جانوران سمی و فلزات سنگین مانند جیوه و سرب است.

مرگ سالانه ۵۵۰۰ نفر دراثر مسمومیت

وی به آمار سازمان پزشکی قانونی درمورد میزان مرگ و میر بر اثر مسمومیت ها، گفت: سالانه حدود ۵ هزار و ۶۰۰ نفر در کشور بر اثر انواع مسمومیت ها جان خود را از دست می دهند و بیش از ۵۰ درصد از موارد مرگ ناشی از مسمومیت، به دلیل عوارض ناشی از سوء مصرف مواد مخدر و محرک است.


دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو افزود: دومین عامل مسمومیت منجر به مرگ، با شیوعی در حدود ۲۰ درصد، سموم از قبیل سموم دفع آفات نباتی، قرص برنج و جونده کش ها، الکل و متانول، سیانور و سرب می باشد. مسمومیت های دارویی با درصدی نزدیک به ۱۳ درصد سومین عامل مرگ ناشی از مسمومیت ها می باشند و در نهایت مسمومیت با منوکسید کربن با شیوعی مشابه مسمومیت دارویی، منجر به مرگ ناشی از مسمومیت در کشور ایران می شود.

حدود ۵ هزار و ۶۰۰ نفر در کشور بر اثر انواع مسمومیت ها جان خود را از دست می دهند و بیش از ۵۰ درصد از موارد مرگ ناشی از مسمومیت، به دلیل عوارض ناشی از سوء مصرف مواد مخدر و محرک است



عامل مراجعه ۴۶ درصد مسمومان به بیمارستان ها دارویی است


وی گفت: این در حالیست که شیوع مسمومیت های مراجعه شده به بیمارستان ها کمی متفاوت است. داروها با شیوع ۴۶ درصد، اولین عامل مسمومیت و مراجعه به بیمارستان هستند.


به‌منش تصریح کرد: بر اساس بررسی های صورت گرفته در سال ۹۶، از میان نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر مراجعه کننده مسموم به بیمارستان ها، ۴۱ هزار نفر مسمومیت دارویی داشته اند. در شش ماهه اول سال ۹۷ نیز، ازمیان ۵۵ هزار مراجعه به بیمارستان های کشور، ۲۲ هزار مورد دچارمسمومیت دارویی بودخ اند که ۴۰ درصد از کل مسمومیت ها را شامل می شود.


تهران در صدر مراجعه مسمومان دارویی به بیمارستان‌ها


به گفته دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو، بیشترین مراجعات مسمومیت دارویی در سال ۹۶ از بیمارستان های مرجع مسمومیت شهر تهران به میزان ۷هزار نفرگزارش شده است و شهرهای شیراز و اصفهان هریک با ۵ هزار و ۵۰۰ مراجعه مسمومیت و شهرهای مشهد، ارومیه، لرستان، گلستان، کردستان و کرمانشاه با تعداد ۳ هزار تا هزار و ۵۰۰ مسمومیت دارویی ثبت شده، بیشترین تعداد مسمومیت دارویی را به خود اختصاص داده اند.

پس از مسمومیت دارویی با شیوع ۴۰ درصد در کشور، مسمومیت با مواد اعتیاد آور(مانند ترامادول، متادون، تریاک، شیشه، حشیش، هروئین و مرفین) به میزان ۲۳درصد، بیشترین تعداد مسمومیت را شامل می شود



وی ادامه داد: پس از مسمومیت دارویی با شیوع ۴۰ درصد در کشور، مسمومیت با مواد اعتیاد آور(مانند ترامادول، متادون، تریاک، شیشه، حشیش، هروئین و مرفین) به میزان ۲۳درصد، بیشترین تعداد مسمومیت را شامل می شود.
وی ادامه داد: همچنین گزیدگی ها با ۱۳ درصد، مواد شیمیایی ۹ درصد، الکل ۴ درصد، سموم کشاورزی ۳ درصد، منوکسید کربن ۲ درصد و قرص برنج و قارچ و مواد غذایی سمی هر کدام ۱ درصد از دیگر مسمومیت های ثبت شده در بیمارستان‌های کشور هستند.


بیشترین مسمومیت دارویی با بنزودیازپین‌ها


وی با اشاره به اینکه از میان داروها، بیشترین مسمومیت با شیوعی در حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد، در مورد داروهای موثر بر سیستم مغز و اعصاب خصوصا بنزودیازپین ها و سپس با اختلاف زیاد، با داروهای ضدافسردگی و ضد جنون است، افزود: داروهای مسکن غیر مخدر نیزعامل ۲۰ درصد از مسمومیت های دارویی هستند.


به گفته دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو، ترامادول و متادون دو دارویی هستند که به دلیل ماهیت مخدری که دارند در دسته مسمومیت با ترکیبات مخدر و محرک طبقه بندی می شوند. ترامادول و متادون جمعا، علت ۶۵ تا ۷۰ درصد از مسمومیت های ناشی از ترکیبات مخدر مراجعه شده به بیمارستانها هستند.


وی با بیان اینکه مسمومیت بالای متادون به رغم عدم عرضه این دارو در داروخانه ها، می تواند به دلیل عرضه قاچاق آن در بازار سیاه باشد،گفت: متاسفانه بیشترین مراجعه به دلیل مسمومیت ناشی از ترکیبات مخدر، مربوط به شهر تهران است. بطوری که ۶ هزار نفر در سال۹۶، در اثر مسمومیت با ترکیبات مخدر به بیمارستان های تهران مراجعه کرده اند.

به منش ادامه داد: پس از ترامادول و متادون، ۲۰ درصد از مسمومیت های ناشی از ترکیبات مخدر مربوط به تریاک، ۶ درصد شیشه و مابقی مربوط به مصرف حشیش، هروئین و مرفین است.

50 درصد مرگ با سموم به قرص برنج اختصاص دارد


وی با بیان اینکه در ۵ ماهه اول سال ۹۷ میزان مرگ براثر مصرف قرص برنج نسبت به مدت مشابه سال ۹۶، بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است، عنوان کرد: سازمان پزشکی قانونی کشور از میان سمومی مانند الکل، قرص برنج، سموم دفع آفات نباتی، جونده‌کش‌ها، سیانور و سرب، علت مرگ ۵۰ درصد از افرادی که با این مواد مسموم شده اند، قرص برنج اعلام کرده است. بطوریکه در سال گذشته ۶۴۰ نفر جان خود را بر اثر تماس خوراکی یا تنفسی با این سم قرص برنج از دست داده اند.

وی با اشاره به آمار مسمومیت با الکل نیز اظهار کرد: ۱۲۲ نفر در سال ۹۶ به دلیل مسمومیت با الکل جان خود را از دست داده اند که این آمار در سال جاری به دلیل مسمومیت دسته جمعی با الکل در برخی از استان‌های کشور بسیار بیشتر از سال گذشته بوده است.

دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: نکته مهم درمورد مسمومیت با الکل آن است که به محض بروز علائمی مانند عدم تعادل، مشکلات گوارشی، دید برفکی دوبینی و تاری دید به مراکز درمانی مراجعه شود. چراکه با گذشت زمان شرایط فرد مسموم به شدت وخیم می شود و ممکن است منجر به مرگ شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 975559

وب گردی

وب گردی