توزیع کنونی یارانه برق از عدالت اجتماعی به دور است/ ایده توزیع کارت انرژی برای کنترل مصرف

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: توزیع کنونی یارانه برق از عدالت اجتماعی به دور است، چرا که بدمصرف‌ها از یارانه بیشتری بهره می‌برند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، داود فرخزاد در نشست خبری هجدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق با اشاره به اینکه برای جلوگیری از بدمصرفی برق برنامه ریزی شده است، گفت: طرحی برای استفاده از کارت انرژی داریم که هنوز عملیاتی نشده است.
وی همچنین درباره تعرفه برق بدمصرف ها نیز گفت: در تمام دنیا افرادی که مصرف بالایی دارند با جریمه مواجه می شوند و افزایش قیمت برق در ایران نیز تنها برای مشترکین بدمصرف خواهد بود.
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران با بیان اینکه هدف ما افزایش قیمت برق نیست، افزود: طرحی برای تشویق افرادی که کمتر از الگوی مصرف استفاده می کنند داریم. هدف صنعت برق این است که به بدمصرف ها هشدار بدهد که نباید زیاد مصرف کنند.
با بیان اینکه خاموش کردن سیستم سرمایشی ادارات پس از تمام شدن ساعات اداری در برنامه ما است، افزود: تیم هایی برای بررسی مراکزی که مولد دارند تجهیز کردیم تا از مولدهای خود استفاده کنند. عدم استفاده از مولدها به دلیل گران تر بودن گازوئیل در مقابل نرخ برق است و این باعث می شود تا کارخانه ها و مراکز مجهز از برق شبکه استفاده کنند.
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران ادامه داد: قصد داریم با طرحی این مراکز را تشویق به استفاده از مولدهای خود کنیم که در صورت عملیاتی شدن آن بخش قابل توجهی از مصارف کاهش پیدا خواهد کرد.
فرخزاد تصریح کرد: درصدد هستیم سیستم ایستگاه های CNG را در فاصله ساعتی 13 الی 16 بعد از ظهر که حداقل مراجعه را دارند خاموش کنیم.
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران درباره برنامه های تابستان آینده نیز گفت: سعی داریم 3 هزار مگاوات کاهش مصرف داشته باشیم و 5 هزار مگاوات نیز نیروگاه خواهیم داشت که امیدواریم همکاری های لازم در این زمینه صورت گیرد.
فرخزاد ادامه داد: درحالی که بسیاری از مردم به دلیل کمبود برق در نواحی گرمسیری با محدودیت مواجه هستند بسیاری دیگر در شهر های شمالی به دلیل پایین بودین قیمت برق از تمام امکانات موجود استفاده می کنند و ما سعی داریم این اتفاق در تابستان سال آینده رخ ندهد.
وی تصریح کرد: در تابستان سال گذشته یک شب نیز خاموشی نداشتیم و این یک افتخار است چراکه تمام خاموشی ها در روز اتفاق افتاده است که آن هم به دلیل محدودیت نیروگاه های برق‌آبی بود. تابستان سال 97 نسبت به سال گذشته 36 روز گرم‌تر داشته و به طور متوسط 1.09 درجه سانتیگراد تابستان سال 97 نسبت به سال گذشته گرم‌تر بود.
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران با تاکید بر اینکه خاموشی های ادارات در تابستان یک کار نمادین است، افزود: با چنین راهکاری صرفه جویی اندکی رخ می دهد که عدد بزرگی نیست اما انتظار داریم استانداری ها، مقامات محلی، بانک ها، شهرداری ها و سازمان های عمومی غیردولتی به کمک ما بیایند. این میزان صرفه جویی اگر با هم جمع شود، عدد بزرگی است و ما اگر فقط 500 مگاوات هم از این راه صرفه جویی کنیم به انداز یک نیروگاه سیکل ترکیبی است لذا این حرکت بیشتر اقدامی نمادین است.

وی در خصوص جزئیات طرح توزیع کارت انرژی گفت: بی شک این مسئله ابعاد مختلفی دارد که باید از جنبه‌های گوناگون مورد ارزیابی قرار گیرد اما همانطور که کارت سوخت در بین شهروندان توزیع و موجب شد که میزان مصرف کنترل شده باشد قصد داریم که با توزیع کارت انرژی نیز میزان مصرف برق را مدیریت کنیم.

وی با تاکید بر این مسئله که در حال حاضر این طرح تنها در حد یک ایده است که باید در مجلس تعریف شود گفت: این مسئله برای تشویق کم مصرفی در بین مشترکان طراحی شده و هیچ هدف دیگری جز مدیریت مصرف پشت این طرح قرار ندارد.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در پاسخ به این سوال که آیا بر اساس عدالت محوری که شعار صنعت برق است آیا برای استان‌های مرکزی و گرم و خشک نیز تدبیری برای افزایش تعرفه در نظر گرفته شده است، گفت: وزارت نیرو به هیچ عنوان قصد ندارد که با افزایش تعرفه کار را برای مشترکان سخت کند و تنها هدف این است که با تغییر تعرفه برای مشترکان پرمصرف میزان مصرف مدیریت شود.

به گفته وی باید برای تغییر تعرفه مسائل مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد و بی شک تا زمانی که این اتفاق نیفتد نمی‌توان این طرح را وارد مرحله اجرا کرد. لذا باید گفت که نگرانی در این حوزه وجود ندارد چرا که تنها هدف وزارت نیرو انجام سیاست‌هایی در راستای مدیریت مصرف است.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران با اشاره به سیاست دولت در حوزه مدیریت مصرف گفت: اولین گام دولت در این حوزه سخت گیری به ادارات دولتی بود که خوشبختانه امسال توانستیم از این طریق نتیجه خوبی را دریافت کنیم.

وی با تاکید بر این مسئله که تعداد پرمصرف‌ها در کشور ۲۷ درصد است گفت: اگر بتوان این تعداد را به ۱۷ درصد کاهش داد قطعا تا حد زیادی در میزان مصرف برق صرفه جویی خواهد شد. لذا لازم است به این مسئله توجه شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 975569

وب گردی

وب گردی