مخترع اینترنت خواستار فروپاشی شرکت های بزرگ تکنولوژیک شد

تیم برنرز لی مخترع اینترنت معتقد است امروزه اینترنت به وسیله ای برای سوء استفاده از اطلاعات شخصی مردم جهان تبدیل شده و شبکه های اجتماعی به انتشار نفرت اقدام می کنند و باید قدرت شرکت های بزرگ تکنولوژیک جهان مهار شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، « تیم برنرز لی » استاد دانشگاه ماساچوست و آکسفورد در آمریکا گفت: پس از رسوایی های به وجود آمده در خصوص سوء استفاده از اطلاعات شخصی و استفاده از شبکه های اجتماعی برای نشر مطالب نفرت انگیز، نسبت به وضع کنونی اینترنت احساس ناامیدی می کنم.

مخترع شبکه اینترنت در سال 1989 در گفت وگو با رویترز افزود: شرکت های بزرگ تکنولوژیک در «سیلیکون ولی» مانند فیس بوک و گوگل به طور گسترده ای افزایش یافته است و در صورتی که نفوذ آنها توسط رقبای این شرکت ها محدود نشود، نیاز به فروپاشی دارند.

نتیجه انقلاب دیجیتالی به وجود آمده در جهان مُشتی شرکت های تکنولوژیک است که دفاتر اصلی آنها از دهه 90 قرن گذشته در آمریکا بوده است و هم اکنون از توان مالی و فرهنگی مشترکی برخوردارند و قوی تر از بسیاری از کشورهای دارای حاکمیت شده اند.

برنرز لی معتقد است که رسوایی کمبریج آنالیتیکا برای بسیاری نقطه آغاز تحولی مجدد از جمله همین شرکت بود.

اما وی همچنین نسبت به کاهش حجم این شرکت ها نیز هشدار داد و گفت: سرعت ابتکار در عرصه تکنولوژی در سراسر جهان اجازه این کاهش را می دهد اما باید این اقدام در جریان تحول در بازار تکنولوژی صورت پذیرد و نه کاهش میزان قدرت رقابت.

ظاهراً عذرخواهی مدیر اجرایی فیس بوک پس از رسوایی کمبریج آنالیتیکا و تعهد به تلاش برای حفاظت از اطلاعات کاربران برای برنرز لی کافی نبوده و پدر تکنولوژی وب معتقد است شبکه های اجتماعی هنوز برای انتشار نفرت استفاده می شوند.

برنرز لی گفت: هنگامی که قطره ای از عشق، دوستی و محبت را در توییتر می گذاریم خیلی زود در این فضا حل شده و ناپدید می شود اما زمانی که نقطه ای از نفرت در آن به اشتراک گذاشته می شود احساس می کنیم با سرعتی بسیار زیاد انتشار می یابد و من در اینجا سوال می کنم که آیا این به خاطر آن است که توییتر تنها به عنوان یک واسطه ساخته شده است؟

برنرز لی مبتکر تکنولوژی وب در سال 1990 است که در مرکز پژوهش های فیزیک اروپا آن را اختراع کرده و آن را با نام «World Wide Web» به معنای «وب جهان گستر» نامید.

کد خبر: 975578

وب گردی

وب گردی