صالحی عمران: طرح اصلاح برنامه های درسی به مهارت افزایی دانشجویان کمک می کند

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: طرح اصلاح برنامه های درسی وزارت علوم، به مهارت افزایی دانشجویان کمک می کند.

دکتر ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در زمینه تاثیر کارآموزی بر مهارت افزایی دانشجویان گفت: طبیعتا هر اندازه ای که میزان دروس عملی در دانشگاه ها بیشتر باشد، دانشجویان می‌توانند با بازار کار بیشتر آشنا شوند.

به گفته وی، در سراسر جهان دو نوع دانشگاه وجود دارد، که یکی دانشگاه های سنتی و دیگری دانشگاه های مهارتی هستند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای اظهار داشت: دانشگاه فنی حرفه ای همان طور که از نامش پیداست، از جمله دانشگاه های مهارتی به شمار می رود و فلسفه خاص خودش را دارد.

وی بیان کرد: دانشگاه های سنتی وظیفه ندارند دانشجو را برای بازار کار آماده کنند، بلکه بیشتر بر مواردی مانند تولید دانش و پژوهش تمرکز دارند. به گونه ای دیگر می توان گفت تربیت نیروی انسانی به معنای وسیع از جمله وظایف دانشگاه های سنتی است.

صالحی عمران افزود: در هیچ کجای دنیا رسالت دانشگاه ها این نیست که حتما دانشجویان باید وارد بازار کار شوند. متاسفانه دانشگاه های کشور در چند سال اخیر به صورت بی رویه افزایش پیدا کرده و به دنبال آن، تعداد دانشجویان در کشور نیز به شدت افزایش پیدا کرده است.اگر تعداد دانشجویان در کشور محدودتر بود می توانستیم بر مهارت افزایی آنان بیشتر تمرکز داشته باشیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه در گذشته شاهد دوره رشد کمی بودیم که براساس آن، تعداد دانشجویان و دانشگاه ها بدون در نظر گرفتن نیاز صنعت و نیروی انسانی افزایش پیدا کرده است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: برای ایجاد تعادل میان تعداد دانشجویان و نیاز صنعت، بخشی از برنامه ها باید بر اساس رشد اقتصادی در نظر گرفته شود. تا زمانی که رشد اقتصادی، تولید ناخالص ملی و شرایط اقتصادی کشور مطلوب نشود، نمی توان دانش آموختگان را به طور مطلوب وارد بازار کار کرد.

وی در پایان تاکید کرد: در راستای مهارت افزایی دانشجویان باید اصلاحات اقتصادی در بخشی از برنامه ها در نظر گرفته شود، بخش دیگر را می توان از طریق اصلاح برنامه های درسی محقق کرد، در همین راستا وزارت علوم طرحی تحت عنوان ارائه مهارت های اشتغال پذیری به دانشجویان در نظر گرفته است که به مهارت افزایی دانشجویان کمک می کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 975592

وب گردی

وب گردی