راز تغییر میکروبیوم های مهاجران

دانشمندان اعلام کردند که بر اثر مهاجرت، احتمال تغییر میکروبیوم ها در انسان وجود دارد. میکروبیوم به زیستگاه گونه‌های مختلف باکتری و قارچ‌هایی گفته‌ می‌شود که در یک همزیستی متعادل و در عین حال منحصر به فرد، بخشی از مشخصات بیولوژیک ما را تشکیل‌ می‌دهند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشمندان طی یافته‌ای عجیب کشف کردند که افراد مهاجرت کننده از کشورهای در حال توسعه به کشورهای توسعه یافته ، بلافاصله میکروبیوم بومی خود را از دست داده و به سرعت میکروبیوم مردم آمریکایی- اروپایی را به دست می آورند.

افراد ساکن در کشورهای در حال توسعه، تنوع بیشتری از باکتری ها در روده خود دارند که برای سلامتی عمومی مناسب است. طی مطالعاتی مشخص شد که مهاجران جنوب شرقی آسیا، بعد از مهاجرت بلافاصله این تنوع را از دست خواهند داد.

بسیاری از کسانی که به آمریکا مهاجرت می کنند، در ابتدا سالم هستند؛ اما در گذر زمان و به مرور دچار عارضه چاقی می شوند. این امر تنها به دلیل تغییر رژیم غذایی یا افزایش کالری رخ نمی دهد بلکه اتفاق دیگری در حال رخ دادن است.

محققان بر این باورند که این مسئله حاصل از تغییر در تعداد تریلیون ها موجود میکروسکوپی است که در داخل بدن ما زندگی می کنند و میکروبیوم نام دارند.

محققان دانشگاه مینه سوتا در آزمایشگاه، به بررسی دنیای میکروب هایی پرداختند که در دستگاه گوارش زندگی می کنند. این موجودات نامرئی میکروبیوم روده نامیده می شوند و برای سلامتی انسان اهمیت بسیار دارند.

این میکروبیوم ها به هضم غذاهایی که بدن توانایی آن را ندارد، آموزش سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت ها کمک می کنند. تغییرات در میکروبیوم روده انسان با هر بیماری مهم مزمن انسانی همراه است.

در واقع اطلاعات نشان می دهد که میکروبیوم و تغییر آن می تواند بسیاری از این بیماری ها، از جمله چاقی را ایجاد کند.

محققان بررسی کردند که با مهاجرت از یک کشور در حال توسعه به آمریکا چه بلایی بر سر میکروبیوم های روده می آید.

در این تحقیقات که به طور خاص و برای نمونه روی دو قوم آسیایی Hmong (از مناطق کوهستانی چین، ویتنام، لائوس و تایلند) و Karen (از میانمار و تایلند) مورد بررسی قرار گرفتند. در این بین اولین نسل به دنیا آمده بعد از مهاجرت این افراد به آمریکا مورد مطالعه قرار گرفت.

تحقیقات نشان داد که با مهاجرت دو قوم Hmong و Karen به آمریکا تنوع در میکروبیوم های آنان کاهش یافت و آسیایی های مهاجر نسبت به افراد غیر مهاجر دارای میکروبیوم های کمتری بودند این شرایط برای کودکان این افراد نیز صادق بود؛ یعنی کودکان نسبت به فرزندان خود دارای میکروبیوم کمتری بودند.

این تحقیق دو گروه از باکتری ها با نام های Bacteroides و Prevotella که به ترتیب خاص افراد غربی و آسیایی هستند را مورد توجه قرار داد. این دو باکتری لزوما بد یا خوب نیستند بلکه عضو غالب میکروبیوم های روده در جمعیت های مختلف در سراسر جهان هستند. بعد از مهاجرت به آمریکا مشاهده شد که باکتری Bacteroides جایگزین نوع آسیایی خود شده است.

این جوامع نیز همانند سایر جمعیت های غربی از چاقی رنج می برند. این تغییرات به طور قابل ملاحظه ای در کودکان بیشتر دیده شد که می تواند سلامت درازمدت آنها را تحت تأثیر قرار دهد.

مطالعات قبلی نشان داده است که داشتن میکروب های اشتباه می تواند باعث افزایش چاقی در موش شود بنابراین این تغییرات می تواند خطرناک نیز باشد.

در واقع اطلاعات نشان می دهد که میکروبیوم و تغییر آن می تواند بسیاری از این بیماری ها، از جمله چاقی را ایجاد کند.

مهاجرت غیر غربی ها به ایالات متحده با از دست دادن تنوع میکروب های روده مرتبط است که ممکن است افراد را به بیماری های متابولیکی مانند چاقی دچار کند

سوالی که در این شرایط به وجود می آید، علت این تغییرات در تعداد باکتری هاست. یکی از جواب ها به رژیم غذایی افراد باز می گردد.

محققان دریافتند که این افراد با قطع مصرف برخی سبزیجات، آنزیم های مرتبط با باکتری Prevotella را از دست داده اند.

این گیاهان شامل نخل، نارگیل، تمرهندی بودند که معمولا در آسیای جنوب شرقی خورده می شود. این احتمال وجود دارد که مهاجران مورد مطالعه، خوردن این غذاها را متوقف کرده و به تبع آن باکتری هایی که به این مواد غذایی وابسته بودند از بین رفته اند.

برخی از میکروب ها با سرعتی بسیار بالا و قبل از تغییر رژیم غذایی افراد تغییر و از بین رفتند که نشان داد عواملی مانند منابع آب، آنتی بیوتیک و داروهای دیگر، فعالیت های فیزیکی، سلامت ذهنی و عوامل دیگر محیطی بر این تغییرات موثر هستند.

مطالعات قبلی نشان داده است که داشتن میکروب های اشتباه می تواند باعث افزایش چاقی در موش شود. در واقع اطلاعات نشان می دهد که میکروبیوم و تغییر آن می تواند بسیاری از این بیماری ها، از جمله چاقی را ایجاد کند.

محققان امیدوارند تا با مداخله در شیوه تغذیه افراد مهاجر به حفظ و نگهداری برخی باکتری های مفید در بدن این افراد کمک کنند یا حتی میکروب هایی را که می توانند برای درمان چاقی استفاده شوند، شناسایی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 975610

وب گردی

وب گردی