دانشگاه‌ها در زمان پذیرش دانشجو، امکانات آموزشی و رفاهی خود را در  نظر بگیرند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در سال جاری یک بی نظمی و ناهماهنگی در پذیرش دانشجو و همچنین ایجاد شرایط آموزشی و رفاهی در دانشگاه ها داشته ایم که ادامه این روند قطعا مشکلات و نگرانی های فراوانی را برای دانشجویان و خانواده های‌شان به دنبال دارد که مسئولین باید برای رفع این مشکلات و کمبود ها اهتمام ورزند.

فرهاد فلاحتی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: تاکنون در خصوص موضوع اعتراضات صنفی دانشجویان درکمیسیون آموزش و تحقیقات جلسه ای به صورت خصوصی برگزار نشده است؛ اما این اعتراضات موضوع جدیدی در دانشگاه های کشور ما نیست و همواره انتقاداتی از سمت دانشجویان در حوزه های مختلف از جمله مشکلات در کیفیت آموزشی، امکانات رفاهی دانشگاه ها وجود داشته است. چون قشر جوان و دانشگاهی ما تمایل دارند در بهترین شرایط رفاهی و آموزشی تحصیل کنند و این خواسته در واقع معقول و به حق است که مسئولین مربوطه باید بر آن نظارتی جدی داشته باشند.

او ادامه داد: در خصوص بحث تکمیل ظرفیت دانشجویان، دانشگاه ها باید قبل از زمانی که ظرفیت خود را در دفترچه اعلام می کنند، شرایط پذیرش داوطلبان را از تمام جهات بررسی کرده و ظرفیت واقعی را با توجه به امکانات آموزشی و رفاهی دانشگاه مربوطه اعلام کنند تا برای داوطلبان ورود به دانشگاه هم مشکلی پیش نیاید چون امسال مسائل جدی برای دانشجویان و خانواده های‌شان ایجاد شد و طی جلسه ای که کمیسیون آموزش و تحقیقات با دکتر طهرانچی، وزیر علوم و سازمان سنجش برگزار کرد توانستند این مشکل را حل کنند.

فلاحتی بیان کرد: البته مشکلات ثبت نام و تکمیل ظرفیت فقط در دانشگاه آزاد اسلامی حل شده است و برخی از دانشگاه های غیرانتفاعی ما همچنان این مشکل را دارا هستند که باید مسئولین مربوطه آن را پیگیری و رفع کنند. در سال جاری یک بی نظمی و ناهماهنگی در پذیرش دانشجو داشته ایم که ادامه این روند قطعا مشکلات و نگرانی های فراوانی را برای دانشجویان و خانواده هایشان به دنبال دارد، در این راستا مسئولین و روسای دانشگاه ها با همکاری یکدیگر و همچنین شنیدن نظرات و دغدغه های دانشجویان باید در رفع این مشکلات و کمبودها اهتمام ورزند.

او تصریح کرد: در برخی دانشگاه ها به دلیل این که صندلی های کلاس ها خالی نماند و همچنین تمایل زیادی که از سمت دانشجویان برای ورود به دانشگاه وجود دارد، بدون توجه به نیازهایی که سازمان سنجش و سازمان مرکزی از قبل اعلام کرده است دانشجویان را پذیرش می کنند و به دنبال مشکلات متعددی به وجود می آید که این موضوع قطعا باید پیگیری و اصلاح شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: در راستای حل این مشکلات، هم باید در ظرفیت ها بازنگری جدی شود و هم تعداد واقعی صندلی های خالی در هنگام پذیرش دانشجو اعلام شود تا داوطلبان متقاضی ورود به دانشگاه هم از بلاتکلیفی بیرون بیایند.

او در پایان تاکید کرد: در این راستا وزارت علوم، سازمان سنجش و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی باید ساز و کار لازم و همچنین برنامه ریزی و سیاستی مدون در موضوع پذیرش دانشجو داشته باشند تا موجب نارضایتی حتی یک داوطلب در کشور هم نشود و دانشجویان عزیز ما در شرایط آموزشی و رفاهی مناسب به علم آموزی و تحصیل بپردازند که در این راستا وزارت علوم، سازمان سنجش و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی باید نظارت جدی تر و موثرتری در راستای ایجاد شرایط مناسب رفاهی و دانشگاهی برای ادامه تحصیل دانشجویان گام بردارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 975639

وب گردی

وب گردی