مدل‌سازی وزشِ باد/ راه اندازی اپلیکشن پیش بینی جوی و اقیانوسی در آینده نزدیک

مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان از راه‌اندازی اپلکیشن پیش بینی جوی و اقیانوسی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: سامانه پارسی پیش بینی جوی و اقیانوسی براساس کد و داده‌هایی طراحی شده است و در تلاش هستیم که در اپلکیشن این سامانه داده‌ها را دقیق و با کارایی بهتری ارائه دهیم.

سید مصطفی حق‌شناس مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم‌وفناوری ایسکانیوز، در خصوص فعالیت‌های این شرکت گفت: این شرکت در زمینه انجام مطالعات و ارائه خدمات تخصصی در زمینه ماکت و شبیه سازی‌های جوی و اقیانوسی و مطالعات مهندسی دریا و ساحل، انجام مطالعات و شبیه سازی های سنگین و ارائه خدمات در زمینه شبیه سازی های زیرساخت‌های عمرانی فنی مهندسی مشغول به فعالیت است.

وی از راه اندازی سامانه پارسی پیش بینی جوی و اقیانوسی خبر داد و گفت: این سامانه براساس مدل داده ای طراحی شده است که به وسیله آن می‌توان وضعیت باد، امواج و جریان‌های دریایی را پیش بینی کرد. این سه پارامتر کلی برای کاربرهایی که در دریا فعالیت می کنند، راه اندازی شده است.

مدیرعامل شرکت ژرف دریا پژوهش پارس، افزود: بخشی از خدمات ارائه شده توسط این سامانه که به صورت آنلاین از طریق آدرس pmetocean.ut.ac.ir و pgf.ut.ac.ir قابل دسترسی بوده و همچنین گزارش هایی که به صورت روزانه و مرتب برای ارگان های فعال در حوزه سواحل و سازه های دریایی مانند سازمان بنادر و دریانوردی، شرکت نفت فلات قاره ایران، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران و غیره ارسال می شود.

وی تاکید کرد: سامانه پارسی پیش بینی جوی و اقیانوسی در یک بازه زمانی لوکیشن یا مسیر دریا را مشخص می کنند و اوضاع جوی را برای چند روز آینده پیش‌بینی می‌کند. می توان گفت اوضاع جوی 5 روز آینده را به صورت دقیق پیش بینی می‌کند و براساس استانداردهای جهانی پیش بینی این سامانه بالای 70 درصد است.

حق شناس افزود: محصول تولیدی در کشور رقیب ندارد و در تلاش هستیم که کیفیتی بالاتر از این محصول را روانه بازار کنیم. همچنین به لحاظ دقت بالای این داده اندازه گیری از مشابه خارجی با کیفیت بوده و از نظر قیمت هم کمتر از یک چهارم قیمت خارجی است.

مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان از راه‌اندازی اپلکیشن این سامانه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: سامانه پارسی پیش بینی جوی و اقیانوسی براساس کد و داده‌هایی طراحی شده است و در تلاش هستیم که در اپلکیشن این سامانه داده‌ها را دقیق و با کارایی بهتری ارائه دهیم.

وی تاکید کرد: پیش‌بینی و هشدار مخاطرات دریایی کم‌هزینه‌ترین روش در مواجهه با مخاطرات دریایی است. مخاطرات دریایی طیف گسترده‌ای از مخاطرات فیزیکی و زیستی را در برمی‌گیرد. ویژگی‌های فیزیکی و هیدرودینامیکی محیط نقش اصلی حتی در چگونگی توزیع مخاطرات زیستی مانند شکوفایی جلبکی دارد. برخی از مخاطرات دریایی علاوه بر اثر گذاری در محیط دریا و سواحل آن، گاه اثر آن‌ها کیلومترها در دل خشکی نیز دریافت می‌گردد. شرایط اقلیمی در خشکی‌ها مانند توفان، خشک سالی و سیلاب همه متاثر از چرخه‌های اقیانوسی و تغییر اقلیم اقیانوسی هستند.

حق‌شناس خاطرنشان کرد: پیش‌‌بینی و هشدار مخاطرات دریایی علاوه بر کاهش هزینه‌های انسانی، اقتصادی و اجتماعی، سمت‌گیری برنامه‌های توسعه‌ای را در نواحی ساحلی، دریایی و حتی در مناطق داخلی مشخص می‌کند. از این رو پیش‌بینی و هشدار مخاطرات دریایی نقش کلیدی در برنامه‌های توسعه‌ای ایفا می‌کند. شناخت مخاطرات دریایی و ارائه پیش آگاهی‌های آن مستلزم حضور و همکاری طیف گسترده‌ای از متخصصان علوم و فنون دریایی است.

گفتنی است مدلسازی باد با استفاده از سامانه همادی توسعه داده شده برای مدل WRF با تعداد 5 عضو و با گام مکانی 0/1 درجه و با استفاده از شرایط مرزی مستخرج شده از باد GFS (با رزولوشن 0/5 درجه) صورت می پذیرد. در حال حاضر، علاوه بر نقشه دوبعدی پارامترهای باد، سری زمانی پارامترهای باد در نقاط انزلی، آستارا، امیراباد، بوشهر، دیر، رجایی، چابهار و جاسک نیز ارائه می‌گردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 975671

وب گردی

وب گردی