تکنولوژی های مورد نیاز در کلاس های آموزش عالی

استفاده از تکنولوژی های جدید در کلاس های آموزش عالی برای کمک به ارائه های دیداری در کلاس درس و همچنین به عنوان ابزاری آموزشی در ارتباط با برنامه های نرم افزاری و اینترنت امری ضروری و بدیهی به شمار می رود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، امروزه دانشجویان دیگر تنها با وسایلی مانند دفتر در کلاس حاضر نمی شوند. کلاس های مدرن به طور کامل با فرم 10 سال قبل تفاوت دارند. همان طور که ابزار دیجیتالی دنیای اطراف ما را تغییر داده اند، اهمیت تکنولوژی و کاربرد آن در کلاس های آموزش عالی نیز تعجب‌آور نیست.

سوزان اسمیت، محصل و وبلاگ نویس معتقد است که کلاس درس باید آزمایشگاه زندگی باشد. او به استادانی که مطمئن نیستند چگونه به بهترین صورت تکنولوژی را به کلاس درس اضافه کنند، پیشنهاد می دهد از ابزاری که هر روزه استفاده می کنند، مانند ایمیل و شبکه های اجتماعی، شروع کنند. البته تلفن های هوشمند و تبلت ها به عنوان ابزار اولیه برای دانشجویان و استادان محسوب می شوند. در اینجا پنج تکنولوژی موثر در کلاس های آموزش عالی مورد بررسی قرار می گیرند.

فضای ابری (فضای ذخیره سازی آنلاین) گوگل ‌داک، سرویسی از طرف گوگل است که به کمک آن می توان فایل های مختلف مانند ورد، اکسل، پی دی اف و غیره را به اشتراک گذاشت و برای دانشجویان به دلیل انعطاف پذیری بسیار کارآمد است؛ زیرا به دانشجویان و استادان این امکان را می دهد که در هر زمان و مکان با یکدیگر تعامل و همکاری کنند.

روند کار به این صورت است که تصور کنید قصد دارید متنی را توسط فایل Word به شخصی بفرستید. ولی روی سیستم خود Microsoft Office ندارید. کافی است ابتدا به حساب شخصیتان در سایت Google متصل شوید. سپس به لینک https://docs.google.com بروید و روی دکمه Create New کلیک کنید. در پنجره ای که باز می شود عبارت Documents را کلیک کنید.

سپس صفحه ای مشابه صفحه فایل Word باز می شود. شما می توانید پس از درج اطلاعات در این صفحه و ویرایش متن، آن را با استفاده از دکمه Save Now بالای صفحه ذخیره کنید. از این پس هر بار وارد Google Docs می شوید، با کلیک کردن روی منوی File و سپس Open می توانید به فایل هایی که قبلا ذخیره کرده اید، دست یابید.

واقعیت مجازی: واقعیت مجازی یادگیری تجربی را تسهیل می کند. به کارگیری فناوری واقعیت مجازی که در آن انسان در دنیای مجازی تعاملی قرار می‌گیرد، پتانسیل بیشتری را برای فراگیری دانش فراهم می کند. دانشجویان می توانند در این روش تکنیک های خاص را فرا گیرند. این فناوری همچنین می تواند به دانشجویان این امکان را ‌بدهد تا واقعیت‌های مختلف را بیاموزند و یادگیری کاملا متفاوتی نسبت به کلاس‌های درس سنتی داشته باشند. با استفاده از هدست‌های VR ، دانشجویان می‌ توانند تجربیات آموزشی با کیفیت بالا را تجربه کنند که روند یادگیری، تاثیر مثبتی دارد و به دانش‌آموزان در درک مفاهیم پیچیده یادگیری کمک می‌کند.

دانشجویان رشته پزشکی نیز می توانند با استفاده از این تکنولوژی و با کمترین هزینه از نظر استفاده از تجهیزات پزشکی، اقدام به عمل‌ های جراحی و آزمایش‌های مختلف پزشکی کنند.

سیستم یادگیری سازگار: در حالی که بسیاری از دانشگاه ها از سیستم IBM Watson و Microsoft Power BI برای تجزیه و تحلیل داده هایشان استفاده می کنند، برنامه های یادگیری سازگار همچنان به عنوان فناوری نوظهور در سیستم آموزش عالی به شمار می رود. یادگیری سازگار با مغز بر چگونگی یادگیری طبیعی مغز تأکید دارد و برای آموزش مؤثر، در صدد تغییر چهارچوب، بر اساس ساختار و کارکرد واقعی مغز انسان است.

کارشناسان معتقدند که متد یادگیری سازگار که در آن داده ها با عناصر هوش مصنوعی ترکیب می شوند و از الگوریتم های کامپیوتری برای تعامل با یادگیرنده استفاده می شود، موجب تحول عظیم در آموزش عالی در آینده خواهد شد.

استفاده از Mondopad و سرفیس هاب مایکروسافت: نمایشگرها مبنای ابزارهای تکنولوژی، چه در قالب صفحه نمایشگر بزرگ و چه در فرم چندین نمایشگر کوچک، در کلاس درس هستند. نمایشگرهای هوشمند به همکاری های در کلاس سرعت می بخشند. استفاده از نمایشگرهای غول ‌پیکر و کامپیوترهای لمسی سرفیس هاب دانشجویان را قادر می سازد تا با یکدیگر به طور مستقیم در تعامل باشند و به منابع دسترسی پیدا کنند.

به کار گیری تکنولوژی کنفرانس ویدئویی تاثیری اساسی بر کلاس درس دارد و یک ابزار بسیار قدرتمند برای برقراری ارتباط است؛ به این گونه که با نصب تجهیزاتی مانند دوربین و صفحه نمایشگر، حتی دانشجویان محلی نیز می توانند با استادان برتر که در مسافت دور هستند ارتباط برقرار کنند. اهمیت آموزش از راه دور بر هیچ کس پوشیده نیست؛ به گونه ای که بسیاری از متخصصین رشته های مختلف در شهرهای دیگر زندگی می کنند و با ویدیو کنفرانس، موقعیت یادگیری از آن ها برای دانش آموزان و دانشجویانی در کیلومترها دورتر فراهم می شود.

در دانشگاه میشیگان، روبات هایی که از تکنولوژی ویدئو کنفرانس استفاده می کنند، دانشجویان از راه دور را قادر می سازند تا به فضای فیزیکی کلاس دسترسی داشته باشند و در تعاملات مهم شرکت کنند.

مدرسه ای در پنسیلوانیا نیز به دانش آموزان دوره متوسطه خود امکان شرکت در اردوی مجازی بازدید از آتشفشان جزیره Montserrat را داد. در این اردوی مجازی دانش آموزان حرکت لاوا و تولید دود و خاکستر آتشفشانی را از نزدیک دیدند. بسیاری دیگر از مدارس آمریکا در فکر استفاده از این تکنولوژی برای اردوهای خود هستند.

دانش آموزان Wyoming آمریکا به صورت مستقیم با دانش آموزان Wisconsin ارتباط ویدیویی برقرار می کنند تا به صورت گروهی به انجام کار های علمی بپردازند. در حالی که در گذشته کار های علمی به یک کلاس محدود می شد. امروزه با استفاده از فناوری ویدئو کنفرانس می توان چندین کلاس را به یکدیگر متصل کرد و تشکیل یک کلاس واحد داد.

تولید علم در کارخانه تحقیق و توسعه به وجود می آید و تحقیق و توسعه زیر بنای تکنولوژی است؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت به کارگیری تکنولوژی در بهبود فعالیت‌های تحقیق و توسعه و در نهایت تولید علم اهمیت زیادی دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 975707

وب گردی

وب گردی