فارسی: به جای قهرمان‌سازی در دانشگاه، قهرمان‌ها را دانشجو می‌کنیم

متخصص فیزیولوژی ورزشی گفت: متأسفانه فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی رویکرد قهرمانی دارد و با این شرایط نمی توان انتظار نتیجه مطلوب و توسعه ورزش دانشگاهی در ایران را داشت.

دکتر سیروس فارسی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره نگاه دانشگاه آزاد اسلامی به مقوله ورزش دانشگاهی اظهار داشت: چندی پیش همراه با دوستان فعال در عرصه تربیت بدنی و ورزشکاران استان فارس، بررسی و تحقیقی انجام دادیم. ما به تغییرات ساختاری در توسعه ورزش دانشگاهی نیاز داریم؛ اما یک مشکل اساسی در بحث ورزش دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد. ما معاونتی به نام معاونت ورزشی در این دانشگاه داشتیم. قطعا عملکرد این معاونت ایراداتی داشت ولی جایگاه ورزش در دانشگاه آزاد در حال شکل گیری و جا افتادن بود.

حذف معاونت ورزشی دانشگاه آزاد، اشتباه بود

وی ادامه داد: حذف معاونت ورزشی دانشگاه آزاد، کار چندان درست و مثبتی نبود. از طرف دیگر ورزش را از حوزه ریاست ها گرفتند و به حوزه دانشجویی واگذار کردند. متأسفانه بخش ورزش دانشگاه ها از نظر بودجه وضعیت مطلوبی ندارد و حتی نمی توانند تیمی را جمع کنند. در ابتدا بودجه ای برای ورزش تعیین می شود؛ اما در برخی از واحدها حتی 5 تا 10 درصدش هم پرداخت و هزینه نمی شود. در حوزه دانشجویی و فرهنگی، آخرین مقوله ای که در فهرست اولویت ها قرار می گیرد، ورزش است.

برای تئاتر هزینه می‌کنند، برای ورزش نه

متخصص فیزیولوژی ورزشی گرایش قلب و عروق و تنفس تصریح کرد: این در حالی است که برای برگزاری اتفاقات دیگری مانند برنامه های هنری از جمله تئاتر به راحتی پرداخت بودجه صورت می گیرد ولی ورزش چنین وضعیتی را ندارد. متأسفانه این موضوع یک اپیدمی شده و به ورزش، نگاه جدی صورت نمی گیرد. ما در بیش از 70، 80 درصد واحدهای دانشگاهی، مشکل بزرگ امکانات داریم. بسیاری از دانشگاه ها حتی یک سالن برای برگزاری دوره های ورزشی ندارند.

رویکرد قهرمانی به ورزش دانشگاهی آسیب می‌زند

فارسی خاطرنشان کرد: یکی از کارهای مثبتی که در سال های اخیر انجام شده، تأسیس فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی و شورای عالی ورزش استان ها بوده است ولی چرا باز هم نتوانستیم در عرصه ورزش دانشگاهی، توسعه داشته باشیم؟ ما فاصله بسیاری با کشورهای قدرتمند در عرصه ورزش داریم. فکر می کنم رویکردی که ما نسبت به ورزش قهرمانی داریم، ساختار کل دانشگاه ها را تحت تأثیر قرار داده و به ورزش دانشگاهی آسیب می زند. در دانشگاه های برتر عرصه ورزش مثل دانمارک و انگلیس، ورزش نهادینه شده است؛ اما در فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی ایران هنوز رویکرد قهرمانی وجود دارد.

وی افزود: ما در حوزه های آموزش، تفریحی و همگانی چه کار مثبتی در دانشگاه ها انجام داده ایم؟ متأسفانه نگاه به ورزش دانشجویی، نگاه صحیحی نیست. به جای اینکه از میان جوانانی که وارد دانشگاه می شوند، استعدادیابی کرده و آنها را به تیم های ملی کشورمان تحویل دهند، دانشگاه ها، افرادی که دارای عناوین قهرمانی هستند را پیدا می کنند و می گویند: «بیا دانشجوی دانشگاه ما باش». این چرخه معیوبی است و به جای اینکه قهرمان بسازیم، قهرمان ها را به دانشگاه می آوریم. همان طور که گفتم متأسفانه فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی هم رویکرد قهرمانی دارد و با این شرایط نمی توان انتظار نتیجه مطلوب داشت.

واحدهای تربیت بدنی در دانشگاه‌ها جدی گرفته نمی‌شود

معاون سابق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی لارستان در پاسخ به این سؤال که آیا ورزش دانشگاهی می تواند به ورزش کشور کمک کند، گفت: اگر ساختار و برنامه توسعه ورزش دانشگاهی، مدون و مثبت تنظیم شود، می تواند بسیار اثربخش باشد. از طرفی ما لیگ های دانشگاهی نداریم و بسیاری از دانشگاه ها در بحث امکانات ورزشی و بودجه هم با مشکلات عدیده ای روبرو هستند. متأسفانه واحدهای درسی «تربیت بدنی» هم در دانشگاه ها نه از سوی مسئولان و نه از سوی دانشجویان جدی گرفته نمی شود.

فارسی تأکید کرد: ساعت واحدهای تربیت بدنی که برای یک دوره کارشناسی در نظر گرفته می شود بسیار کم است. متأسفانه بچه ها نیز چندان این واحدها را جدی نمی گیرند. این ساعت ها اصلا از کیفیتی برخوردار نیستند و برنامه ریزی درستی هم انجام نگرفته است. به قدری رویکرد نسبت به ورزش در دانشگاه ها، ضعیف شده که در اغلب اوقات، دانشجو از استاد می خواهد بدون این که حضور و غیابی در کلاس ها انجام دهد، نمره اش را بدهد که این نکته یک ضعف بزرگ است.

وی در پایان گفت: متأسفانه ما هم مسبب این شرایط هستیم. فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی با توجه به روابطی که با وزارت ورزش و جوانان و دانشگاه ها دارد، می تواند پلی برای توسعه ورزش دانشگاهی باشد. قطعا دانشگاه ها هم از این اتفاق استقبال می کنند و طبیعتا می خواهند رابطه ای تعاملی شکل بگیرد و قصد تقابل ندارند. اگر تعامل صورت بگیرد بر روند حرکتی فدراسیون هم تأثیر مثبتی می گذارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 975720

وب گردی

وب گردی