نگاهی به روزنامه‌های دانشجویی دنیا

روزنامه های منتشر شده در دانشگاه های جهان به بررسی مسائل متنوعی از جامعه دانشگاهی تا معرفی دستاوردهای علمی پرداخته اند که در ادامه به بیان مختصری از آن ها می پردازیم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، روزنامه «The Gryphon» وابسته به دانشگاه «لیدز» به قلم« کلویی ویلیام» در مطلبی با عنوان «62 درصد از دانشجویان خشونت جنسی را تجربه کرده اند» به بررسی شرایط ناامن وجود خشونت های جنسی برای دانشجویان پرداخته است. این روزنامه در این زمینه می نویسد:« آزار و اذیت جنسی شامل مواردی می شود که بدون خواست فرد و به زور انجام می شود مانند رفتارهایی چون آزار و اذیت فیزیکی است. طی گزارش های به دست آمده 62 درصد از دانشجویان در دوران تحصیل در دانشگاه با خشونت های جنسی روبرو می شوند و تنها 2 درصد از دانشجویان از نحوه برخورد دانشگاه با این شرایط راضی هستند. با بالا رفتن سطح آزار و اذیت جنسی، دانشگاه های انگلستان سیاست هایی را برای اطمینان از کاهش این رفتار اتخاذ کرده اند. دانشگاه لیدز نیز به دنبال این است تا با همکاری سازمان های دیگر به یک شهر بدون آزار جنسی دست یابد.»

روزنامه «THE STUDENT» وابسته به دانشگاه« ادینبرو» طی مطلبی با عنوان« تبلیغات باید سیگاری های جوان را هدف قرار دهد تا از افزایش تعداد آن ها جلوگیری کند» به قلم «هری واواسور» به بررسی معضل سیگار کشیدن در بین دانشجویان جوان می پردازد. نویسنده در این زمینه می نویسد:« سیگار کشیدن بزرگترین خطر برای سلامتی است. واقعیت ها غیرقابل انکار هستند و حتی روی جعبه سیگار هم هشدار خطرات آن داده شده است. این تبلیغات در کاهش مصرف آن تا حدی موفقیت آمیز بوده است. مطالعات اخیر در دانشگاه برگن نشان می دهد که به طور کلی تعداد افراد سیگاری در 40 سال گذشته به طور قابل توجهی در اروپا کاهش یافته است. امروزه تعداد افراد سیگاری بین سنین 11 تا 15 سال افزایش یافته است و رشد این افراد در 10 سال گذشته حتی بیشتر شده است. در حالی که مبارزه تبلیغاتی «سیگار نکشیدن» با موفقیت های زیادی روبرو بوده است؛ اکنون زمان آن رسیده که این مبارزات روی نسل جوان تمرکز کند.»

روزنامه«saint» وابسته به دانشگاه« سنت اندروز» اسکاتلند طی مطلبی با عنوان « آسانسورهای فضایی راهی به قلمرو علمی تخیلی» به قلم « مارتین جورج» به معرفی تکنولوژی جدیدی برای سفر به فضا می پردازد. نگارنده در این مطلب می نویسد:« آژانس اکتشاف هوا فضایی ژاپن (JAXA) در اواخر ماه سپتامبر، نمونه اولیه از یک موشک را آزمایش خواهد کرد این موشک به نام STARS-ME یا مینی آسانسور نامیده می شود و توانایی های ما را در عرصه علمی تخیلی بالا می برد. ایده این آسانسور فضایی برای اولین بار، سال 1969 توسط جرم پیرسون در NASA مطرح شد. این سیستم دارای دو ماهواره کوچک با ده متر کابل اتصال بین آن هاست. سپس یک آسانسور که از مدار پایین به بالا حرکت می کند، وارد سیستم خواهد شد. این طرح در مجموع خوب است اما یک عامل محدود کننده دارد: از آنجایی که کابل باید از سطح زمین تا هزاران کیلومتر در جو زمین ادامه داشته باشد، باید بسیار سبک و قوی باشد. پیشرفت های اخیر در این زمینه امیدوار کننده است و شاید در دهه های دیگر مردم بلیت پرواز با آسانسور فضایی را خریداری کنند که تجربه ای هیجان انگیز خواهد بود.»

روزنامه « Boar» وابسته به دانشگاه «واریک» انگلستان در مطلبی با عنوان « روده های ما واقعا به مغز ما متصل است» به قلم « Manpreet Kaur» به بررسی ارتباط روده با مغز انسان توسط برخی از رشته نورون ها پرداخته است. نگارنده در این زمینه می نویسد: « دانشمندان دسته نورون هایی را کشف کرده اند که قادرند سیگنال های روده را به طور مستقیم به مغز انسان ارسال کند. پیش از این کشف شده بود که سلول های غدد درون ریز می توانند سیگنال های خود را به سیستم عصبی مرکزی ارسال کنند؛ اما این که سلول های enteroendocrine موجود در روده می توانند مستقیم با مغز ارتباط برقرار کنند، امری تعجب برانگیز بود. این ارتباط مستقیم مزایای زیادی از جمله تشخیص آنی سموم توسط مغز را دارد. محققان اعلام کردند که بدن شگفت انگیز ما دارای مکانیسم هایی است که با غذایی که خورده می شود، ارتباط برقرار می کند.»

انتهای پیام/

کد خبر: 975721

وب گردی

وب گردی