سوءاستفاده اپل از علاقه کاربرانش

یک پایگاه اینترنتی آمریکایی در خصوص افزایش قیمت های شدید محصولات اپل در سال گذشته اعلام کرد که این شرکت در حال آزمایش مشتریان خود بوده و با توجه به همراهی آنها با افزایش قیمت ها، به احتمال زیاد این روند با کمک تحمیل تجهیزات جانبی گران به مشتری های ادامه پیدا کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، پایگاه اینترنتی آمریکایی «CNET» متخصص در امور فناوری و تکنولوژی با انتشار مطلبی تحت عنوان «روزهای افزایش قیمت های اپل همچنان باقی است، این خطای ماست» افزایش قیمت های محصولات طراحی شده از سوی شرکت اپل در سال جاری و سال گذشته را مورد بررسی قرار داد.

زمانی که شرکت اپل آیفون ایکس را سال گذشته ارائه کرد، برخی این مسئله را مطرح کردند که اگر قیمت این گوشی تلفن همراه 999 دلار باشد مشتری ها از خرید آن خودداری خواهند کرد؛ اما این گوشی جایگاه بهترین فروش را با وجود آن که گران ترین محصول اپل بود، در فروشگاه ها به خود اختصاص داد.

آیفون ایکس 300 دلار از آیفون 8 و 200 دلار آیفون 8 پلاس گران تر عرضه شد. این شرکت در سال جاری میلادی در عرضه آیفون ایکس اس و آیفون ایکس اس مکس بسیار گران نیز همین رویه را ادامه داده و این محصول را با قیمت ابتدایی 1099 دلار به بازار ارائه کرد.

همین مسئله در خصوص آیپاد و مک نیز صادق است. سه شنبه هفته گذشته آیپاد پرو، مک بوک ایر و مک مینی که از طراحی های جدید و تجهیزات با کیفیتی برخوردارند گران تر از گذشته عرضه شدند.

خرید یک آیپاد پرو با تمام تجهیزات آن بیش از 2000 دلار هزینه داشته و نسخه 12.9 اینچی آن با حافظه داخلی یک ترابایت با قیمت 1749 دلار عرضه می شود این در حالی است که اگر خواستار نسخه 4G آن باشید باید 150 دلار دیگر هزینه کنید، قلم جدید آیپاد نیز 130 دلار هزینه داشته و با خرید کیبورد هوشمند آن 199 دلاری آن نیز باید چیزی حدود 2228 دلار برای یک آیپاد و تجهیزات جانبی آن پرداخت کنید.

پایگاه اینترنتی « CNET» در گزارش خود آورده است مصرف کنندگان مانند گذشته گوشی تلفن همراه، لپ تاپ و تبلت خریداری نمی کنند و ارائه مزایای جدید هر بار مشتری ها را بیشتر شگفت زده کرده و در مسیر سخت تری برای خرید های خود قرار می دهد، به همین دلیل شرکت ها به سوی تولید قطعات محصولات خود با کیفیت بالا مانند صفحه های OLED و تحمیل هزینه های بیشتر به مشتریان خود حرکت کرده اند و این مخالف تفکری است که بر اساس آن باید تکنولوژی با گذر زمان ارزان شود.

این پایگاه اینترنتی افزود نتیجه این رویه آن است که شرکت ها باید برای حفاظت از افزایش درآمدهایی که وال استریت ژورنال پیش بینی می کند قیمت های خود را افزایش دهند و مصرف کنندگانی که با دو گزینه تجهیزات ارزان در مقابل تجهیزات جدیدتر و بهتر مواجه هستند همچنان خرید این محصولات گران را افزایش می دهند.

اما افزایش قیمت تنها به محصولات مذکور اپل منحصر نمی شود و تجهیزاتی مانند ساعت های تولیدی این شرکت که می توانند به یک کامپیوتر تبدیل شوند نیز افزایش قیمت داشته است چنانچه ساعت های جدید اپل با قیمتی معادل 399 دلار عرضه می شود که افزایشی 70 دلاری را نسبت به نسل قبل خود شاهد است، ارزان ترین آیپاد پرو 799 دلار است که نسبت به آیپاد 10.5 اینچی که قیمت آن 649 دلار است بسیار گران تر است. لپ تاپ های مک بوک ایر نیز 20 درصد از نسل پیشین خود گران تر شده و مک مینی نیز از افزایشی 60 درصدی نسبت به گذشته برخوردار است.

گوشی های آیفون بیشترین سود را نصیب شرکت اپل می کنند؛ ولی مانند سابق فروش ندارند، سه شنبه گذشته اعلام شد در 3 ماهه منتهی به سپتامبر 46.9 میلیون آیفون فروخته شده است و این کمتر از پیش بینی های تحلیلگران بود که عدد 47.6 میلیون آیفون را در نظر داشتند؛ اما در عین حال درآمد گوشی های آیفون 29 درصد افزایش داشته و به 37.2 میلیارد دلار رسید و این به دلیل تجهیزات گرانی بوده است که با گوشی های آیفون ایکس اس و ایکس اس مکس جدید ارائه شده است.

پایگاه اینترنتی آمریکایی « CNET» اعلام کرد شرکت اپل در حال آزمایش آمادگی طرفداران خود برای افزایش بیشتر قیمت ها است و تاکنون مصرف کنندگان با آن همراهی کرده اند و متوسط قیمت آیفون از 618 دلار در سال گذشته میلادی به 793 دلار رسیده است و تحلیلگران پیش بینی می کنند قیمت آیفون به طور کلی تا پایان سال به 741 دلار برسد.

کد خبر: 975816

وب گردی

وب گردی