دانشگاه‌ها را باید از سیستم آموزشی به پژوهشی سوق دهیم/ برنامه مفصلی برای حمایت از دانشجویان نوآور داریم

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با تشکیل ۴۰ سرای نوآوری آزاد، برنامه‌ای مفصل برای حمایت از دانشجویان نوآور خواهیم داشت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آموزش عالی از نقطه‌گرا به آموزش عالی گسترده گذار کرده و در این گذار باید به کیفیت توجه کرد.

وی افزود: توجه به کیفیت فقط در غنابخشی به نحوه پژوهش نیست، این غنابخشی باید با کارآمدسازی دوره تحصیلات تکمیلی شکل بگیرد؛ به این معنی که اگر موضوع پژوهش به جامعه و صنعت وصل شد، آن موقع است که می‌توانیم بگوییم از گذار کمّی به گذار کیفی و کارآمدسازی رسیده و در این مسیر حرکت می‌کنیم.

دکتر طهرانچی اظهار داشت: باتوجه به گذار از دوره کمی، باید کیفیت را در اولویت فعالیت‌های پژوهشی قرار داده تا با مدنظر قراردادن بحث نیاز، کیفیت با کارآمدسازی توأم و همراه شود. توجه به پیشرفت علمی و بروندادها در بخشی از بحث آموزش عالی، جزو شرایط لازم محسوب شده، اما شرط کافی برای تحقق آن محسوب نمی‌شود.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی ابراز امیدواری کرد در برنامه‌هایی که دانشگاه در موضوع ساختاری و هدایت محتوایی دارد، بتوان در راستای کارآمدسازی و کیفی‌سازی قدم برداشت.

وی درخصوص کاستی‌هایی که در ارتباط صنعت با دانشگاه وجود دارد، خاطرنشان کرد: متأسفانه دانشگاه تا امروز سازمان آموزش‌محور بوده که به‌رغم فعالیت‌های پژوهشی و فناوری، نتوانسته در سه دهه اخیر خود را به سازمان و سیستم پژوهش نزدیک کند.

دکتر طهرانچی افزود: یکی از دلایل اینکه در این ارتباط کاستی‌‌هایی وجود دارد، اینکه می‌خواستیم سازمان آموزشی که زبان آموزشی دارد را به سازمان صنعتی که زبانش تولید است، بسط دهیم که هیچ همزبانی بین این دو وجود نداشت.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: برونداد سازمان آموزشی، نیروی کارشناسی است که فقط این نیرو توان اتصال به سیستم پژوهشی را دارد، اما توان این نیروی کارشناسی نیز همچنان در بحث آموزش صرف می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه لازم است دانشگاه‌ها با تمرین و ایجاد ساختاری مناسب، نظام آموزشی را به نظامی پژوهشی و فناوری تبدیل کنند، افزود: برای اینکه بتوانیم دانشگاه‌ها را به‌ صورت اصولی و سیستمی با صنعت پیوند دهیم، باید دانشگاه‌ها را از سیستم آموزشی به سمت سیستم پژوهشی سوق دهیم.

دکتر طهرانچی درباره برنامه دانشگاه آزاد اسلامی در راستای حمایت از دانشجویان گفت: با تشکیل ۴۰ سرای نوآوری آزاد، برنامه‌ای مفصل برای حمایت از دانشجویان نوآور خواهیم داشت.

واگذاری برنامه بررسی چالش دریاچه ارومیه و صنعت کفش و چرم به واحد تبریز

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی و کردستان با مشارکت تمام رشته‌ها و گروه‌های تخصصی دانشگاه در مباحث و حوضه آبریز دریاچه ارومیه با مرکز تحقیقات مدیریت توسعه پایدار تبریز همکاری لازم را دریغ نکنند.

وی گفت: واحد تبریز در صورتی می‌تواند قطب احیای دریاچه ارومیه شود که راهبردها، برنامه‌ها و موضوعات متفاوت داشته باشد و برنامه‌های علمی خود را براساس راهبردهای اجتماعی، اقتصادی، محیط زیستی، مردم و کسب و کار مورد بررسی قرار دهد.

دکتر طهرانچی تصریح‌ کرد: با مشخص ‌کردن نظام موضوعات در برنامه چالش دریاچه ارومیه، لازم است ۵ هزار پایان‌نامه ارشد و دکتری دانشگاه آزاد اسلامی در کشور را به مباحث اکولوژیکی، اجتماعی، اقتصادی، تربیتی و... مربوط به دریاچه ارومیه سوق دهیم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در پایان تاکید کرد: برنامه بررسی چالش دریاچه ارومیه موازی با برنامه صنعت کفش و چرم به واحد تبریز واگذار می‌شود و در این برنامه از همه گروه‌های تحصیلی مانند علوم پایه، محیط زیست، علوم انسانی، اقتصاد و علوم اجتماعی استفاده کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 975832

وب گردی

وب گردی