دستگاه دروازه‌های هوشمند طراحی و تولید شد

دانشجوی کارشناسی مهندسی ورزش واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی موفق به طراحی و تولید دستگاه دروازه‌های هوشمند برای آگاهی محیطی و افزایش سرعت عمل و آمادگی جسمانی ورزشکاران به ویژه بهبود عملکرد بازیکنان فوتبال شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، شفیق حسینی قهرجی دانشجوی کارشناسی مهندسی ورزش این واحد به دغدغه‌های خود برای پیشرفت ورزش کشور به عنوان انگیزه‌ای برای طراحی و تولید تکنولوژی دروازه‌های هوشمند اشاره کرد و گفت: در حالیکه در برخی رشته‌های ورزشی در کشور از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده می‌شود، ولی متأسفانه هیچکدام ساخت کشور خودمان نیست و از کشورهای دیگر با هزینه‌های بسیار زیاد خریداری می‌شوند.

وی تصریح کرد: ورزش پرطرفدار فوتبال یکی از ورز‌ش‌هایی است که ضرورت بکارگیری تکنولوژی در آن بسیار حائز اهمیت است. از آنجایی‌که به عنوان بازیکن و مربی مشغول به فعالیت در این ورزش هستم، به وضوح شاهد تفاوت فاحش بین فوتبال ایران و اروپا و حتی برتری نسبی فوتبال شرق آسیا و برخی از کشورهای همسایه نسبت به ایران هستم.

حسینی قهرجی با بیان اینکه بزرگترین تفاوتی که بین بازیکنان فوتبال ایران و بازیکنان تیم‌های سطح اول دنیا مشهود است، دید آنها در زمین فوتبال است که در اصطلاح فوتبالی به آن «آگاهی محیطی» می‌گویند، ادامه داد: بازیکنان بزرگ دنیا با آگاهی محیطی خوب، قبل از اینکه صاحب توپ شوند، تصمیم خود را برای عملکرد بعدی گرفته‌اند، این امر سرعت عمل آن‌ها را افزایش می‌دهد . به اعتقاد کارشناسان فوتبال، تیمی برنده است که سرعت بازی و سرعت تیمی بهتری دارد.

این محقق واحد علوم و تحقیقات، افزود: یکی از تکنولوژی‌های مورد استفاده برای تقویت این امر، دروازه‌های هوشمند (Intelligent goals) است. با توجه به وجود نمونه‌خارجی با هزینه‌های گزاف، خود را مصمم به طراحی و تولید نمونه بومی و ایرانی آن دانستم.

وی ادامه داد: در سال 2015 اولین بار این دستگاه در کشور هلند ساخته شد و توانست در همان سال برنده جایزه ثبت اختراع نوین در صنعت ورزش شود. ولی این دستگاه هیچوقت در ایران ساخته نشده و حتی نمونه خارجی هم وارد ایران نشده و دستگاهی که ما ساختیم ، اولین نمونه آن در ایران است.

به گفته حسینی قهرجی، نمونه خارجی دستگاه دروازه‌های هوشمند مانند دستگاه طراحی و تولید شده در واحد علوم و تحقیقات با کنترل روشن می‌شود ولی تشخیص عبور از آن الکتریکی و بوسیله سنسور نبوده و مکانیکی است. بنابراین توپ باید با دروازه‌ها برخود کند تا خاموش شود.

وی خاطرنشان ساخت: از این مسئله می‌توان به عنوان نقطه ضعف دستگاه خارجی یاد کرد چراکه ممکن است با فاصله گرفتن توپ از زمین، توپ از روی دستگاه رد شده و دروازه خاموش نشود که سبب ناتمام ماندن تمرین خواهد شد. از طرفی بخاطر ضعف فوق انجام تمرینات بدنی با آن میسر نیست.

این محقق گفت: در دستگاه دروازه هوشمند تولید شده در واحد علوم و تحقیقات حتی اگر توپ از زمین فاصله بگیرید، به‌واسطه سنسورهای بکار برده شده در آن، این حرکت توپ نیز قابل تشخیص است، حتی اگر تمرین بدون توپ و هدف تمرین آمادگی بدنی باشد نیز با عبور بازیکن دستگاه عملکرد خود را خواهد داشت. با توجه به این برتری نسبت به نمونه خارجی، از این دستگاه تولیدی در واحد علوم و تحقیقات، علاوه بر رشته ورزشی فوتبال می‌توان در سایر رشته‌ها برای آگاهی محیطی و افزایش سرعت عمل و آمادگی جسمانی استفاده شود.

لازم به ذکر است، طراحی و تولید دستگاه دروازه‌های هوشمند توسط شفیق حسینی قهرجی و آذین قاسمی دولت سرا از دانشجویان کارشناسی مهندسی ورزش واحد علوم و تحقیقات صورت گرفته است .

کد خبر: 975846

وب گردی

وب گردی